in

Valtteri Bottas on Suomen kaupallisesti kiinnostavin urheilija – markkinoijat haluavat hyödyntää urheilijoiden vahvoja henkilöbrändejä

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat on jälleen laitettu järjestykseen. Vuoden 2024 listan ykkönen on formulakuski Valtteri Bottas, joka nousi seitsemän sijaa edellisvuodesta.

Sadan kaupallisesti kiinnostavimman urheilijan listan on koostanut urheilumarkkinoinnin startup 10.team. Pisteytys perustuu dataan muun muassa urheilijoiden some- ja medianäkyvyydestä sekä ammattilaisraadin arvioon. 

”Valtteri on kansainvälinen tähti ja vahva henkilöbrändi, joka tavoittaa merkittävästi perinteisiä formulafaneja suuremman yleisön erityisesti sosiaalisessa mediassa. Hän heittäytyy kumppanuuksiinsa täysillä ja tekee sisältöjä omalla tinkimättömällä tyylillään, mikä nostaa myös Valtterin kumppanit globaaleiksi puheenaiheiksi”, tiivistää asiantuntijaraadin puheenjohtaja Tiina Tikkinen.

Kymmenen kaupallisesti kiinnostavimman suomalaisurheilijan kärkeen mahtuu urheilijoita seitsemästä eri lajista. Viime vuoden listan ykkönen, maastohiihtäjä Kerttu Niskanen, on nyt sijalla kuusi. Uusia nousijoita kärkikymmenikköön ovat jalkapalloilijat Lukas Hradecky ja Robert Taylor.

”Urheilijan kaupallinen kiinnostavuus syntyy monesta eri tekijästä. Osa top 100 -listan urheilijoista on enemmän esillä perinteisessä mediassa, osa taas sitouttaa valtavia yleisöjä etenkin somekanavissa. Yhteistä kärkikymmenikölle on vahva henkilöbrändi, jota myös markkinoijat haluavat hyödyntää. Kärkiurheilijat ovat myös oiva esimerkki siitä, että suomalainen urheilija voi puhutella myös kansainvälisesti”, Tikkinen kertoo.

Sadan kaupallisesti kiinnostavimman urheilijan listalta löytyy 30 eri lajia, joista yleisimmät ovat yleisurheilu, jääkiekko ja maastohiihto. Miesurheilijoita listalla on 59, naisia 41. Kokonaan uusia nimiä edellisvuoden listaan verrattuna on 20, mitä selittävät niin urheilijoiden eläköityminen, uusien tähtien nouseminen kuin muutokset pisteytyskriteeristössä.

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat 2024, top 10 

  1. Valtteri Bottas, F1 (sijoitus 2023: 8)
  2. Lauri Markkanen, koripallo (6)
  3. Kalle Rovanperä, ralli (2)
  4. Wilma Murto, yleisurheilu (4)
  5. Teemu Pukki, jalkapallo (10)
  6. Kerttu Niskanen, maastohiihto (1)
  7. Lukas Hradecky, jalkapallo (13)
  8. Patrik Laine, jääkiekko (5)
  9. Iivo Niskanen, maastohiihto (3)
  10. Robert Taylor, jalkapallo (-)

Listaus perustuu markkinoijille tärkeisiin tekijöihin

Kaupallisesti kiinnostavimpien urheilijoiden lista on koostettu markkinoijille tärkeiden tekijöiden perusteella, dataan ja alan ammattilaisten näkemykseen perustuen. Ammattilaisraatiin kuuluivat entinen yleisurheilija ja urheilumanageri, Yle Urheilun sometoimittaja Noora Toivo, sometoimisto Trootin toimitusjohtaja ja strategi Joona Haatainen sekä 10.teamin urheilumarkkinoinnin asiantuntijat Piitu Hoffrén ja Heikki Pohjonen

Listausta varten analysoitiin noin kaksisataa urheilijaa. Tänä vuonna pisteytys tehtiin entistä monipuolisemmilla kriteereillä ja uudenlaisella painotuksella. Dataan perustuvassa pisteytyksessä huomioitiin urheilijan sosiaalisen median kanavien aktiivisuus, yleisön koko ja sitoutuneisuus sekä urheilijan ja lajin medianäkyvyys. Ammattilaisraati puolestaan pisteytti urheilijat muun muassa vaikuttavuuden, henkilöbrändin vahvuuden, nykyisten kumppanuuksien ja sisältöjen laadun perusteella. Aidosti kansainvälistä markkina-arvoa omaavat urheilijat saattoivat saada bonuspisteitä.

Listauksen tavoitteena on muistuttaa, että urheilijat ovat monipuolisia ja tehokkaita kumppaneita monenlaisille brändeille, sekä auttaa urheilua vähemmän tuntevia markkinoijia löytämään uusia yhteistyökumppaneita.

”Markkinoijan näkökulmasta kiinnostavaa on urheilijan nykyinen yleisö sekä potentiaali tavoittaa uusia. Urheilijoilla on mahdollisuus olla lähempänä seuraajiaan kuin koskaan aikaisemmin ja he luovat entistä rohkeammin sitouttavaa sisältöä”, Piitu Hoffrén analysoi.

Joona Haataisen mukaan listauksessa edukseen erottuivat urheilijat, jotka ovat osanneet hyödyntää omaa henkilöbrändiään myös sosiaalisessa mediassa.

”Tulevaisuudessa urheilijat saavat omasta kaupallisesta potentiaalistaan enemmän irti, kun he uskaltavat kertoa tarinoita ja luoda samaistumispintaa yleisölle myös urheilulajinsa ulkopuolella. Tämä lisää luontevia mahdollisuuksia myös kaupallisuuden näkökulmasta.”

Tutustu top 100 -listaan ja lue tuomariston kommentit urheilijoista 10.teamissa.

Lisätiedot, haastattelut:
Tiina Tikkinen
Head of Development, 10.team
040 168 2133
[email protected]

10 Sports Marketing Hub on suomalainen urheilukumppanuuksiin erikoistunut startup, jonka 10.team-alusta yhdistää brändit ja urheilijat. Yhteisöön kuuluu jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoinnin ammattilaista. Vauhdilla kasvava yritys on parhaillaan laajentamassa pohjoismaisille markkinoille.

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat listataan jälleen – ammattilaisraadissa somen ja markkinoinnin huippuosaajia