in

Vankkaa urheilumarkkinoinnin ja myynnin osaamista 10.fihin – Jari Lamminaho aloittaa Sales Managerina

Muun muassa Uimaliiton kumppanuuksia ja markkinointia kehittänyt Lamminaho uskoo, että urheilulla on paljon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia.


Monipuolinen urheilun ja markkinoinnin ammattilainen Jari Lamminaho on aloittanut 10.fin joukkueessa Sales Managerina. 10.fihin hän siirtyy Uimaliitosta, jossa hän vastasi kumppanimyynnistä, markkinoinnista ja viestinnästä.

Urheilu, markkinointi ja myynti ovat olleet Jarin työuran kattavia teemoja. Myyntityöt hän aloitti Top-Sportissa, ja CCM:llä Suomen myyntitiimissä hän oli näkemässä perinteikkään urheilubrändin faceliftiä nykyaikaisen markkinoinnin keinoin. Jari on myös tehnyt töitä urheilujournalismin parissa STT:llä ja Urheilulehdessä.

”Olen seurannut Kympin taivalta tarkalla silmällä alusta asti ja minuun on tehnyt vaikutuksen, miten nopeasti se on ottanut jalansijaa urheilumarkkinoinnissa Suomessa. Kympin visio nykyaikaistaa urheilumarkkinointia on erittäin mielenkiintoinen, ja sillä on kansainvälistymispotentiaalia”, hän kertoo.

10.fissä Jari tulee tekemään ja kehittämään myyntiä. Hänen mukaansa urheilumarkkinoinnissa on paljon käyttämätöntä potentiaalia, ja sen digitalisaatio on vielä alkutekijöissään.

”Kun pystymme auttamaan brändejä ja urheilijoita, seuroja tai liigoja löytämään toisensa ja yhdessä rakentamaan kaupallista menestystä kaikille osapuolille, olemme onnistuneet.”


Mikä on parasta urheilussa?

Minua kiinnostaa urheilussa etenkin sen ydin ja taustat. On kiinnostavaa, kun Jukka Jalonen puhuu pelistä ja mitä voittaminen vaatii. Tai miksi taitava Olexander Usyk onnistui viemään nyrkkeilyn raskaansarjan MM-tittelit Anthony Joshualta, ja onnistuuko Joshua palaamaan voittajaksi uusintaottelussa. Eli syyt suurien tunteiden ja lopputulosten taustalla kiinnostavat.


Mikä sponsorointiteko on jäänyt sinulle parhaiten mieleen ja miksi?

Ne toteutukset, joissa yritykseen ohjataan konkreettista kassavirtaa, ovat aina mielenkiintoisia. Tällainen on esimerkiksi seitsenottelija Maria Huntingtonin ja Lumo Energian yhteistyö. Siinä on otettu mukaan myös hyväntekeväisyys, kun osa tuotoista ohjataan vähävaraisten nuorten harrastamiseen.

Kansainvälisellä tasolla nyrkkeilijä Anthony Joshua on hienosti brändätty, ja hänen some-tekemisensä on vahvaa. Nyrkkeilyssä on myös mielenkiintoista, miten yksi tappio voi muuttaa uran suuntaa radikaalistikin. Tämä tuo oman mausteensa myös kaupalliseen tekemiseen.


Mistä urheilumarkkinoinnin ilmiöstä olet erityisen innostunut tällä hetkellä?

Eniten olen innoissani niistä käyttämättömistä mahdollisuuksista, joita urheilumarkkinointi sisältää. Yritysten näkökulmasta urheilumarkkinointi voi olla tärkeä osa markkinointikokonaisuutta, kun se toteutetaan nykyaikaisella tavalla ja myöskin tuloksia mitataan. Urheilijoille, seuroille ja liigoille tämä tarkoittaa mahdollisuuksia yrityskumppanuuksiin, jos on ennen kaikkea halua tehdä molempia osapuolia hyödyttäviä yhteistöitä.


Ole yhteydessä:
[email protected]
LinkedIn
+358 407712887



Tilaa urheilumarkkinoinnin uusimmat uutiset suoraan sähköpostiisi:

Pelicans innostui live shoppingista, UEFA nostaa naisten jalkapalloa

NHL-kausi alkaa – näitä asioita markkinoijan kannattaa seurata