in

Serie A lähetti pelin livenä metaversumissa, poliisi kitkee jääkiekon MM-kisojen rahapelimainontaa

Kuva: Sempre Milan


F1 vetää puoleensa brändejä ja rahaa

F1 on ennennäkemättömässä nosteessa brändien keskuudessa. Tällä viikolla uutisoitiin Porschen ja Audin liittymisestä formuloihin. Jälkimmäisen odotetaan tekevän yhteistyötä McLarenin kanssa. Reutersin arvioiden mukaan Audi maksaisi jopa 500 miljoonaa euroa McLarenille yhteistyön käynnistämisestä.

Myös teknologiayhtiöt ovat rynnistäneet vauhdilla formuloihin. Miamin GP:n aikana tullaan näkemään kuskien lisäksi myös Amazonin, Dellin ja Oraclen markkinointikisat, ennustaa Sportico.


Serie A lähetti ensimmäisenä pelin suorana metaversumissa

Metaversumi on yksi vuoden kuumimpia digitrendejä – myös urheilussa. Italian Serie A lähetti ensimmäisenä suoran ottelun metaversumissa The Nemesis -alustalla. AC Milanin ja Fiorentinan ottelun seuraamisen lisäksi metaversumissa pystyi osallistumaan leikkimielisiin haasteisiin ja olemaan yhteydessä muiden metaversumin asukkien kanssa. Kokeilun  tavoitteena on houkutella jalkapalloliigan pariin diginatiivia yleisöä Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta, Sportspro Media kertoo.


Mäkihyppääjät menettivät jättisponsorin – tuleeko korvaaja ulkomailta?

Kalusteyhtiö Modeo ei enää jatka suomalaisen mäkihypyn isoimpana sponsorina.

Yhteistyön hintalappu on Ilta-Sanomien mukaan pyörinyt noin 200 000 eurossa. Hiihtoliitossa neuvotellaan parhaillaan uudesta kumppanuudesta, jonka nappaajaksi on todennäköisesti tulossa jokin ulkomainen yhtiö.


Kimiläinen Puman kuskina ja mainoskasvona

W-series-kuski Emma Kimiläinen ajaa alkavalla kaudella sporttivaatebrändi Puman tallissa. Suomalaistähti on mukana myös Puman #shemovesus-kampanjassa.

“Toki siinä tulee myös vähän lisää hommaa. On paljon erinäköisiä tilaisuuksia. Lähtökohtaisesti on kuitenkin todella positiivista saada tuollainen ikoninen brändi taustalle”, Kimiläinen kertoo Puma-yhteistyöstä Iltalehden haastattelussa.


Poliisihallitus suitsii laitonta rahapelimainontaa jääkiekon MM-kisoissa

Poliisi muistuttaa jääkiekon MM-kisojen alla Suomen tiukasta rahapelejä ja niiden markkinointia koskevasta lainsäädännöstä.

Poliisin tavoitteena on kitkeä laiton markkinointi kotikisoista. Tapahtumaan osallistuvia tahoja ohjataan esimerkiksi varmistamaan, ettei markkinointipaikkoja myönnetä ulkomaisille rahapeliyhtiöille, eikä näiden markkinointimateriaaleja muutoinkaan jaeta tapahtuma-alueilla

”Rahapelien markkinointi on näkyvintä verkossa, mutta etenkin suurten yleisötapahtumien aikaan rahapeliyhtiöt pyrkivät saamaan näkyvyyttä myös muilla markkinointitavoilla. Vastaan on tullut muun muassa tapaus, jossa saunarekka oli teipattu näyttävästi rahapeliyhtiön logoilla. Markkinointitoimissa usein vain mielikuvitus on ollut rajana”, sanoo ylitarkastaja Juhani Ala-Kurikka Poliisihallituksen arpajaishallinnosta tiedotteessa.



Nokian puhelimet MM-kisojen yhteistyökumppaniksi

Nokia Arenalla ensi viikolla käynnistyvät miesten jääkiekon MM-kisat ovat saaneet kumppanikseen Nokian puhelimet.


Nooralotta Neziristä manageri

Aitajuoksija Nooralotta Neziri aloittaa yleisurheilulupaus Eemil Helanderin managerina. Alkuun managerointi on Nezirille vain harrastus, ja mukana yhteistyökuviossa on pitkään Nezirin managerina toiminut Jukka Virtanen, kertoo Helsingin Sanomat.


Suomalaiset sateenkaariurheilijat pääsevät ääneen kirjassa

Tiina Tuppuraisen kirjoittamassa ja Teemu Silvánin valokuvaamassa Rakkaudesta lajiin -kirjassa 14 suomalaista urheilevaa sateenkaarinuorta kertoo, millaisena arvoissaan usein jähmeä urheilumaailma seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvalle nuorelle näyttäytyy.

Lisäksi kirjassa ääneen pääsevät tutkijat ja urheiluorganisaatioiden edustajat. Teoksen lopussa on myös valmentajille ja muille urheiluorganisaatioiden aikuisille suunnattu kymmenen askeleen lista kohti inklusiivisempaa urheilua.


Viikon video: Italian-matka pyöräilijöiden kanssa

Pyöräilyfanien ja nojatuolimatkailijoiden kissanpäivät ovat taas täällä, kun Giro d’Italia käynnistää pyöräilyn ympäriajojen kauden. 

10.fin urheilubisnes- ja brändiosaaminen vahvistuu – Arto Kuuluvaisesta Partnership Advisor

Kisaeväät, TikTok-sisällöt ja nopea reagointi – seuraa näitä markkinointi-ilmiöitä jääkiekon MM-kisoissa