in

3+1 hyvää syytä tehdä urheilullista vaikuttajamarkkinointia

Urheilijat ovat suosittuja somepersoonia, jotka jakavat sekä huippuhetkensä että arkensa seuraajiensa kanssa, monikanavaisesti. He kuitenkin ovat edelleen aliedustettuja vaikuttajamarkkinoinnissa. 

Tässä muutama erinomainen syy ottaa urheilullinen vaikuttajamarkkinointi osaksi omaa markkinointimixiä:

1: Urheilijat sitouttavat yleisönsä poikkeuksellisen tehokkaasti

Urheilijoiden yleisöt ovat tutkitusti poikkeuksellisen sitoutuneita sisältöihin: urheilijoiden tekemät kaupalliset yhteistyöt sitouttavat yleisönsä 3,3 kertaa tehokkaammin kuin medioiden, joukkueiden ja liigojen kaupalliset julkaisut. Muihin somevaikuttajiin verrattuna urheilijoiden kaupallisten yhteistyöpostausten sitouttavuus on yli kaksinkertaista.

Urheilijoiden sitouttavuus kannattaakin pistää tehokäyttöön. Vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet voivat liittyä niin bränditunnettuuden kasvattamiseen, tärkeiden teemojen esilletuontiin kuin kovaan myyntiin.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Lauri Lepistö (@lepistooo) jakama julkaisu

2: Urheilijan kautta voit saada valtavasti ansaittua näkyvyyttä

Urheilijoiden kautta brändisi voi päästä osaksi ainutlaatuista menestystarinaa ja saada valtavasti ansaittua näkyvyyttä. 

Siksi kumppanuuksia suunnitellessa kannattaakin katsoa yksittäisiä markkinointilähtöjä pidemmälle: yhteistyö kovassa nosteessa olevien urheilijoiden kanssa voi tarkoittaa sitä, että tavoitat koko ajan suurempia ja suurempia yleisöjä. Ja kun urheilijan kova työ kantaa hedelmää, on parempi olla jo valmiiksi hänen kumppaninsa eikä yrittää päästä mukaan aallonharjalle samaan aikaan kilpailijoiden kanssa.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Ida Hulkko (@athletehulkko) jakama julkaisu

3: Urheilijasta on moneksi

Kun teet vaikuttajamarkkinointia urheilijan kanssa, on hyvä muistaa että some ei ole urheilijan päätyö vaan keino rakentaa yhteyttä faneihin ja rahoittaa urheilu-uraa. Urheilullinen vaikuttajamarkkinointi pitääkin aina tehdä urheilun ehdoilla, mutta urheilijan koko persoonaa ja muita kiinnostuksen kohteita hyödyntäen. Toisinaan yhteistyön kärki voi löytyä urheilusta, toisinaan taas urheilijan arjesta, kuten intohimosta kokkailuun, koiriin tai videopeleihin. Myös yhteiset arvot ovat erinomainen lähtökohta pitkäkestoiselle ja tuloksekkaalle yhteistyölle.

Hyödynnä urheilijan koko skaalaa. Ota urheilijat osaksi yrityksen markkinointia ja ja tuo inspiroivat tarinat mukaan asiakas- ja henkilöstöviestintään tai rekrytoinnin tueksi.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Annina Rajahuhta (@rajahuhta) jakama julkaisu

+1: Tiimiajattelu kasvattaa tuloksia

Kuten urheilussa, myös vaikuttajamarkkinoinnissa menestys on yleensä tiimityön tulosta. Yhdellä urheilijavaikuttajalla pääset hyvään alkuun, mutta tuntuvampia tuloksia saat kasaamalla tavoitteisiisi sopivan, erilaisia kiinnostavia yleisöjä tavoittavan urheilijatiimin.

Haluatko oppia lisää urheilullisesta vaikuttajamarkkinoinnista ja tiimin rakentamisesta? Lataa Find, Mix & Match -opas!

Messi vaihtoi seuraa – tällaiset taloudelliset vaikutukset tähden muutolla on

We the 15 nostaa yhdenvertaisuuden keskiöön, vaikuttajat liikuttivat OP:n kampanjassa