in

Super Bowl 2021: Tasapainottelua pandemian keskellä

NFL:n Super Bowl on paitsi odotettu urheilutapahtuma myös varsinainen mainosfestivaali. Tänä vuonna markkinoijien haasteena oli oikeanlaisen äänensävyn löytäminen koronapandemian keskellä. 


Poikkeuksellinen maailmantila näkyy myös jenkkifutiksen päätapahtuma Super Bowlin mainoslähdöissä. Yhdysvalloissa koronavirus riehuu valtoimenaan, mikä on aiheuttanut haasteita ja päänvaivaa myös markkinoijille.

Tämän vuoden mainosspotin hinta on noin 5,5 miljoonaa dollaria. Normaalivuosina valtavia taalamääriä mainoksiin laittavat Budweiser ja Coca-Cola eivät osallistuneet hulinoihin laisinkaan. Tätä aukkoa pakkaamassa oli joukko koronapandemian aikana hyvin pärjänneitä yrityksiä, kuten teknologiayhtiö Logitech ja ruoankuljetusyhtiö Uber Eats. Pepsi taas panosti mainosten sijasta väliaikashowhun – jota toki oli erilaisilla mainosklipeillä promottu jo viikkokausia.


Pandemia vaikuttaa mainosstrategiaan

Mainosten teko on myös aiheuttanut haasteita, sillä isojen produktioiden järjestäminen on ollut normaalia hankalampaa. Talousmedia Bloomberg analysoikin, että mainostajien tämän vuoden suurimpana haasteena on saada paljon huomiota ärsyttämättä katsojia. Esimerkiksi limsabrändi Mountain Dew’n mainoksessa seikkailee animoitu vesimelonikoira eikä ihmisiä laisinkaan.

Oikeanlaisen äänensävyn tavoittaminen ja vastuullisten digitaalisten aktivointien luominen on haastavaa pandemian keskellä. Chipotle-pikaruokaketjun markkinointijohtaja Chris Brandt avaa yhtiön taktiikkaa ja äänensävyä Digidayn haastattelussa.

Oman mielenkiintoisen lisäkierteensä Super Bowliin toi vedonlyönti, joka on viimeisen vuoden aikana laillistettu yhä useammassa osavaltiossa: American Gamingin mukaan yli 23 miljoonaa amerikkalaista aikoi pistää yli 4 miljardia dollaria Super Bowl -vetoihin.


Super Bowl -mainoksia 2021:

Keräämme tähän katsaukseen nostoja parhaista mainoksista ja luovimmista ideoista peliviikonlopun varrelta. Otamme mieluusti myös bongauksia vastaan: löydät meidät Twitteristä ja Instagramista @10pistefi! 

Voiko burritolla pelastaa maailman? Ehkä voi, arvelee Chipotle:

UberEats tuo Wayne’s Worldin takaisin:

Logitechin mainoskasvona räppäri Lil Nas X:

Rocket Mortgage luottaa huumoriin ja tunnettuihin kasvoihin:

Mountain Dew tiisaa uudesta mullistavasta mausta, joka lanseerataan pelin aikana:

General Motorsin mainoksessa haastetaan Norjan sähköautojohtajuus. Myös Suomi on mainittu!


M&M:n presidentinvaaleissa esiin nousseesta kahtiajakautumisesta ja muista tunnetuista ilmiöistä ammentavaa mainosta tähdittää näyttelijä Dan Levy:


Amazon kampanjoi Alexa edellä:

Kyllähän Super Bowl yhden saippuamainoksenkin tarvitsee:

Klarna ammentaa tarinaa länkkäritunnelmasta:

Vaikka Budweiser ei osallistu tämän vuoden Super Bowliin, vaan ohjaa mainosbudjettinsa koronataisteluun, ovat he silti yhden brändifilmin tehneet:

Panimojätti Anheuser-Busch sen sijaan on mukana tällaisella mainoksella. Hetkinen, tämä firmahan omistaa Budweiserin…

Kappas, lisää olutmainoksia. Kappas, sama konserni:

Vielä yksi bisse, Sam Adams sentään eri panimolta:

Cheetosin sipsimainosta tähdittävät Ashton Kutcher, Mila Kunis ja Shaggy:

Isoilla panoksilla ampuu myös Doritos, tähtenään litteä Matthew McConaughey:

Kolmas sipsibrändi Frito-Lay on yksi harvoista, joka on ottanut mainokseensa mukaan myös urheilutähtiä, tarkemmin ottaen aiempien Super Bowlien sankareita. Toimii!

Eikä kolmea ilman neljättä, sanoi Pringles:

Ennen oli gameface, nyt Oikos-jogurttibrändi tuo peliin #PROFACEn, jolla viitataan sekä pro-meininkiin että proteiinipitoiseen tuotteeseen:

Vielä yksi olutmainos, koska tämä on aika hyvä. Oletko onnellinen, koska voitat, vai voitatko, koska olet onnellinen?

Toyotan mainosta tähdittää mestariuimari Jessica Long.

Pepsin suureellista, The Weekndin tähdittämää väliaikashowta on jo keretty kehua yhdeksi Super Bowlin mieleenpainuvimmista esityksistä koskaan. Koronapandemian tyhjäämästä katsomostakin otettiin kaikki irti visuaalisuuteen ja hittibiiseihin perustuvassa esityksessä.

Ja kyllähän sitä Super Bowlissa urheiltiinkin. Pelin ennakkohypeä oli rakennettu Kansas City Chiefsin ja Tampa Bay Buccaneersin pelinrakentajien kohtaamisen ympärille. Voittoisan Buccaneersin Tom Brady osoitti, että kokemuksella on nuoruutta suurempaa painoarvoa – ja käynnisti seitsemännellä mestaruudellaan varsinaisen meemien tulvan.

Näin asetat sponsoroinnille tavoitteet

Kuoma ja lumilautailijat yhteistyöhön, mielenterveys trendaa joukkuelajeissa