in

Mitkä ovat suosituimmat urheilulajit Suomessa?

Suomalaisten suosikkilajeja vuonna 2022 ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo ja Formula 1.

Suomalaiset ovat urheilukansaa, jonka mielestä kiinnostavimmat lajit vuonna 2022 ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo ja Formula 1, joista viimeinen kiilasi ampumahiihdon ohi edellisvuoden listaukseen verrattuna.

Sekä miesten että naisten suosikkilajien kärki on pysynyt samana edellisvuoteen verrattuna. 18–29-vuotiaiden keskuudessa kärkilajit ovat jääkiekko, jalkapallo ja esports.

Miesten suosikkilajit 2022:

  • jääkiekko
  • yleisurheilu
  • Formula 1
  • hiihto
  • jalkapallo

Naisten suosikkilajit 2022:

  • yleisurheilu
  • jääkiekko
  • hiihto
  • taitoluistelu

Tutkimustulokset on tuottanut tutkimusyhtiö Sponsor Insight, jonka nettipaneeliin vastasi 2006 ihmistä.


Uudet suosikkilajit yhdistävät kilpaurheilun ja harrastamisen

Perinteisten suosikkilajien lisäksi suosituimpien lajien listalla näkyy myös uusien lajien nousu. Etenkin vuonna 2021 koronapandemian myötä harrastuslajit nousivat vauhdilla suosituimpien lajien listalle.

Monia uusia nousijoita yhdistää se, että ne ovat sekä harraste- että kilpaurheilulajeja. Esimerkiksi koronan myötä suosiotaan vahvasti nostaneet frisbeegolf ja pyöräily ovat lajeja, joissa on sekä vahva harrastamisen kulttuuri että nouseva taso kilpaurheilussa.

2000-luvulla eniten sijoitustaan ovat nostaneet koripallo, jalkapallo ja ampumahiihto. Koronapandemian aikaan listalla nousivat vahvasti myös golf, frisbeegolf, pyöräily, suunnistus, sulkapallo ja tanssi.


Mitä suosituimpien lajien listaus kertoo markkinoijalle?

Kiinnostavimpien lajien listaus on erityisen tärkeää luettavaa kaikille sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille. Tässä kolme tärppiä markkinoinnin näkökulmasta:


1: Menestys ruokkii kiinnostusta ja toisin päin

Menestyksen ja kiinnostuksen välinen suhde on vahva. Tästä hyvänä esimerkkinä on ampumahiihto, jonka sijoitus kiinnostavimpien listalla on vahvasti kytköksissä siihen, miten suomalaiset pärjäävät lajissa. 

Yhtäältä suomalaisia kiinnostavat lajit joissa on perinteisesti menestytty, mutta samalla kiinnostus – ja tätä myöden lisääntynyt markkinointiraha – myös ruokkii menestystä.  Markkinoijalle urheilu on suuri mahdollisuus olla mukana mahdollistamassa menestystarinoita ja saada ansaittua näkyvyyttä omien urheilijoiden kautta.


2: Nousevat lajit tarjoavat alati kasvavia yleisöjä

Suosiotaan lisäävät lajit tarjoavat markkinoijalle usein kohtuuhintaisia kumppanuuksia. Aikaansa seuraava markkinoija poimii nousevien lajien listalta brändinsä arvoihin ja tavoitteisiin sopivat lajit ja urheilijat jo ennen muita.

Urheilijat ovat tutkitusti tehokkaita vaikuttajia, joilla on usein suora ja välitön yhteys yleisöönsä. Pitkäjänteinen kumppanuus kasvavan lajin menestystoivon kanssa voi kantaa suurta hedelmää.


3: Harrastukset voivat olla kultakaivos

Urheilufanien omat vapaa-ajanviettotavat näkyvät myös kiinnostavimpien lajien listalla. Esimerkiksi frisbeegolf, padel ja pyöräily ovat suurten mahdollisuuksien lajeja, joide kilpaurheilukiinnostavuus kasvaa käsi kädessä harrastajamäärien kanssa.

Urheilullinen vaikuttajamarkkinointi lajin kovimpien nimien kanssa on oivallinen keino tavoittaa myös lajista kiinnostuneita harrastajia. 



Haluatko lisää tutkittua tietoa urheilumarkkinoinnista ja urheilufaneista? Lataa Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2022 -raportti!

Iivo Niskanen suomalaisten suosikkiurheilija, striimauksen osuus lähetysoikeuksista kasvaa vauhdilla

Case Lehtimäki nosti esiin urheilun “nykypäivän pelisäännöt”, Oatly tekee koko seurasta maidottoman