in

Aloita tavoitteista, skaalaa ylöspäin ja panosta suunnitteluun – näin onnistut urheilullisen vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnissa


Edellytykset markkinoinnin onnistumiselle pedataan jo budjetointivaiheessa. Tässä viisi kullanarvoista vinkkiä (urheilullisen) vaikuttajamarkkinoinnin budjetointiin.

1: Aloita tavoitteiden määrittelyllä

Kuten aina markkinoinnissa, myös vaikuttajamarkkinoinnin budjetointi on syytä aloittaa tavoitteiden määrittelyllä. Millaisia asioita tavoitellaan? Miten nämä tavoitteet istuvat osaksi markkinoinnin kokonaisuutta ja millaisen osuuden kokonaisbudjetista ne saavat?

Tavoitteiden pohjalta on helpompi paitsi luoda budjetti myös laatia mittarit onnistumiselle. Muista seurata sosiaalisen median lukujen lisäksi myös liiketoiminnan mittareita ja brändimittareita. Mitä tiiviimmin urheilullinen vaikuttajamarkkinointi on nivottu osaksi markkinoinnin muuta tekemistä, sitä parempia tuloksia sillä saadaan.


2: Skaalaa ylöspäin

Urheilullisessa vaikuttajamarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää skaalautuvuutta. Jos saat yhden urheilijan kanssa tuloksia X, kuinka paljon enemmän tulosta voisit tehdä kokonaisella tiimillä brändin arvoihin sopivia ja tärkeitä kohdeyleisöjä sitouttavia urheilijoita?


3: Tee jatkuvaa markkinointia yksittäisten lähtöjen sijaan

Urheilullinen vaikuttajamarkkinointi on tehokkaimmillaan silloin, kun se on osa tavoitteellisen markkinoinnin jatkuvaa tekemistä. Siksi budjetoidessa kannattaakin ajatella yksittäisen satsauksen sijaan kuukausittaisia investointeja.

Kun vaikuttajamarkkinointi on jatkuvaa tekemistä, se istuu luontevasti osaksi brändin markkinointia ja liiketoimintaa. Sisältöjen suunnittelu ja brändin rakentaminen on helpompaa, kun yhteistyöjulkaisuja on luvassa useampia ja jokaisesta lähdöstä voidaan oppia seuraavaan.


4: Älä unohda suunnittelua, yhteydenpitoa ja analytiikkaa

Urheilijoiden kartoitus ja valinta, huolellinen briiffaus, lähtöjen sovittaminen markkinoinnin vuosikelloon ja yhteistyön jatkuva kehittäminen tulosten pohjalta ovat avain tuloksekkaaseen vaikuttajamarkkinointiin. Jos omat resurssit eivät riitä, kannattaa urheilullinen vaikuttajamarkkinointi ostaa palveluna.


5: Buustaa lähtöjä maksetulla mainonnalla

Urheilullisessa vaikuttajamarkkinoinnissa onnistuminen vaatii markkinoijalta aktiivisuutta. Pelkkä mediatilan ostaminen urheilijan kanavista ei riitä, vaan viestiä kannattaa tehostaa maksetulla mainonnalla. Varaa budjettia myös parhaiten toimivien lähtöjen buustaamiseen ja muista hyödyntää sisältöjä myös brändin omissa kanavissa!


Näin Beely, Moi Mobiili ja Ilmatar rakentavat brändiä urheilullisella vaikuttajamarkkinoinnilla

Miksi ei kannata tehdä urheilumarkkinointia?

Kympillä-podcast: Urheiluilmiön kaupallistaminen