in

FC Barcelona menestyy avoimuudella

Urheilumarkkinointi FC Barcelona

Erkko Simsiö pääsi kurkistamaan yhden maailman suosituimman joukkueen konepellin alle  Barça Innovation Hubin vieraana. Seuran avoimuus yllätti ja inspiroi. 

FC Barcelona on yksi maailman suosituimmista ja kuuluisimmista jalkapalloseuroista. Talouslehti Forbesin mukaan se on maailman neljänneksi arvokkain urheilujoukkue ja liikevaihtonsa puolesta maailman toiseksi rikkain jalkapalloseura.

Se myös tekee monia asioita toisin kuin muut: sitä ei omista yksittäinen yritys tai yksityishenkilö, vaan valtava joukko kannattajia. Se on myös poikkeuksellisen avoin kaikesta, mitä se tekee. 

Barça Innovation Hub keskittyy paitsi seuran myös koko urheilumaailman kehittämiseen erilaisten hankkeiden, koulutusten ja tapahtumien myötä. Sain lokakuussa 2019 fantastisen mahdollisuuden lähteä viikoksi heidän vieraakseen Barcelonaan. Ja miksi en olisi? Minua kiinnostaa niin huippu-urheilu, urheiluliiketoiminta, markkinointi ja myynti kuin vastuullisuus, kaikki aiheita joista FC Barcelona lupasi kertoa viikon aikana. 

Barçan alustalla verkkokoulutuksia ovat tehneet kymmenettuhannet ympäri maailman. Koulutuksia onnistuneesti suorittaneet saivat jatko-opiskeluiden lisäksi mahdollisuuden anoa intensiiviselle vierailuviikolle. Itse sain mahdollisuuden suoritettuani sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin sertifikaatin vuoden 2018 aikana. En ollut ainoa kiinnostunut, sillä lopulta vieraana oli  yli sata kaltaistani 43 eri maasta. Vierailun aikana päivät vietimme FC Barcelonan auditoriossa Camp Noulla ja illat seuran eri joukkueiden peleissä.

Avoimuus kannattaa

FC Barcelonan avoimuus löi ällikällä. Miten on mahdollista, että seura kertoo täysin avoimesti paitsi visionsa ja strategiansa myös taloustietonsa, tavoitteensa, projektinsa, myyntimallinsa ja lähes kaiken markkinoinnistaan? 

Ja jos itse jalkapallo kiinnostaa, kertovat he myös paljon ideologiastaan, pelitavastaan, harjoittelusta, fyysisestä ja henkisestä valmennuksesta, lääketieteestä, ravinnosta sekä miesten, naisten ja nuorten jalkapallosta. Unohtamatta Barçan muita lajeja, kuten koripalloa, käsipalloa ja futsalia. Viikon aikana näimme pelejä kaikista näistä, mistä jäi urheilufanille ikuinen muistijälki.

Strategia- ja innovaatiojohtaja Javier Sobrino kutsui tätä ”avoimeksi innovaatiostrategiaksi”.

Keksin kolme syytä, miksi tällainen avoimuus kannattaa.

Ensiksi pitää ymmärtää asetelma. Barça on kannattajiensa omistama. 150 000 jäsentä valitsevat edustajat, jotka päättävät kuuden vuoden välein, ketkä seuraa johtavat ja vuoden välein, antavatko toiminnalle tukensa. He ovat siis tottuneet olemaan avoimia ja asettamaan itsensä arvosteltaviksi.

Toiseksi, on helppo olla rohkea, jos uskoo itseensä. Olen työni puolesta käynyt usein erilaisissa konferensseissa maailmalla,  ainakin markkinoinnin alan mittapuulla niissä kaikkein kovimmissa. Barçan puhujien taustat, ajatukset ja esiintyminen olivat samaa tasoa kuin liiketoiminnan ja markkinoinnin huippuesiintyjillä. Barça vertaakin itseään Applen, Niken, Googlen, Coca-Colan ja McDonald’sin kaltaisiin brändeihin. Brändipotentiaalia mittaavat tutkimukset osoittavatkin FC Barcelonan olevan omassa kategoriassaan jopa näitä edellä.

Kolmanneksi, FC Barcelona on globaali toimija kasvavalla toimialalla. Sponsoroinnin markkina on kolmikertaistunut viimeisen vuosikymmenen aikana yli 65 miljardiin dollariin (ESP Properties 2018). Aika moni muu markkinoinnin muoto jää tässä vertailussa toiseksi.

Erkko Simsiö on urheilun ja markkinoinnin moniottelija ja 10.fi:n perustaja.

Lue myös: Erota, vaikuta ja keskity kumppaneihin: FC Barcelonan parhaat opit

 

 

Lotta Harala 10.fi

Lotta Harala rakensi itsestään yhden Suomen kiinnostavimmista urheilijabrändeistä

Fc Barcelona

Erotu, vaikuta ja keskity kumppaneihin: Barçan parhaat opit