in

Hashtag Sports Awards 2021: Millaista on maailman paras urheilumarkkinointi juuri nyt?

Hashtag Sports Awardseissa palkitaan vuoden parasta urheilumarkkinointia. Kävimme läpi voittoisat työt ja poimimme kolme keskeistä teemaa sitouttavimmista ja tuloksekkaimmista yhteistöistä.


1: Urheilu on enemmän kuin pelkkää urheilua

Monissa palkituissa töissä korostui urheilun merkitys otteluiden ja areenoiden ulkopuolella. Urheilun ja urheiluvaikuttajien kautta tuotiin esille myös tärkeitä yhteiskunnallisia teemoja.

Yksi gaalan palkintorohmuista oli The Players’ Tribunen ja Barbien You Can Be Anything -kampanja, joka kannustaa tyttöjä urheilun pariin. Barbie tapaa videoblogissaan eri lajien naisurheilijoita ja kyselee näiltä vinkkejä muun muassa kilpailujännityksen poistamiseen ennen tärkeitä koulujenvälisiä kisoja. Muun muassa luovimman kumppanuuden ja parhaan brändisisällön palkinnot voittanut kampanja tavoitti yli 36 miljoonaa ihmistä.

Showpainiliiga WWE taas haastoi painijanaiset meikittömiin kuvauksiin ja keskustelemaan ulkonäköpaineista, naiseudesta, rodullistamisesta ja sosiaalisesta mediasta. 


2: Somemenestys syntyy kanavan ehdoilla

Kampanjoista valtaosa painottui sosiaaliseen mediaan. Kilpailun someherruudesta ei jäänyt epäselvyyttä, sillä koripalloliiga NBA palkittiin niin Instagramin, YouTuben kuin TikTokin parhaana.

NBA:n sisältöjen tehokkuuden salaisuus on kanavan ehdoilla toimiminen. TikTokissa liiga luottaa haasteisiin ja hauskuuteen sekä nopeisiin sisältöihin. YouTubessa taas hyödynnetään liigan historiaa: jos LeBron James donkkaa pallon hienosti koriin, faneille tarjoillaan heti videokooste Jamesin parhaista donkkauksista menneiltä kausilta.

NBA:n panostus someen näkyy myös luvuissa. Instagramissa liiga keräsi vuoden aikana 11 miljoonaa uutta seuraajaa, ja YouTubessa sen videoiden katseluiden kumulatiivinen tuntimäärä nousi 82 prosenttia.

@nba

‘This or That’ with Ant Man!! Do you agree⁉️ #nba #thisorthat

♬ SHE WAVY – CaiNo


3: Fanit aktivoidaan monikanavaisesti

Korona-aikana fanien mukaan saaminen on ollut suuri haaste. Kun katsomot kumisevat tyhjyyttään, on fanit pitänyt houkutella mukaan digikanavissa.

Liveurheilun tunnelman luominen korona-aikana ei ole ollut helppoa. Showpainiliiga WWE siirsi tapahtumansa tyhjistä jäähalleista varta vasten koronakuplaa varten luotuun Thunderdomeen, jonka lehterit täytettiin virtuaalisesti osallistuvilla faneilla.

Baseballin MLB-liiga taas palkittiin parhaasta fanien sitouttamisesta, parhaasta Twitter-sisällöstä sekä parhaasta fanien tuottamasta sisällöstä. Free Baseball -kampanjassa fanit saivat esittää Twitterissä toiveita, ja parhaat Twiitit kaiverrettiin palloihin.

Kaikki Hashtag Sports Awardsien voittajat löydät täältä.



Haluatko urheilumarkkinoinnin kiinnostavimmat caset ja trendit suoraan sähköpostiisi? Tilaa Kympin uutiskirje!

Agendalla yhdenvertaisuus, ihmisoikeudet ja nuorten fanien aktivointi

Kulkeeko jatkuva markkinointi asiakkaasi vai yrityksesi rytmissä?