in

Kisaeväät, TikTok-sisällöt ja nopea reagointi – seuraa näitä markkinointi-ilmiöitä jääkiekon MM-kisoissa

Kuva: Suomen Jääkiekkoliitto / Pasi Mennander

Miesten jääkiekon MM-kotikisat pyörähtävät käyntiin tällä viikolla. 10.fin asiantuntijat kertovat, millaisiin markkinointi-ilmiöihin kannattaa kiinnittää huomiota kisahuuman keskellä.



Kisaeväät ja Lidlin rynnistys kiekkoon

”Suomen matsit on myyty täyteen, mikä on mahtava juttu. Lisäksi kotisohvilla Suomen jokaista matsia jännittää pyöreät pari miljoonaa kiekkofania. Seuraan erityisellä tarkkaavaisuudella sitä, millaisin keinoin meikäläistä houkutellaan ostamaan tai tilaamaan matsieväät kisastudioon.” Riku Saari

”Lidl on panostanut näkyvästi jo ennen kisoja yhteistyön hyödyntämiseen. Myös muun muassa kauppakeskuksissa on ollut näyttäviä Lidlin ja Leijonien ständejä, teemana on tietysti ollut kisaeväät. Tässä on mielenkiintoista myös se, että kun yksi Suomen kovimmista markkinoijista tekee isosti, miten muut – isotkin – yhteistyökumppanit pärjäävät näkyvyydessä kisojen aikana.” Jari Lamminaho


Ilmiöiden hyödyntäminen

”MM-kisat ovat loistava näyttämö niin pelaajien henkilöbrändin kehittämiselle kuin hypen synnyttämiselle peleistä nousevien ilmiöiden ympärille. Nämä tarjoavat fantastisia paikkoja oivaltavalle markkinoinnille. Seuraan siis suurella mielenkiinnolla, miten esimerkiksi Leijonien sponsorit osaavat hyödyntää kisoissa syntyviä ilmiöitä omassa markkinoinnissaan.” Arto Kuuluvainen


Kuka voittaa TikTokissa?

”Futiksen EM-kisojen aikaan TikTok oli täynnä sisältöä kisoista, joten on mielenkiintoista nähdä, valtaavatko Leijonat ja muut joukkueet, sponsorit ja fanit tällä kertaa suomalaisten TikTokin. Tarjoillaanko TikTokissa maajoukkueiden ja sponsoreiden osalta highlight-klippejä, kisatunnelmia, hienoja tarinoita ja oivaltavia kumppanuusjulkaisuja, vai jääkö kanava fanien jakamalle sisällölle?” Reetta Valkjärvi

@foodora_fi

⭐️Arvonta⭐️ Kisat lähestyy! 🏒🤩 Laitetaan pystyyn SE ON SIINÄ -tanssihaaste! 🏆 Voita liput kahdelle FIN-USA lätkämatsiin Tampereelle 16.5! 🦁Opettele liikkeet videolta ja julkaise oma SE ON SIINÄ -tanssisi TikTokissa käyttämällä tämän videon ääntä ja tägäämällä @foodora_fi sekä lisäämällä kuvaukseen hashtagin seonsiinä. 💃🏼🕺🏼*Voittajat arvotaan tanssihaasteeseen osallistujien kesken. Arvonta päättyy 11.5. klo 23.59. Lippupaketteja arvotaan kaksi kappaletta.

♬ alkuperäinen ääni – foodora


Nopea reagointi

”Isossa maailmassa brändeillä olisi jo ennen ensimmäistäkään matsia valmiina lukuisia skenaarioita sille, mitä kisoissa voi tapahtua. Tämä mahdollistaa tarvittaessa todella nopeat reagoinnit niin someen kuin jopa printtiin. Riittääkö näitä kisoja sponsoroivilla brändeillä resurssit tai osaaminen kumppanuuksien todelliseen hyödyntämiseen liiketoiminnan näkökulmasta? Entä kuinka luovia reagointeja nähdään tahoilta, jotka eivät kuulu virallisten sponsorien listaan?” Arto Kuuluvainen


Otteluhurmos ja kotikatsomot

”Seuraan mielenkiinnolla, millaiseen hurmokseen tunnelma katsomoissa saadaan nostettua ja miten se välittyy kotikatsomoihin. Toisaalta pakotettu nopea siirtymä Helsingin jäähalliin on on asettanut varmasti haasteita. Miten tämä näkyy tapahtumakokemuksessa jäähallin pelien osalta? Uudella Nokia Arenalla on jo päästy virittelemään meininkiä hienoissa Liiga-finaleeissa, ja uskon että tapahtumajärjestäjillä on vielä takataskussaan uusia jippoja vaikuttavaan ottelutapahtumakokemukseen sekä kumppaniaktivointeihin ja näkyvyyksiin itse areenalla. Miten esimerkiksi tuore kisojen kumppani HMD Global hyödyntää Nokia Arenan moderneja mahdollisuuksia Nokia-puhelintensa markkinoinnissa?” Heikki Pohjonen


Kisaorganisaation ja Leijonien sometekeminen

”MM-kisoille on rekrytoitu paljon somekoordinaattoreita ja paljon nuoria somerooleihin. On mielenkiintoista nähdä, missä ja millä tavalla tämä tulee näkymään.” Erkko Simsiö

”Odotan erityisesti kumppanuussisältöjä Leijonien somekanavissa. Millaisia kulmia sisältöhin on löydetty kisojen ajalle, lähtien ennen kisoja ja aina kisojen päättymiseen saakka? Onko sisältöjen teemat onnistuneesti ujutettu Leijonien tarinaan ja matkaan kisoissa, vai jäävätkö kumppanuussisällöt erillisiksi sisältöpalasiksi?” Reetta Valkjärvi


Varustebrändien kilpailu

”Kannattaa kiinnittää huomiota myös varustebrändien kilpailuun. Kiekkovarusteissa bisnes tehdään luistimilla ja mailoilla, ja siinä kilpailussa mittelevät Bauer ja CCM. Mikä on esimerkiksi Leijonien yhteistyökumppani Warriorin rooli kisoissa, kun omaa luistinta ei ole, ja mailan markkinaosuus on kahta isointa perässä? Leijonilla on myös kaksi vaatebrändiä kumppanina. Rukka on näkyvä, mutta globaali Under Armour keksii?” Jari Lamminaho


Uusien kiekkofanien sitouttaminen

”Miten tarina jatkuu, kun kisat saadaan pakettiin ja (toivon mukaan) kultajuhlan jäljet on siivottu Kauppatorilta? Lätkähuuma valtaa kotikisojen aikana myös ne, jotka eivät kiekosta muuten suuremmin välitä. Miten näistä katsojista saadaan paljon kaivattuja uskollisia lätkäfaneja myös arvokisojen väliselle ajalle? Mitä seurat ja pelaajat voivat tehdä, jotta tarina jatkuu ja syksyllä uuden Liiga-kauden käynnistyessä halleissa, televisioiden ääressä ja somessa nähdään myös tuoretta yleisöä?” Lotta Heikkeri

Serie A lähetti pelin livenä metaversumissa, poliisi kitkee jääkiekon MM-kisojen rahapelimainontaa

FIFA-pelin tarina päättyy, LeBron James maailman kovapalkkaisin urheilija