in

10.fin urheilubisnes- ja brändiosaaminen vahvistuu – Arto Kuuluvaisesta Partnership Advisor

Yksi maan kovimmista urheilumarkkinoinnin asiantuntijoista uskoo urheilun vastuullisuuden kaupallisiin mahdollisuuksiin.


10.fin tiimi saa vahvistusta suomalaisen urheilumarkkinoinnin terävimmästä kärjestä, kun Arto Kuuluvainen hyppää mukaan yrityksen toimintaan Partnership Advisorin roolissa.

Arto on kauppatieteiden tohtori ja yksi suomalaisen urheiluliiketoiminnan laaja-alaisimpia asiantuntijoita. Hän on kehittänyt Suomen ensimmäisen korkeakoulutasoisen urheilujohtamisen opintojakson Turun kauppakorkeakoulussa ja julkaissut kaksi kirjaa urheiluliiketoiminnasta.

Akateemisen uransa lisäksi Arto on toiminut pitkään muun muassa markkinointitutkimusalalla. Hänen asiakkaisiinsa on kuulunut maan suurimpia yrityssponsoreita, lajiliittoja ja seuroja. Lisäksi Arto on työurallaan toiminut muun muassa liikkeenjohdon konsulttina sekä urheiluvarusteiden maahantuonnissa ja verkkokaupassa. Hän on toiminut myös useiden urheiluseurojen ja -järjestöjen luottamustehtävissä.

Kympin porukkaan Arto tuo kattavan verkostonsa lisäksi vahvaa osaamista julkisen rahoituksen hyödyntämisestä yritysten kasvussa. Hän isännöi myös toukokuussa käynnistyvää Kympillä-podcastia.

”10.fi on jo nyt tuonut virkistävän tuulahduksen suomalaiseen urheilumarkkinointiin. Uskon, että pystyn kokemukseni ja kontaktieni kautta auttamaan osaltani Kymppiä matkalla kohti jotain suurta”, Arto sanoo.

”On päivänselvää, että esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi on vasta tulossa vahvemmin urheiluun, ja 10.fi on eturintamassa mukana tekemässä tätä muutosta. Matka on vasta alussa, joten odotan suurella innostuksella sitä miltä tämän yrityksen tulevaisuus vielä tuleekaan näyttämään. Uskon, että valoisalta.”

Uuden roolinsa lisäksi Arto jatkaa yrittäjänä omassa Hockey Tiger Oy -yrityksessään, joka keskittyy pienten yritysten konsultointiin ja sijoittaa urheilua sivuaviin startupeihin. Hän toimii myös oto-pohjaisesti jalkapalloseura FC TPS:n taustalla.



Mikä on parasta urheilussa?

Ihmiset ja tunteet. Joku on joskus sanonut, että urheilussa osingot maksetaan elämyksinä. Ja niinhän se on. Olen urheilun parissa kokenut monta valtavaa pettymystä ja toisaalta huikeita onnistumisia. Vaikka välillä on tuntunut todella pahalta, niin päivääkään en vaihtaisi pois. Myös valtaosa parhaista ystävistäni on tarttunut matkaan mukaan urheilun kautta. Urheilu opettaa elämää.


Mikä sponsorointiteko on jäänyt parhaiten mieleesi – ja miksi?

P&G:n ”Thank you, Mom” -kampanjat saavat edelleen roskan silmään, vaikka olen nähnyt nuo olympialaisten ympärille rakennetut tarinat kymmeniä kertoja. Kampanjat ovat olleet yksinkertaisesti nerokkaita. P&G:n monien brändien ydinkohderyhmän muodostavat perheenäidit. Kampanjat ovatkin nostaneet fokukseen olympiaurheilijoiden lisäksi näiden äidit.

Koskettavasti kerrotut kasvutarinat sisältävät tietenkin vastoinkäymisiä, kuten vaikuttavaan narratiiviin kuuluukin. P&G:n markkinointitutkimus osoitti, että heidän kohderyhmänsä kiinnostus olympialaisia kohtaan korreloi vahvasti sen kanssa, mitä enemmän he tuntevat urheilijoiden taustatarinoita. He alkoivat myös nähdä urheilijat jonkun lapsina. Tästä seurasi selvästi vahvempi sitoutuminen P&G:n brändeihin ja tätä kautta käsittämättömän kovia myyntilukuja.


Mistä sponsoroinnin tai urheilumarkkinoinnin ilmiöstä olet tällä hetkellä erityisen innoissasi?

Urheilun vastuullisuudesta ja sen mukaan tuomista kaupallisista mahdollisuuksista. Toki olen innoissani myös vaikuttajamarkkinoinnin ja urheilun vahvemmasta integroitumisesta. Itse asiassa nämä kaksi teemaa linkittyvät luontevasti myös toisiinsa ja tässä tullaankin taas 10.fi:n ydinosaamiseen.


Ota yhteyttä
Arto LinkedInissä
Arto Twitterissä

Urheilu ja urheilijat mediana – Katso webinaaritallenne!

Serie A lähetti pelin livenä metaversumissa, poliisi kitkee jääkiekon MM-kisojen rahapelimainontaa