in

Kulkeeko jatkuva markkinointi asiakkaasi vai yrityksesi rytmissä?

Jatkuva markkinointi muuttuu yhä tärkeämmäksi. Se näkyy niin markkinoinnin budjetissa, kanavissa kuin keinoissa. Sosiaalisessa mediassa jatkuva tekeminen on paljon muutakin kuin mainoksia, muistuttaa 10.fin Tiina Tikkinen.



Markkinointipiireissä kampanjat saavat usein päähuomion. Isot lähdöt ja kalliit brändivideot keräävät kiitosta ja pokkaavat palkintoja, mutta taustalla tapahtuu paljon työtä, joka ei juuri patsastele parrasvaloissa.

Markkinoinnin painotukset ovat entistä vahvemmin jatkuvassa tekemisessä: päivittäisessä, perustyössä, joka toistaa brändiviestejä, kasvattaa tunnettuutta ja tuo myyntiä.


Tasainen tekeminen luo toistoa ja tuo tasaista tulosta

Markkinoinnin teho perustuu toistoon. Yksi yksittäinen rykäys harvoin saa aikaiseksi myyntiryntäystä saati kasvata brändiuskollisuutta. Toimivin kokonaisuus rakentuu systemaattisesta ja jatkuvasta tekemisestä, jota tuetaan kampanjalähdöin.

Siinä missä kampanjoilla haetaan buustia tietyille ajanjaksoille, tasainen tekeminen tuo tasaisia tuloksia. Jatkuvan tekemisen ei pitäisi olla sidoksissa yrityksen omaan vuosisykliin vaan kulkea asiakkaan rytmissä. Hieman kärjistäen: kuluttaja ei ajoita pesukoneensa rikkoutumista brändin vuosikellon mukaisille pesukoneviikoille.

Jatkuva tekeminen toimii myös tärkeänä syötteenä muille markkinoinnin toimenpiteille. Kun potentiaalinen asiakas reagoi sisältöön esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, käynnistyvät markkinoinnin automaation prosessit, jotka johdattavat kohti myyntiä.


Jatkuva markkinointi on somessa muutakin kuin mainoksia

Jatkuva markkinointi on myös muuttunut entistä monikanavaisemmaksi. Se on samaan aikaan jatkuvan markkinoinnin ehto että suuri haaste: kuluttajan pitää altistua viesteille monessa eri kanavassa eri aikoina, mutta sama mainos ei sovi jokaiseen kanavaan.

Sosiaalinen media on massamediaa henkilökohtaisempi: se, mikä kiinnittää huomion iltapäivälehden bannerissa, ei välttämättä sytytä somessa. Siksi aikaansa seuraavat markkinoijat ovatkin nostaneet vaikuttajamarkkinoinnin somemainonnan rinnalle jatkuvan markkinoinnin työkaluksi.

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut osansa suomalaisten markkinoijien työkalupakkia. 63 prosenttia suomalaisista mainostajista uskoo sen olevan yhtä kustannustehokasta tai tehokkaampaa kuin muiden markkinoinnin keinojen, mutta se mielletään usein edelleen yksinomaan kampanjoiden työkaluksi.

Vaikuttajamarkkinointi sopii erinoimaisesti myös jatkuvan tekemisen keinovalikoimaan: oman yleisönsä tehokkaasti tavoittavien vaikuttajien kautta viestiä ja tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksia voidaan tuoda esiin monipuolisesti vuoden mittaan. Samalla yritys voi saada laadukasta sisältöä omiin kanaviinsa.


Jatkuvan markkinoinnin painotukset näkyvät myös budjetissa

Jatkuvan markkinoinnin painotus näkyy myös yritysten markkinointibudjetissa. Kun yhä isompi siivu budjetista varataan jatkuvalle tekemiselle, siltä odotetaan myös entistä parempia tuloksia.

Tavoitteellinen markkinoija kehittää tekemistään ja keinovalikoimaansa jatkuvasti. Jos et ole vielä ottanut vaikuttajamarkkinointia osaksi markkinoinnin jatkuvaa tekemistä, nyt on oivallinen aika ottaa se mukaan ensi vuoden budjettiin. Katse kannattaa suunnata erityisesti urheilijavaikuttajiin. 

Urheilu tarjoaa markkinoijalle tehokkaan keinon kasvattaa bränditunnettuutta ja olla mukana ostopolun eri vaiheissa digitaalisissa kanavissa. Urheilijat ovat tutkitusti tehokkaita somevaikuttajia, jotka sitouttavat yleisönsä poikkeuksellisen vahvasti. Yhä useampi seura ja liiga tarjoaa digitaalisia tuotteistuksia, joilla yritykset pääsevät kiinni kiinnostaviin yleisöihin ympäri vuoden



Haluatko tietää lisää urheilullisen vaikuttajamarkkinoinnin roolista jatkuvassa tekemisessä? Lataa Urheilu markkinointimixissä -opas!

Hashtag Sports Awards 2021: Millaista on maailman paras urheilumarkkinointi juuri nyt?

NHL maanittelee pelaajia someen, Real Madrid rakentaa prameaa areenaa