in

NHL-kausi alkaa – näitä asioita markkinoijan kannattaa seurata

Kuva Gregg Forwerck/Carolina Hurricanes.

Uusi NHL-kausi käynnistyy keskiviikon vastaisena yönä. Millaiset markkinoinnin teemat ovat pinnalla taalajäillä tänä vuonna ja millaisiin asioihin markkinoijan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? 10.fin hokiosasto jakaa tärppinsä.



Millainen on Disneyn vaikutus?

”Koko bisneksen ja markkinoinnin kannalta suurin juttu on tietysti se, että mediaoikeudet siirtyvät tästä kaudesta alkaen Disneyn viihdeimperiumiin. Ei tarvitse ihmetellä, jos nämä jutut siirtyvät urheiluruutuaikakaudelta viihteen ja striimauksen maailmaan.” Erkko Simsiö


Krakenin ensimmäinen kausi

”Mielenkiinnolla seuraan etenkin Seattle Krakenin debyyttikautta. Miten lähestulkoon nollasta rakennettu ja brändätty seura onnistuu sitouttamaan fanit – ja miltä myyttinen merihirviö tulee näyttämään maskottina? Lisäksi Krakenin kotipesä Climate Pledge Arena näyttää esimerkkiä ilmastoystävällisemmästä urheilusta.” Lotta Heikkeri


Seurat sosiaalisessa mediassa

”Joukkueiden somemarkkinoinneissa on isoja eroja. Myös pelaajien henkilöbrändit ja somet liittyvät tähän, eli miten seurat saavat koko yhteisönsä mukaan markkinointiin. Sen kehittymistä on mielenkiintoista seurata. Mielestäni Carolina Hurricanes on tässä hyvä.” Jari Lamminaho

”Myös seurojen graafista tekemistä kannattaa seurata somessa. Joukkueet esimerkiksi vaihtavat ahkeraan profiilikuviaan teemojen ja sesonkien mukaan. Itse seuraan myös, miten seurat hyödyntävät omaa brändi-ilmettään grafiikoissa: esimekiksi San Jose Sharks käyttää haita, kun taas Dallas Stars ja Vegas Golden Knights hyödyntävät tunnistettavia kaupunkimaisemia. Rangers on hyvä esimerkki siitä, kuinka Instagram- tai Twitter-kommentit tuodaan omaan feediin tyylikkäästi ja oman brändin mukaisesti.” Reetta Valkjärvi

Suomalaiset jäällä

”Alkavasta kaudesta on povattu kaikkien aikojen suomalaiskautta. On mielenkiintoista seurata, miten seurat ja brändit tulevat hyödyntämään suomalaistähtiä markkinoinnissaan. Kiinnostavan sisällön tekeminen ei ole vaikeaa. Persoonat, kuten englantiaan kehittänyt Jesse Puljujärvi, onnistuvat viihdyttämään sekä kansaa että mediaa.” Riku Saari



Suomalaisia myös markkinoijissa

”Suomalainen lukkovalmistaja iLOQ kasvattaa diginäkyvyyttään NHL:n avulla, kun Eurooppaan lähetettävissä otteluissa nähdään yrityksen logo jäällä. Nenä sanoo, että lisää on tulossa, joten änärin ystävien kannattaa olla silmä tarkkana näkyykö iLOQin logo myös ensi kaudella?” Riku Saari


Brändien välinen kilpailu

”Myös brändit kilpailevat toisiaan vastaan NHL:ssä. Varustepuolella markkina on aika lailla kahden kauppa Bauerin ja CCM:n välillä.” Jari Lamminaho


Peli jatkuu konsolipelissä

”Tänä vuonna EA NHL ottaa isoimmat askeleet eteenpäin graafisesti ja myös pelillisesti, ainakin niin on keväällä luvattu. Peli on väylä, jonka kautta fanit ottavat pelaajat haltuun. Olen miettinyt, vaikuttaako pelin player score millä tavalla oikean elämän pelien mielikuviin, muidenkin kuin minun…” Piitu Hoffrèn



Haluatko urheilumarkkinoinnin uusimmat ilmiöt suoraan sähköpostiisi kerran viikossa? Tilaa Kympin uutiskirje!

Vankkaa urheilumarkkinoinnin ja myynnin osaamista 10.fihin – Jari Lamminaho aloittaa Sales Managerina

NHL palasi näyttävästi, PostNordista Susiladiesin pääkumppani