”Yksilöurheilijoiden olemassaolo ei ole helppo bisnes, varsinkaan Suomessa”, lataa Aki Pajunoja 10.fi:n ensimmäisessä 10 Live -haastattelussa. ”Monelle nuorelle urheilijalle suurin tukija on vanhemmat. Voiko sanoa urheilemista ammattiurheiluksi, jos suurin kulujen maksaja on vanhempien taskut?”
Hiihtäjä Krista Pärmäkosken manageri avaa haastattelussa yksilöurheilijan taloutta ja sponsorointikuvioiden merkitystä uran kehittymiselle. Pajunoja vertaa etenkin nuorten urheilijoiden sponsorointia startupeihin sijoittamiseen:
”Ei enkelisijoittaja ajattele, että kaikista tulee menestys, vaan hän laittaa panokset kahteenkymmeneen koriin ja laskee että yhdestä tulee maailman huippu. Sitä kautta tulee se liiketoiminnallinen ja markkinoinnillinen järkevyys.”
Managerinpestinsä lisäksi data-analyytikkona työskentelevä Pajunoja luottaa kumppanuuksien suunnittelussa numeroihin. Kun yhteistyötä käynnistetään, Pajunoja haluaa tietää, kuinka isoa tavoittavuutta ja millaisissa kanavissa kumppani on havittelemassa.
”Tavoittavuutta ei peilata hämyisiin brändeihin, vaan me vertaamme, kuinka paljon se olisi maksanut maksettuna mainontana. Voit maksaa Instagramille, voit maksaa Facebookille tai voit maksaa urheilijalle, mikä ei ole pelkkää rahalla saatua tavoittavuutta.”