in

He ovat sata Suomen kaupallisesti kiinnostavinta urheilijaa

Urheilijan kaupallinen kiinnostavuus ei synny yksin urheilumenestyksestä, vaan siihen vaikuttavat myös henkilöbrändi, yleisöjen koko sekä sisältöjen laatu.


Suomen kaupallisesti kiinnostavimpien urheilijoiden joukko on värikäs, monipuolinen ja monenlaisia yleisöjä tavoittava. Kymmenen kärjestä löytyy koko kansalle tuttuja nimiä, mutta listalla on myös urheilijoita, jotka eivät välttämättä näy perinteisessä mediassa mutta tavoittavat valtavia yleisöjä niin kotimaassa kuin ulkomailla laadukkailla somesisällöillä.

Suomen sata kaupallisesti kiinnostavinta urheilijaa listattiin ensimmäistä kertaa. Pisteytys perustuu urheilijoiden somepresenssiin, urheilijabrändiin sekä lajin ja urheilijan asemaan. Listauksen teki urheilumarkkinoinnin startup 10.fi, alan riippumaton toimija, joka yhdistää urheilijat ja yritykset 10.team-alustalla.

”Markkina-arvoltaan suurimpia urheilijoita on mitattu kansainvälisesti esimerkiksi 50 Most Marketable Athletes -listalla, mutta tämä listaus on ensimmäinen laatuaan Suomen markkinassa. Listauksen pohjana on sekä kovia lukuja että tekijöitä, joiden tiedämme tutkimuksemme perusteella olevan markkinoijille tärkeitä urheilukumppanuuksissa”, kertoo 10.fin perustaja Erkko Simsiö.

”Urheilijan kaupallinen kiinnostavuus koostuu monesta asiasta. Siinä ei ole kyse yksinomaan mitalien tai someseuraajien määrästä, vaan yhtälöön vaikuttavat myös urheilijan henkilöbrändi, arvot, aktiivisuus ja sitouttavuus sosiaalisessa mediassa, sisältöjen laatu sekä jo olemassa olevat kaupalliset kumppanuudet.”

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat, top 100

Kaupallinen kiinnostavuus ei aina vaadi arvokisamenestystä

Sadan kaupallisesti kiinnostavimman urheilijan joukkoon mahtuu urheilijoita 22 lajista. Miehiä ja naisia on listalla lähes yhtä paljon. Listalla on sekä miljoonan seuraajan urheilijoita että alle kymmenen tuhannen seuraajan nousevia tähtiä.

”Huomionarvoista listalla on, että myös urheilijoilla, joilla ei ole arvokisamenestystä, voi olla merkittävä kaupallinen potentiaali. Toisaalta taas suuri seuraajamäärä ei yksin riitä, vaan sen tueksi tarvitaan vahvaa urheilijabrändiä ja aktiivista otetta sosiaaliseen mediaan”, Simsiö analysoi.

”Kaupallisesta potentiaalistaan huolimatta urheilijat ovat vaikuttajina Suomessa vielä hyvin alihyödynnettyjä. Siksi haluamme tuoda 10.team-alustan kautta paremmin esiin urheilijoiden mahdollisuuksia.”

10.team on alusta, joka yhdistää urheilijat ja heistä kiinnostuneet brändit sekä tekee urheilumarkkinoinnista helppoa ja tuloksellista kaikille osapuolille. Sadasta kaupallisesti kiinnostavimmasta urheilijasta jo neljännes on mukana alustalla. 10.team on avoin kaikille urheilijoille ja brändeille.

”Urheilijoille alustamme mahdollistaa uusien kumppanien löytämisen ja yhteistöiden tekemisen entistä helpommin. Vaikkei oma nimi löytyisikään listalta, kannattaa ehdottomasti liittyä mukaan. Alusta tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja koulutussisältöjä kaikenlaisille urheilijoille”, Simsiö kannustaa.

Miten listaus on tehty?

Kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat listattiin ensimmäistä kertaa. Pisteytys perustuu urheilijan sosiaalisen median kanavien seuraajamääriin, someaktiivisuuteen ja yleisöjen sitoutuneisuuteen sekä lajin ja urheilijan statukseen. Lisäksi 10.fin urheilumarkkinoinnin asiantuntijat pisteyttivät urheilijat henkilöbrändin vahvuuden, sisältöjen laadun sekä nykyisten kumppanuuksien perusteella.

Pisteytyksen perusta:

  • Sosiaalinen media: seuraajamäärä, aktiivisuus, yleisön sitoutuneisuus
  • Lajin asema: lajin huomioarvo ja potentiaaliset yleisöt
  • Urheilijan asema: tunnettuus lajissa ja yleisön keskuudessa 
  • Urheilijabrändi: henkilöbrändi, arvot, sisältöjen laatu, nykyiset kumppanuudet ja niiden toteutukset

Urheilijan maksimipisteet ovat 100. Työryhmä pisteytti lähes 300 aktiivista suomalaista kilpaurheilijaa.


Miten listaus syntyi ja millaisia poimintoja sieltä voi tehdä? 10.fin Jari Lamminaho ja Riku Saari kertovat lisää podcastissa.


Lisätiedot, haastattelut:
Erkko Simsiö
[email protected]
050 389 8736

Webinaari: Näin suunnitellaan tehokasta ja sitouttavaa vaikuttajamarkkinointia

Mikä tekee urheilijasta kaupallisesti kiinnostavan?