in

Kokemus ja aitous kovaa valuuttaa markkina-arvoltaan suurimpien urheilijoiden listalla

SportsPro Media

50 Most Marketable Athletes 2022 -listauksen kärjessä on Cristiano Ronaldo. Tämän vuoden listalla esiin nousevat etenkin uransa loppupuolella olevat ja ääntään rohkeasti käyttävät urheilijat.


SportsPro Median vuosittainen 50 Most Marketable (50MM) Athletes -listaus on jälleen julkaistu. Vuoden markkina-arvoltaan merkittävin urheilija on jalkapalloilija Cristiano Ronaldo.

Arvion tekemiseen käytetään monia erilaisia mittareita data-analytiikasta sosiaalisen median mittareihin, talouslukuihin ja kuluttajatutkimuksiin. Ykkössijaa pitävä Ronaldo sai täydet pisteet yleisön kokoa ja tavoittavuutta (50/50) sekä taloutta (30/30) kuvaavilla mittareilla, mutta huomattavasti heikommat pisteet brändin vahvuutta (11/20) kuvaavilla mittareilla.


Most Marketable Athletes 2022, top 10:

  1. Cristiano Ronaldo, jalkapallo
  2. Serena Williams, tennis
  3. Lewis Hamilton, F1
  4. LeBron James, koripallo
  5. Lionel Messi, jalkapallo
  6. Naomi Osaka, tennis
  7. Virat Kohli, kriketti
  8. Alex Morgan, jalkapallo
  9. Sam Kerr, jalkapallo
  10. Tom Brady, amerikkalainen jalkapallo


Ikä on usein etu urheilijan markkina-arvolle

Vaikka perinteisesti ajatellaan urheilijan saavuttavan huippunsa jo parikymppisenä, ovat uransa ehtoopuolella olevat urheilijat markkinoijien ja fanien silmissä erityisen kiinnostavia. 

Kymmenen kärjestä kahdeksan on yli kolmekymppisiä, eikä viiden kärkeen mahdu yhtään alle 35-vuotiasta. Listan kakkonen, tennistähti Serena Williams, on 41 ja listan vanhin, kymppisijalta löytyvä jenkkifutari Tom Brady, on 45.

Kaiken kaikkiaan sadan listatun urheilijan joukosta lähes puolet on 31–40-vuotiaita. Listalta löytyy toki myös nuoria urheiljoita, kuten 14-vuotias skeittari Sky Brown. Top 50 -listalta löytyy myös paraurheilija, yhdysvaltalainen hiihtäjä Oksana Masters.


Urheilijoiden aitous vetoaa

SportsPro analysoi, että aitous on entistä tärkeämpää urheilijoille ja kulkee käsi kädessä markkina-arvon kanssa. Listan kärkinimistä monet ovat käyttäneet tavoittavuuttaan erilaisten yhteiskunnallisten asioiden esiintuomiseen. 

Urheilijoilta ei myöskään odoteta täydellisyyttä. Esimerkiksi omien mielenterveyden haasteiden esiin tuominen ei ole karkottanut faneja tai yrityskumppaneita, usein päin vastoin. Myöskään taloussotkut tai muut skandaalit eivät välttämättä tiputa urheilijaa suoraan pois suosiosta. Nähtäväksi jää, miltä sijalta viime aikoina paljon kritiikkiä niin kentänlaitakäytöksestään kuin Jordan Petersonin kaltaisten kiistanalaisten oikeistohahmojen kanssa kaveeraamisestaan saanut Ronaldo löytyy vuoden 2023 listalta.

Tutustu listaan ja metodologiaan täältä.

Aitous on tärkeämpää kuin 50 000 seuraajaa

Video: Konkretiaa urheilumarkkinointiin!