Säännöt vaikuttajamarkkinoinnin tunnistettavuudesta koskevat myös urheilijoita. Näin merkitset kaupalliset yhteistyöt oikein sosiaalisessa mediassa.
Mainonnan tunnistettavuudesta sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median vaikuttajien kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä on käyty paljon keskustelua. Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä toimeentulon lähde myös monelle urheilijalle, ja on hyvä muistaa, että vaikuttajamarkkinoinnin säännöt koskevat myös yhteistyökumppaneitaan mainostavia urheilijoita.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Vaikka kaupalliset merkinnät postauksiin lisääkin sosiaalisen median vaikuttaja, markkinoija on vastuussa siitä, että merkinnät kaupallisista sisällöistä on tehty oikein.
Miten kaupallinen yhteistyö merkitään?
Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen ohjeistuksen mukaan pääsääntö on seuraava:
Julkaisun alussa on selkeästi kerrottava:
– että kyseessä on mainos
– kenen lukuun mainos tehdään (yrityksen nimi tai muu tunnistettava kaupallinen nimi, esimerkiksi tuotemerkki)
Meille on tärkeää, että kaikki kumppanimme sitoutuvat noudattamaan ohjeistuksia. Alta löydät ohjeet kaupallisten sisältöjen merkitsemiseen eri kanavissa ja eri tilanteissa.
Miten merkitsen yhteistyökumppanin julkaisuun?
Jos olet julkaisemassa sponsori- tai muuhun yhteistyösopimukseesi kuuluvaa kaupallista postausta, tai kun kyseessä on kampanja tai muu yhteistyöhön kuuluva lähtö, jonka sisällöstä ja ajankohdasta on sovittu erikseen, toimi näin:
Instagram:
Feed:
1. Käytä Instagramin merkintätyökalua: Maksettu kumppanuus Yritys X kanssa
2. Merkitse tekstin alkuun: Mainos / Kaupallinen yhteistyö @yritysX
Story:
1. Käytä Instagramin merkintätyökalua: Maksettu kumppanuus Yritys X kanssa
Tai:
2. Merkitse jokaiseen aiheeseen liittyvään stooriin: Mainos/ Kaupallinen yhteistyö @yritysX
3. Muista että eri laitteet rajaavat stoorin eri tavoilla. Sijoita siis merkintä riittävän keskelle kuvaa.
Lisää Instagramin brändityökaluista
Facebook:
- Käytä Facebookin omaa merkintätyökalua: Maksettu kumppanuus Yritys X kanssa
- Merkitse tekstin alkuun: Mainos / Kaupallinen yhteistyö @yritysX
YouTube:
- Käytä YouTuben omaa merkintätyökalua “Sisältää maksettua mainossisältöä”
- Laita videon alkuun erillinen tekstibanneri, jossa lukee “Mainos/Kaupallinen yhteistyö Yritys X kanssa”
- Lisää videon kuvaukseen “Mainos/Kaupallinen yhteistyö Yritys X kanssa”
TikTok:
- Lisää videoon teksti “Kaupallinen yhteistyö/Mainos Yritys X kanssa”
- Muista että eri laitteet rajaavat videon hieman eri tavoilla. Sijoita siis merkintä riittävän keskelle kuvaa.
- Voit myös valita asetuksista Branded Content -ominaisuuden päälle.
Lisää TikTokin brändityökaluista
LinkedIn:
- Merkitse tekstin alkuun: Mainos / Kaupallinen yhteistyö @yritysX
Blogi:
- Merkitse postauksen alkuun ennen tekstiä: “Kaupallinen yhteistyö/Mainos Yritys X kanssa”. Varmista, että merkintä erottuu selkeästi muusta sisällöstä.
Miten merkitsen yritykseltä saadun tuotteen tai palvelun?
Jos olet saanut yritykseltä tai yhteistyökumppaniltasi jonkin tuotteen tai palvelun, mutta ette ole erikseen sopineet sen nostamisesta esiin sosiaalisessa mediassa, merkitse tuote tai palvelu näin:
Kaikki kanavat:
Aina kun tuote/palvelu esiintyy ensimmäistä kertaa:
1. Mainitse tekstissä selkeästi: Tuote/palvelu saatu @yritysX
Kun tuote on keskeisessä roolissa julkaisussa (vaikka olisitkin aiemmin kertonut että tuote on saatu): esim. lähikuva tuotteesta
1. Mainitse tekstissä: Tuote/palvelu saatu @yritysX
Kun tuote näkyy kuvassa, mutta kuva tai teksti eivät koske tuotetta (esim. tuote näkyy kuvan taustalla tai muiden tavaroiden joukossa)
1. Ei tarvitse erikseen mainita
Lisätietoa ja tarkempia oheita kuluttaja-asiamiehen linjauksesta
Lue myös:
Urheilijasta somebrändiksi
3 faktaa vaikuttajamarkkinoinnista, jotka jokaisen urheilusponsorin tulisi tietää