in

Live, life ja lead: urheilun kolme mahdollisuutta

Erkko Simisiö
Kuva: Tomi Häkkinen, Chilipictures

10.fi etsii urheilumarkkinointiin uusia ratkaisuja, avautuvia mahdollisuuksia, moderneja tapoja ja ketterämpää teknologiaa.

Sivustomme on ollut avoinna tammikuun Urheilugaalasta asti. Olemme saaneet mukavasti kävijöitä, käyneet paljon keskusteluita, tutustuneet uusiin ihmisiin sekä ennen kaikkea tunnistaneet urheilun ja markkinoinnin saralla paljon mahdollisuuksia.

Saamamme palaute on tuonut varmuuden, että tavoitteemme edistää urheilua, markkinointia ja erityisesti urheilumarkkinointia on arvokasta ja myös monille teistä tärkeää.

Matkamme tässä vaiheessa haluan jakaa Smash Lahti -tapahtumassa esittelemäni kolme mahdollisuutta kaikille urheilun parissa toimiville:

1: LIVE

Urheilu on monille meistä superkiinnostavaa, erityisesti livenä. Mikään ei voita tunnelmaa paikan päällä, mutta urheiluseuran tai markkinoijan näkökulmasta kiinnostava on myös se (usein suurempi) yleisö, joka seuraa tapahtumia muualla.

Elämme murrosta, jossa yhä useampi ottelu tai kilpailu, usein jopa tasosta riippumatta, on nähtävissä livenä siellä, missä on toimiva nettiyhteys.

Hyvä esimerkki liven mahdollisuuksista nähtiin hiljattain NHL:ssä, kun Carolina Hurricanesin molemmat maalivahdit loukkaantuivat vierasottelussa Torontossa. Maalille toisessa erässä ilmestynyt torontolainen jääkoneenkuljettaja David Ayres ei ollut kenellekään entuudestaan tuttu, mutta jo kolmannen erän aikana Canes myi verkkokaupassaan Ayresin paitoja faneille ympäri maailman.

Hatunnoston arvoista reagointia, jonka epäilemättä mahdollisti helppokäyttöinen verkkokaupparatkaisu.


2: LIFE

Markkinoijia kiinnostavat erityisesti tapahtumia seuraavat suuret yleisöt, mutta ei kannata unohtaa urheilijoiden elämää otteluiden ja kilpailujen ulkopuolella, kausien välillä tai urheilijan ollessa loukkaantuneena. Sosiaalisen median aikakaudella valovoimaiset ja isoja tunteita herättävät urheilijat ovat vaikuttajia sieltä kiinnostavimmasta päästä.

Super Bowl on maailman seuratuin yksittäinen urheilutapahtuma, ja sen aikana lähetetyt mainokset niitä kaikkein kalleimpia. Vuoden 2019 Super Bowlin voitti New England Patriots, ja ottelun parhaaksi pelaajaksi valittiin Julian Edelman. Tästä seurasi suurin mahdollinen huomio, jonka pelaaja voi saada seuran omissa kanavissa ja medioiden haastatteluissa sponsoriseinän edessä. 

Hieman myöhemmin Edelman loukkaantui ja joutui sivuun valokeilasta. Yllättävän vapaa-ajan hän käytti sosiaalisen median julkaisusoftien opetteluun yhdessä opiskelukaverinsa kanssa. Kaksikon aamupalareseptivideot keräsivät valtavan ansaitun yleisön, joka ei jäänyt koossa toiseksi edes Super Bowlille. 


3: LEAD

Suurin osa yrityksistä elää yritysasiakkaista, eli tekee B2B-myyntiä. Samoin suurin osa urheiluseurojen sponsoreistakin. Urheilua on perinteisesti käytetty parhaiden ja potentiaalisten asiakkaiden viihdyttämiseen, ja monen seuran ja kumppanin tutkimukset ovat osoittaneet sen myös kannattavaksi.

B2B-markkinoinnin tavoite on usein tuottaa myynnille liidejä. Urheilumarkkinoinnissa nykyaikaiset keinot liidien hankkimiseen ovat kuitenkin hämmentävän vähässä käytössä, vaikka hyvin pienellä vaivalla voisi antaa nykyisille ja uusille asiakkaille mahdollisuuden osoittaa kiinnostuksensa. 

Alla voit tutustua numerolla 10 pelaavaan ystäväämme Bottiseen.


Erkko Simsiö on urheilun ja markkinoinnin moniottelija ja 10.fi:n perustaja.



Kuva: Smash/Tomi Hänninen, www.chilipictures.fi

urheilun ja teknologian SMASH-seminaari

SMASH Lahti: 3+1 pointtia

Viikon poiminnat 10/20