in

Jalkapallon MM: Varasta nämä markkinointi-ideat

Naisten jalkapallon MM-kisoissa on nähty luovaa markkinointia ja monen mielestä myös kaikkien aikojen paras urheilumainos. Poimimme kisojen markkinointihuumasta kolme varastamisen arvoista teemaa.


1: Ole mukana hetkissä ja tuota jatkuvasti sisältöä

Moni brändi satsaa isoissa kisoissa näyttävään ennakkomarkkinointiin ja suureellisiin videoihin. Pitkien kisojen aikana tarvitaan kuitenkin toistoa ja jatkuvaa sisältöä brändivideoiden tueksi.

Urheilun suola on sen arvaamattomuus ja käsikirjoittamattomuus, mikä tarjoaa sisällöntuotannolle mainiot puitteet koko kisojen läpi. Olutbrändi Budweiser on mukana kisoissa jättimäisillä mainoskampanjoilla mutta nostaa somekanavissaan pitkin kisoja esiin myös yksittäisiä pelaajia ja näiden suorituksia.

Verkkoyhtiö EE:n ja Englannin maajoukkueen yhteistyön kulmakivi on pelaajien emännöimä hyväntuulinen kisastudio Lionesses Down Under, josta leikataan tietenkin myös lyhyitä someystävällisiä klippejä.


2: Vie urheilu ulos kontekstistaan

Urheilumarkkinoinnin ei tarvitse rajautua vain urheilun kontekstiin. Kun suuressa osassa markkinointia ollaan pallokentällä ja totisen pelin tuoksinassa, on helppo erottautua massasta poikkeavalla tyylillä ja leikkisyydellä.

Nike kunnioittaa uransa päättävää tähtipelaaja Megan Rapinoeta trendikkään kasarihenkisellä animaatiolla.

Weetabixin somesisällöissä hyödynnetään Englannin pelaajien rennompaa puolta. Someklippi jatkaa Weetabixin suuren mediakampanjan tarinaa, jossa muropalikoista askarrellaan hahmoja.


3: Tuo arvot rohkeasti keskiöön

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat läsnä monessa markkinointilähdössä. Johnnie Walker -viskibrändi ja näyttelijä Hannah Waddingham kehottavat kaikkia katsomaan enemmän naisten urheilua. Faneille tarjotaan myös Waddinghamin uutiskirje, joka muistuttaa tulevista otteluista.

Epätasa-arvo ja naisten jalkapallon historia ovat monen kampanjan keskiössä. Kisojen vaikuttavimmasta markkinointilähdöstä vastasi Ranskan Orange, jonka videota on jo monin paikoin ehditty tituleerata kaikkien aikojen parhaaksi urheilumainokseksi.


Haluatko pysyä kärryillä urheilumarkkinoinnin tuoreimmista trendeistä? Mene LinkedIniin ja tilaa Viikon poiminnat!

Urheilumarkkinoinnin UKK: Mistä urheilijoita voi löytää?

Kiinnostaako ura urheilumarkkinoinnissa? Hae meille harkkariksi!