in

Saatko verkkovierailijat kiinni? Näin keräät liidit talteen botin avulla

Kaupallinen yhteistyö: Leadoo

Jopa 99 prosenttia verkkosivuilla kävijöistä valuu hukkaan. Näin chatbot auttaa saamaan sisällöistä kaiken irti ja kannustaa vierailijoita jättämään jäljen itsestään.

Moni yritys käyttää paljon aikaa ja vaivaa sisältöjen tekemiseen ja jakeluun mutta panostaa huomattavasti vähemmän verkkosivuilla kävijöiden sitouttamiseen ja yhteystietojen keräämiseen.

”Keskimäärin yritykset saavat vain 1-2 prosenttia verkkosivuilla vierailevista konvertoitua eli tekemään sen mitä yritys toivoisi, esimerkiksi jättämään yhteystietonsa tai ostamaan verkkokaupasta. Se tarkoittaa, että 98-99 prosenttia kävijöistä valuu hukkaan”, kertoo Leadoo Marketing Technologiesin Santtu Kottila.

Chatbot juttelee kävijöiden kanssa vuorokauden ympäri ja auttaa niin asiakashankinnassa, palautteen keräämisessä kuin rekrytoinnissa. Näillä vinkeillä saat kaiken irti sisällöistäsi ja kannustat sivustolla vierailevia jättämään yhteystietonsa:

1: Tee botista brändisi kuuloinen ja näköinen

Chatbotista kannattaa muokata juuri omiin tarpeisiin sopiva sekä visuaalisesti että toiminnallisesti.

10.fi:ssä seikkaileva Bottinen on yksi tiimimme tärkeimmistä jäsenistä. Bottinen tervehtii ja juttelee väsymättä ihmisten kanssa, kyselee mielipiteitä näiden lukemista jutuista ja vinkkaa uutiskirjeen tilaamisesta. Bottinen on rento ja suoraviivainen – ja syntyperäisenä stadilaisena antaa myös slangin kuulua.

Toisinaan botti voi myös olla oikean ihmisen virtuaalinen assistentti. Kiekko-Espoon digitaalisella kumppanimyyntisivustolla chatbotissa eteenpäin polulla auttaa seuran urheilujohtaja Kim Hirschovits. Koska myynti on usein henkilökohtaista työtä, auttaa nimen ja kasvojen tutuksi tuominen murtamaan jäätä jo ostopolun alkuvaiheessa.

2: Muokkaa botti kontekstiin sopivaksi

Bottia ei kannata ympätä jokaiselle sivulle samanmuotoisena vaan annostella sitä harkiten ja oikeaan käyttötarkoitukseen. Vaikka botti kävisikin aina samankaltaisen keskustelun samanlaisin tavoittein, saa vaihtelua luotua esimerksi alkutervehdyksiä ja -kysymyksiä varioimalla.

On myös tärkeää miettiä, millaisiin tavoitteisiin bottia käytetään. Haluatko, että se buukkaa tapaamisia myyjien kalentereista, kysyy palautetta, kannustaa tilaamaan uutiskirjeen tai hoitaa rekrytoinnin ensimmäisen vaiheen puolestasi?

3: Suunnittele polku bottikeskustelun jälkeen

Keskustelun tärkein vaihe alkaa, kun verkkokävijä ja botti ovat lopettaneet jutustelun. Mitä tapahtuu keskustelun jälkeen? Minne yhteystiedot siirtyvät ja miten niitä säilötään tietoturvallisesti? Entä mikä on marssijärjestys uuden liidin tullessa sisään?

Botin tuottamat tiedot kannattaa siirtää automaattisesti omaan CRM-järjestelmään tai uutiskirjeen tilaajalistaan. Näin varmistat, että kaikkiin yhteydenottoihin tulee reagoitua asianmukaisesti.

Kun Bottisemme lopettaa keskustelun, ohjautuu tieto uudesta liidistä sekä myyntiputkeemme että tiimin Slack-kanavaan. Näin kaikki näkevät, mistä aiheista ja kenen kanssa bottikollega on keskustellut, ja ihminen voi hypätä tarvittaessa tilalle. 

KONE ja Tähti esteettömyyden asialla, Olympiaklubi käynnistyy

Vaikuttajamarkkinoinnin tunnistettavuus herättää keskustelua – myös urheilua vaaditaan mukaan