in

Miksi ei kannata tehdä urheilumarkkinointia?

Aina urheilumarkkinoinnin tekeminen ei kannata, sanoo 10.fin Riku Saari. Tässä neljä hyvää syytä jättää urheilu väliin.

Haluat tehdä asiat kuten aina ennenkin

Meneekö markkinoinnin vuosikellon laatimiseen yhtä kauan kuin kestää etsiä näppäimistöltä ctrl+c? Onko firman tämän vuoden sponsorointitoimenpiteet havaittu toimivaksi jo silloin, kun ratakierros juostiin hiilimurskalla ja uusia tilauksia odotettiin faksin ääressä?

Jos haluat tehdä asiat samalla tavalla, samoissa kanavissa, samoille yleisöille ja samoilla näkökulmilla kuin aina ennenkin, urheilumarkkinointia ei kannata ottaa osaksi omaa työkalupakkia.

Vai kannattaisiko sittenkin? Todennäköisesti kilpailijasi miettii tälläkin hetkellä kuumeisesti uusia keinoja tavoittaa yhteistä kohdeyleisöänne. Ehkä hän on parhaillaan tutustumassa urheilullisen vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksiin ja aikoo vahvistaa brändiään kasaamalla oman, yhteisiä asiakkaitanne sitouttavan urheilijatiimin.

Budjetti on liian pieni

Jokainen urheiluun laitettu euro on toki yhteiskunnallisesti merkityksellinen, mutta pienellä panostuksella ei kannata odottaa merkittäviä kaupallisia tuloksia. Jos käytössäsi on pari tonnia ja sillä pitäisi saada bisnes lentoon ja ostettua koko vuoden markkinointitoimenpiteet, urheilu ei välttämättä ole se kustannustehokkain kanava.

Jos pelimerkkejä on vähän, kannattaa panostaa luovuuteen: keksi oma naseva kulma, luo vaikka meemejä, tunnista tarkkaan omat kohderyhmäsi ja laita somemainonta pyörimään. (Puheenaiheen luomisessa kannattaa tutustua vaikka siihen, miten Valco tekee markkinointia.)

Toisaalta urheilijan tarinan tuominen osaksi omaa tuotetta voi olla toimiva yhdistelmä ja voi onnistuakin parilla tonnilla. Mutta jos se on pois markkinoinnin perusasioista, kannattaa kaivaa taskuista lisää rahaa tai resursoida kaikkein tärkeimpään.

Markkinoinnilla ei ole strategiaa tai tavoitteita

Onko fiksua startata maratonille, jos ei tiedä, kumpaan suuntaan reitti kulkee? Sama homma markkinoinnissa.

Ilman selkeää strategiaa tai liiketoimintaan sidottuja tavoitteita markkinointi on tuuripeliä ja todennäköisesti vain rahan ja resurssien tuhlaamista hyviä tuloksia toivoen. Myös urheilusta saa parhaat tehot irti silloin, kun se on nivottu tiiviisti osaksi yrityksen kaikkea muuta markkinointitekemistä. Kumppanin on vaikea toimittaa timanttisia tuloksia, jos et itsekään tiedä, mitä yhteistyöltä haluat.

Uskot, että logo riittää

Urheilumarkkinointi on sitä, että urheilijalle laitetaan firman logo rintaan ja sen jälkeen ovipumppu laulaa. Vai onko sittenkään?

Sponsorointiraha ostaa oikeudet haluamaasi urheilukohteeseen. Jos odottelet, että se yksin riittää siihen, että asiakkaita alkaa kömpiä sisään ovista ja ikkunoista ruuhkaksi asti, aika saattaa käydä pitkäksi. Oikeuksista saa arvoa ja hyötyä vain silloin, kun niitä käytetään aktiivisesti omien liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen ja mielellään monikanavaisesti.

Hyödyntäminen on raakaa työtä ja vaatii sekä urheilumaailman ymmärrystä että enemmän ja vähemmän säätämistä myös sinulta.  Jos et ole valmis käyttämään aikaasi arvon luomiseen, ei urheilukumppanuuteen kannata lähteä.

Paitsi että on myös vaihtoehto. Voit ostaa kumppanuudet avaimet käteen -palveluna. Se onnistuu 10:n kaltaisen asiantuntijan avustuksella, kunhan kolme ensimmäistä kohtaa sen mahdollistavat.

Haluatko tietää, kannattaako sinun yrityksesi ottaa urheilu osaksi markkinointimixiä?

Buukkaa vartti, niin lupaan tarjota muutaman idean!

Riku Saari
Partnership manager

Sovi tapaaminen Rikun kanssa tästä!

Kolme tapaa tehdä tuloksellista urheilumarkkinointia

Aloita tavoitteista, skaalaa ylöspäin ja panosta suunnitteluun – näin onnistut urheilullisen vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnissa