in

Raportti: Suomalaisbrändit pitävät urheilijoiden someyleisöjä erityisen kiinnostavina ja panostavat vaikuttajakumppanuuksiin

Suomalaisurheilijat ovat erittäin kiinnostuneita tekemään yhteistyötä yritysten kanssa sosiaalisessa mediassa ja brändit taas pitävät urheilijoiden someyleisöjä erityisen kiinnostavina. Tämä selviää urheilumarkkinoinnin startup 10.teamin tekemästä kyselystä, johon vastasi vuodenvaihteessa 133 brändien ja markkinointitoimistojen edustajaa, oikeuksienomistajaa ja urheilijaa.

Kyselyyn vastanneista markkinoijista suurin osa tekee yhteistyötä sekä urheilijoiden että muiden vaikuttajien kanssa. Puolet markkinoijista aikoo kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettiaan vuonna 2024 ja vain 5 % aikoo vähentää budjettiaan. Lähes 80 % vastanneista markkinoijista aikoo käyttää vaikuttajamarkkinoinnissa myös urheilijoita tänä vuonna.

Sekä urheilijoiden että muiden vaikuttajien kanssa työskentelevistä brändeistä 73 % kokee, että urheilijoilla on heille muita vaikuttajia relevantimpia yleisöjä sosiaalisessa mediassa. Moni kuitenkin pitää sopivien urheilijoiden löytämistä kampanjoihin haastavana.

10.teamin perustajan Erkko Simsiön mukaan brändit ja toimistot hyödyntävät urheilijoita vaikuttajina yhä enemmän ja entistä monipuolisemmin.

”Brändinrakennuksen lisäksi urheilijoita käytetään vuosi vuodelta enemmän myös myynnin edistämisessä ja asiakashankinnassa. Sopivien urheilijoiden löytäminen voi kuitenkin olla haastavaa, etenkin jos markkinoijat eivät itse seuraa intohimoisesti urheilua. Siksi yhdistämmekin 10.team-alustalla heidät ja mielenkiintoisia yleisöjä somessa tavoittavat ammattiurheilijat.”


Urheilijat haluavat tehdä yhteistöitä etenkin omilla sometileillään

10.teamin kyselyyn vastasi myös 77 urheilijaa 23 eri lajista. He suhtautuvat hyvin positiivisesti brändikumppanuuksiin: muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta kaikki haluavat tehdä yhteistyötä yritysten kanssa. Kaikkein kiinnostavinta urheilijoille on kumppanisisältöjen tekeminen omiin somekanaviin, mistä oli kiinnostunut 82 % urheilijoista.

Kaksi kolmannesta kyselyyn vastanneista urheilijoista on tehnyt yhteistöitä sosiaalisessa mediassa. He ovat voittopuolisesti naisurheilijoita ja yksilölajien edustajia. He nimesivät kumppanuuksien suurimmiksi haasteiksi riittämättömän korvauksen sekä sisältöjen tekemisen ja aikatauluttamisen urheilemisen rinnalla.

Sosiaalinen media on urheilijoille tärkeä henkilöbrändin rakentamisen ja myös tienaamisen kanava. Somessa olemiseen liittyy kuitenkin myös haasteita. Noin 90 % naisurheilijoista ja 75 % miesurheilijoista kertoi kokevansa ainakin toisinaan painetta olla aktiivisempi sosiaalisessa mediassa.

”Urheilijat ovat kiinnostuneita tekemään yhteistöitä, ja yhä useampi brändi ymmärtää heillä olevan tärkeitä kohdeyleisöjä. Meidän tehtävämme on auttaa heitä löytämään toisensa ja tehdä kumppanuuksista digitaalista, helppoa ja etenkin tuloksellista. Urheilijoille tarjoamme alustalla myös paljon neuvoja ja tukea somen tekemiseen”, Simsiö kertoo.



10.team-yhteisöön on liittynyt jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoijaa. Tuloksellisia yhteistöitä urheilijatiimien kanssa ovat tehneet kasvuhakuiset brändit kuten Moi Mobiili, Beely, Gatorade ja Wolt.

Voit lukea ja ladata englanninkielisen raportin täältä.

Lisätiedot, haastattelut:
Erkko Simsiö, perustaja
10.team
[email protected]
050 389 8736


10 Sports Marketing Hub on suomalainen urheilukumppanuuksiin erikoistunut startup, jonka 10.team-alusta yhdistää brändit ja urheilijat. Yhteisöön kuuluu jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoinnin ammattilaista. Vauhdilla kasvava yritys on parhaillaan laajentamassa pohjoismaisille markkinoille.

Urheilija, kiinnostaako kaupallisten yhteistöiden tekeminen? Ota nämä asiat haltuun!

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat listataan jälleen – ammattilaisraadissa somen ja markkinoinnin huippuosaajia