in

10 Livessä Aki Pajunoja: ”Urheilijan tuoma näkyvyys ei ole vain rahalla saatua tavoittavuutta”

Krista Pärmäkosken manageri valottaa urheilumenestyksen kaupallista puolta ja vertaa nuorten urheilijoiden sponsorointia startupeihin sijoittamiseen.

Kuuntele koko haastattelu:

”Yksilöurheilijoiden olemassaolo ei ole helppo bisnes, varsinkaan Suomessa”, lataa Aki Pajunoja 10.fi:n ensimmäisessä 10 Live -haastattelussa. ”Monelle nuorelle urheilijalle suurin tukija on vanhemmat. Voiko sanoa urheilemista ammattiurheiluksi, jos suurin kulujen maksaja on vanhempien taskut?”

Hiihtäjä Krista Pärmäkosken manageri avaa haastattelussa yksilöurheilijan taloutta ja sponsorointikuvioiden merkitystä uran kehittymiselle. Pajunoja vertaa etenkin nuorten urheilijoiden sponsorointia startupeihin sijoittamiseen:

”Ei enkelisijoittaja ajattele, että kaikista tulee menestys, vaan hän laittaa panokset kahteenkymmeneen koriin ja laskee että yhdestä tulee maailman huippu. Sitä kautta tulee se liiketoiminnallinen ja markkinoinnillinen järkevyys.”

Managerinpestinsä lisäksi data-analyytikkona työskentelevä Pajunoja luottaa kumppanuuksien suunnittelussa numeroihin. Kun yhteistyötä käynnistetään, Pajunoja haluaa tietää, kuinka isoa tavoittavuutta ja millaisissa kanavissa kumppani on havittelemassa.

”Tavoittavuutta ei peilata hämyisiin brändeihin, vaan me vertaamme, kuinka paljon se olisi maksanut maksettuna mainontana. Voit maksaa Instagramille, voit maksaa Facebookille tai voit maksaa urheilijalle, mikä ei ole pelkkää rahalla saatua tavoittavuutta.”

Pajunojan parhaat tiivistettynä:

 

Case Telia

”Voit maksaa Facebookille, Instagramille tai urheilijalle”

”Voiko sanoa olevansa ammattiurheilija, jos rahoitus tulee omilta vanhemmilta?”

Tarvitseeko urheilija manageria?

”Nuoren urheilijan sponsorointi on kuin enkelisijoittamista”

Pajunoja avaa haastattelussa hänen ja Pärmäkosken managerisuhteen syntymistä, hiihtobisneksen eroja Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä menestyksekkään yrityskumppanuuden rakennuspalikoita.

Jos haluat tietää:

  • kuinka paljon Pärmäkosken kansallisen tason kumppanin näkyvyyden arvo on euroissa
  • miten Olvi pelasti Pärmäkosken uran
  • millaisille yhteistöille ja brändeille urheilija ja manageri sanovat suoralta kädeltä ei
  • ja onko hiihtotähti jo saavuttanut kaiken mahdollisen kaupallisessa mielessä,

kuuntele 40 minuutin haastattelu kokonaisuudessaan alta:

Urheilijoiden omat mediayhtiöt yhteiskunnallisella asialla, NBA myy faneille otteluiden huippuhetkiä

Urheilun data on miljardien arvoista, nettipornoyhtiö haluaa mahtiseuran pääsponsoriksi