in

Noora Toivo: Urheilija, manageri, somevaikuttaja

Noora Toivo on urheilija, somevaikuttaja ja manageri.

Aitajuoksija ja tuore manageri Noora Toivo ymmärtää sosiaalisen median voiman ja toivoo suomalaisurheilijoilta enemmän röyhkeyttä raha-asioissa. 

Noora Toivo on urheilija, joka puhuu urheilubisneksestä markkinoinnin ammattilaisen termein. Kun hän peräänkuuluttaa alalle lisää osaamista, puheessa vilahtelevat niin tuotteistaminen, hinnoittelu kuin brändiarvon hyödyntäminen.

Aivan kaikkea Toivo ei kuitenkaan ammattislangilla ilmaise:

”Monet urheilijat tekevät sysipaskoja yhteistyökuvioita”, hän sanoo nauraen. 

Toivo tunnetaankin suorasukaisena ja avoimena urheilijana, jonka ulostulot päätyvät usein mediaan. Viime syksystä lähtien hänet on tunnettu myös urheilumanagerina, sillä hän vastaa seitsenottelija Maria Huntingtonin mediasuhteista ja yritysyhteistyöstä.

Toivo kertoo, että monella urheilijalla ei ole ymmärrystä omasta arvostaan tai millaisilla budjeteilla yritykset toimivat.

”Muutama sata euroa saattaa tuntua itsestä isolta, vaikka kyseessä olisi monen miljoonan liikevaihtoa tekevä firma. Ei osata olla röyhkeitä, vaan mennään neuvottelemaan anteeksi pyytäen.”

Tämä johtaa Toivon mukaan usein sopimuksiin, jotka pahimmillaan ovat hänen sanojensa mukaan ”kymppien arvoisia tai pelkkiä tuotenäytteitä”. 

Toisaalta myöskään yritykset eivät aina osaa hyödyntää yhteistyötä urheilijan kanssa monipuolisesti.

”Se on huonompi juttu isossa kaavassa, koska yhteistyökumppanuudet nähdään rahareikänä eikä arvon tuottajana.”

Näitä asioita Toivo haluaa edistää, sekä omalla urheilu-urallaan että managerin roolissaan.


Brändinrakennusta ja yhteiskuntavastuuta

Vaikka ajatus managerin työstä oli kytenyt Toivon mielessä jo pitkään, alkoi uusi urapolku lopulta Huntingtonin aloitteesta. Huntington kyseli, olisiko Toivo kiinnostunut manageroimaan tätä, mutta Toivon oma urheilu-ura oli etusijalla.

”Sitten Maria laittoi Dohasta pitkän viestin. Sanoin miettiväni hetken aikaa ja sanoin kyllä. Maria on huipputyyppi ja hyvä tuote. Meillä on todella samanlainen arvomaailma monissa asioissa. Hänellä on selkeästi mahdollisuuksia.” 

Yhteistyö on vielä alkuvaiheessa, mutta Toivolla on korkeat odotukset paitsi Huntingtonille, myös itselleen. Toivo on hoitanut aina itse omat yhteistyökuvionsa ja myös opiskellut sosiaalista mediaa ja markkinointia.

”Ymmärrän millainen Maria on ja millainen brändi hänestä rakennetaan. Meillä on molemmilla iso halu tehdä yhteistyökumppanuuksia, joissa yritykset ovat aidosti innoissaan urheilijasta ja haluavat käyttää häntä hyödyksi.”

Konkreettisia tuloksiakin on jo saatu aikaan uusien yhteistyökumppanuuksien myötä: marraskuussa julkistettiin Huntingtonin uusi pääyhteistyökumppani Ideapark. Huntington on myös saanut Toivon avustuksella korotettua sosiaalisen median yhteistöistä pyytämiään hintoja samalle tasolle vaikuttajien kanssa. 

Vaikka Toivo tietää hyvin, että urheilubisneksessä leipä on usein kapea, ei kaikessa mennä raha edellä. Hänen mukaansa on tärkeää myös kasvattaa yhteistä hyvää urheilijan johdolla.

”Yksi iso ehto yhteistyöllemme oli se, että Marian on tehtävä hyväntekeväisyyttä. Maria oli itsekin miettinyt tätä, niin hän oli heti ideassa mukana. Yhteiskuntavastuu on tärkeää, mutta urheilijat käyttävät tätä korttia harmillisen harvoin.”


Urheilijan leipä levenee somessa

Sosiaalisesta mediasta on tullut osa urheilijoiden arkipäivää, ja monet urheilijat ovat myös somevaikuttajia. Tämä on Toivon mukaan hyvä asia, sillä vaikuttajamarkkinoinnissa liikkuu usein isompia rahoja kuin urheilijoiden ja yritysten välisessä yhteistyössä.

”Some on iso tulomahdollisuus, kun sen hyödyntää oikein. Somessa työn arvo näkyy heti, ja yhteistyön pystyy kääntämään konkreettisiksi numeroiksi.”

Toivon omista tuloista iso osa tulee sosiaalisesta mediasta. Hän kirjoittaa suosittua blogia ja tuottaa sisältöä omiin ja yhteistyökumppaniensa kanaviin. Loukkaantumisten värittämillä kausilla some on tuonut myös taloudellista turvaa, kun on tarjota yhteistyökumppaneille muutakin kuin urheilumenestystä. Viime aikoina Toivo on tehnyt tiivistä yhteistyötä muun muassa Fitbitin ja Sidosteen kanssa. 

Toivo sanoo, että suomalaiset naisurheilijat ovat miehiä etevämpiä sosiaalisen median hyödyntämisessä. Tämä voi osaltaan lisätä tasa-arvoa mies- ja naisurheilijoiden tuloissa. 

”Somen aikakaudella naisilla on valovuosien etumatka rahojen hankkimisessa”, hän pohdiskelee.

Myös Toivon manageroimalle Maria Huntingtonille sosiaalinen media on tärkeä työkalu. Toivo kertoo, että erityistä huolta pidetään siitä, että julkaisuissa on aina mukana merkinnät kaupallisista yhteistöistä. 

Toivo muistuttaa, että urheilijan brändi on itsessään arvokas, mutta sosiaalinen media voi olla tehokas keino tuottaa lisäarvoa sekä yleisölle että yhteistyökumppaneille.

”Urheilijat ovat urheilijoita ja vaikuttajat vaikuttajia. Huippu-urheilijat ovat siinä kyljessä myös vaikuttajia, halusivat sitä tai eivät.” 


Urheilija ei kilpaile vain urheilijoita vastaan

Toivon oma urheilu-ura jatkuu edelleen. Kun ura päättyy, haaveissa siintää oma urheilutalli, jolla elättää itsensä ja siivittää menestykseen mahdollisimman monta urheilijaa.

”Tällä hetkellä Maria riittää.”

Uudesta managerin roolistaan huolimatta hän uskoo siihen, että pääroolissa omassa elämässään on urheilija itse. Vaikka urheilijan päätyö onkin urheilla, on tällä myös vastuu muusta tekemisestään.

”Ymmärrän, että halutaan urheilla ja tehdä omaa juttua. On kuitenkin hyvä muistaa, että yritysten ei tarvitse sponsoroida tai tehdä urheilijan kanssa yhteistyötä: urheilija kilpailee tapahtumien, musiikin ja muiden vaikuttajien kanssa, unohtamatta hyväntekeväisyyskohteita ja muita urheilulajeja. Jos on tosissaan urheilun kanssa, pitää olla tosissaan myös rahan hankkimisen kanssa.”

Mikä sitten on resepti menestymiseen pelkkien urheilusuoritusten ulkopuolella? Toivon mukaan onni, joka lopulta syntyy kovan työn tuloksena.

”Pitää olla röyhkeyttä, ymmärrystä ja osaamista sekä hinnoittelu kohdallaan. Näiden pohjalta se tuuri sitten tapahtuu.”


Teksti: Lotta Heikkeri

Päivitetty 21.4.2020 – 10.fi

Sponsorointi ja tapahtumat

Sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin parhaat palkitaan helmikuussa

Viikon poiminnat: 4/20