in

Kustannustehokkuus, samaistuttavuus, creator economy… Nämä ovat urheilumarkkinoinnin isoimmat trendit vuonna 2023

Miltä näyttää urheilumarkkinoinnin vuosi 2023? 10.fin asiantuntijat listasivat alkavan vuoden tärkeimmät trendit ja ilmiöt.


Samaistuttavuus ja aitous sisällöissä

”Rohkeammat ja aidommat sisällöt! Some on ottanut jo vakkaripaikan urheilijoiden elämässä, ja nyt alkaa seuraava vaihe. Laatu paranee ja vauhti kiihtyy entisestään. Tarjolla on myös valtava määrä helppoja softia kuvien muokkaamiseen, videoiden editointiin ja hashtagien generointiin (ja onpa eräällä Instagramin @10pistefi-kanavalla urheilijoille somevinkkejäkin…), joten entistä parempi some on tekemistä vaille valmis!” Piitu Hoffrén

”Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajilta halutaan yhä enemmän aitoutta ja samaistuttavuutta. Sama koskee tietenkin urheilijoita. Ne urheilijat, jotka tuovat persoonansa ja arkensa aidosti esiin oikeissa kanavissa, tulevat menestymään somessa vuonna 2023. Aidot ja samaistuttavat urheilijat ovat myös yrityksille loistavia kumppaneita – pohja on valmis ja yhteistyöt ovat vaikuttavia.” Reetta Valkjärvi


Kaupalliset yhteistyöt urheilijan arjessa

”Urheilijoiden tekemät yhteistyöt ovat entistä vähemmän tuote-esittelyjä urheiluympäristössä. Kaupallisissa kumppanuuksissa hyödynnetään entistä enemmän urheilijan arkea, persoonaa ja heittäytymiskykyä.” Jari Lamminaho


Second screen ja fanien muuttuvat mediatottumukset

”On selvää, että niin sanotun second screenin rooli tulee yhä vain kasvamaan. FIFAn tutkimuksen mukaan peräti 83 % jalkapallofaneista käyttää älypuhelinta samalla kun katsoo matseja televisiosta. Nuoremmat sukupolvet kuluttavat muutenkin urheilua eri tavoin kuin edeltäjänsä. Esimerkiksi jalkapallossa tämä voi näkyä niin, etteivät he jaksa keskittyä 90 minuuttia itse peliin vaan haluavat kuluttaa matseja esimerkiksi seuraamalla vain suosikkipelaajaansa tai katsomalla ainoastaan ratkaisuhetket tai kohokohdat. Näiden sisältöjen ympärille syntyy sitten varmastikin kiihtyvällä tahdilla erilaisia kaupallisia konsepteja.” Arto Kuuluvainen


Kustannustehokkaat ratkaisut

”Kustannusten nousu aiheuttaa yrityksissä tietysti kulukuria, ja markkinointi voi olla ensimmäisten leikattavien kohteiden listalla. Pystyvätkö markkinointiorganisaatiot uudistumaan ja löytämään uusia kustannustehokkaita ratkaisuja? Urheilulla on erinomainen mahdollisuus päästä ensi vuonna vahvemmin markkinoinnin päätöksiin mukaan, kunhan osaamme perustella urheilumarkkinointia nykyvaatimusten mukaisesti: urheilun vahvuus on yksilöt, heidän tarinansa ja monipuoliset yleisöt. Digitaalisilla toteutuksilla urheilumarkkinointia tulee myös mitata kuten mitä tahansa markkinointia.” Jari Lamminaho


Arvoteot

”Jos vuonna 2022 arvot nostettiin esiin, alkavana vuonna entistä tärkeämpään rooliin nousevat konkreettiset teot: yhteistyöt eivät ole vain jaettujen arvojen julistamista vaan toimia tärkeiden asioiden edistämiseksi. Tekojen oheen tarvitaan totta kai laadukasta markkinointia, jonka tavoittavuutta ja tehoa mitataan kokonaisvaltaisesti.” Lotta Heikkeri

”Sponsorointi kohtaa myös vuosi vuodelta enemmän eettisyyteen liittyviä haasteita. Lähes puolella Valioliigan joukkueista oli viime kaudella pelipaidassaan näkyvällä paikalla rahapeliyhtiön logo. Ja lähes kaikilla lopuillakin löytyi vastaava logo jostain kohti pelipaitaa. Samaan aikaan yleinen keskustelu peliaddiktioista on voimistunut. Tämä on esimerkki ristiriidasta, jota moni seura joutuu ennemmin tai myöhemmin varmasti punnitsemaan. Ehkäpä jo vuonna 2023? Yhdysvalloissa esimerkiksi NFL on jo reguloinut sitä, kuinka paljon rahapeliyhtiöt saavat näkyä tapahtumien yhteydessä.” Arto Kuuluvainen


Creator economy

”Creator Economy eli sisällöntuottajien talous on nyt kuuma aihe maailmalla. Kyse on vaikuttajamarkkinointia laajemmasta ilmiöstä, jossa sisällöntuottajat nousevat entistä tärkeämpään rooliin paitsi sisältöjen tekijöinä myös medioina ja brändien kumppaneina. Maailmalla urheilutähdet ovat jo perustaneet omia yrityksiään, ja ilmiö on varmasti rantautumassa meillekin.” Lotta Heikkeri


Kryptot, metaversumi ja NFT

”Vuonna 2022 tehtiin paljon erilaisia kokeiluja ja ensiraapaisuja web 3.0 -digialustojen hyödyntämiseen urheilumarkkinoinnissa. Osa kryptovaluuttakumppanuuksiin lähteneistä urheilutoimijoista sai pahasti näpeilleen, kun yksi isoimmista kryptotoimijoista, FTX, meni yllättäen nurin. Moni maailman isoista seuroista ja liigoista on myös lähtenyt kokeilemaan NFT-aktivointeja ja fan token -alustoja fanien aktivoimiseen ja digitaalisen ansainnan kehittämiseen. Metaversumiin ja virtuaalitodellisuuteenkin ovat jotkut rohkeat jo isosti astelleet. Osa on suhtautunut uusiin ilmiöihin varovaisemmin ja katsoen, kuinka luotettavia nämä uudet digitoimijat ovat ja mitkä oikeasti ovat niitä toimivimpia uuden ajan verkon mahdollisuuksia.

Uskoisin, että tuleva vuosi näyttää paljon suuntaa siinä, mihin markkina kehittyy. Uudet digimahdollisuudet valtaavat alaa kuitenkin vääjäämättä ja rantautuvat jossain kohtaa isommin myös Suomeen. Kysymys on vain pohjimmiltaan siitä, mitkä niistä oikeasti kiinnostavat faneja ja tuovat heille aitoa lisäarvoa.” Heikki Pohjonen


Urheiludokumentit

”Tulemme varmasti näkemään paljon erilaisia dokumentaarisia sarjoja seurojen ja urheilijoiden arjesta. Formula One: Drive to Survive and Sunderland ‘Til I Die ovat raivanneet tälle ilmiölle tietä ja tuoneet erinomaista markkinointibuustia niin F1-sarjalle kuin Sunderlandille futisseuranakin.” Arto Kuuluvainen

Arvot, striimaus, fanien sisällöt… Nämä olivat vuoden 2022 tärkeimmät urheilumarkkinoinnin ilmiöt

10.fi ja Jalkapallon Pelaajayhdistys kehittävät yhdessä jalkapalloilijoiden somea ja henkilöbrändiä