in

3 faktaa vaikuttajamarkkinoinnista, jotka jokaisen urheilusponsorin tulisi tietää

Vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa ja tuo tuloksia – mutta millaisia somevaikuttajia ovat urheilijat?


Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa markkinoijien työkalupakissa, koska se tuottaa todistettavasti hyviä tuloksia. Siksi se kiinnostaa yhä enemmän myös sponsoreita, jotka haluavat ottaa enemmän tehoja irti urheilukumppanuuksistaan. 

Jos vielä mietit, sopiiko urheilijoiden ja vaikuttajamarkkinoinnin yhteensovittaminen, anna näiden faktojen vakuuttaa:


1: Vaikuttajamarkkinointi tuo tuloksia

Kuten kaikessa markkinoinnissa, tärkeää on tietää millaisia tuloksia markkinoinnilla saadaan.  The State of Influencer Marketing 2020 -raportin mukaan 91 % markkinoijista pitää vaikuttajamarkkinointia tehokkaana markkinoinnin keinona.

Erityisen tuloksellista vaikuttajamarkkinointi on verkossa kauppaa käyville B2C-yrityksille. Influencer Marketing Report: A Marketer’s Perspective -raportin mukaan 35 % markkinoijista pitää vaikuttajamarkkinoinnin ROIta (return on investment) korkeimpana kaikista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Taakse jäivät niin hakukoneoptimointi (29 %), sosiaalisen median mainokset (22 %) kuin hakukonemainonta (12 %). 


2: Kaupallinen sisältö kiinnostaa kuluttajia ja vaikuttaa ostopäätöksiin

Suomalaiset suhtautuvat positiivisesti kaupallisiin yhteistöihin sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajatoimisto Trootin vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisista 15-35-vuotiaista valtaosa suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti mainossisältöihin: YouTubessa ja blogeissa 85 % sekä Instagramissa 82 %.

Kaupallisia yhteistöitä nähneistä kuluttajista 73 % kertoi, että vaikuttajayhteistyö oli saanut heidät kiinnostumaan esitetystä tuotteesta tai palvelusta.


3: Urheilija sitouttaa muita vaikuttajia tehokkaammin

Yhä useampi urheilija on myös somevaikuttaja, joka tavoittaa parhaimmillaan kymmeniä tai satojatuhansia ihmisiä – supertähtien tapauksessa jopa miljoonia.

Urheilijan lähettämällä viestillä on myös vaikutusta. The State of Sponsored Social Reportin mukaan urheilijan kaupalliset yhteistyöpostaukset sitouttavat 3,3 kertaa muita sosiaalisen median kaupallisia yhteistöitä tehokkaammin. Muihin sosiaalisen median vaikuttajiin verrattuna urheilijan sitouttavuus on sekin 2,1-kertainen.


Päivitetty 8.10.2020 – 10.fi

Coach Härkösen takatukka

Coach Härkösen takatukka, markkina-arvoltaan suurimmat urheilutähdet ja aktivismia monella rintamalla

Suomalaisurheilijoiden treeniarkea Red Bullin videosarjassa ja maailmanluokan kampanjoita