in

Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin trendit 2021

Mitkä ovat markkinoinnin tärkeimmät trendit vuonna 2021 ja miten ne näkyvät urheilumarkkinoinnissa ja sponsoroinnissa?


Digiloikka mahdollistaa uusia tulovirtoja

Koronapandemia on pakottanut yritykset ja organisaatiot toimialasta riippumatta panostamaan digitaalisiin palveluihin. Talouslehti Forbesin mukaan digiloikat ovat tulleet jäädäkseen, ja yritykset keksivät itsensä yhä uudelleen digitaalisessa ympäristössä. 

”Urheilulle digiloikka on valtava mahdollisuus”, kuten 10.fi:n perustaja Erkko Simsiö sen kiteyttää. Digitaalinen kumppanimyynti tai digikanavavetoinen vaikuttajamarkkinointi ovat erinomaisia keinoja hyödyntää poikkeavia aikoja mahdollisimman tehokkaasti – ja olla valmiina uuteen normaaliin, jossa fyysinen maailma ja digitaaliset ratkaisut lyövät entistä tiiviimmin kättä.


Virtuaalitapahtumat päästävät fanit lähelle tapahtumia

Moni markkinoinnin trendiraportti listaa vuoden tärkeimpien markkinoinnin trendien joukkoon virtuaalitapahtumat. Ammattilaiset uskovat,  että vaikka koronan tuomia kokoontumisrajoituksia jossain välissä taas lievennetäänkin, ovat virtuaalitapahtumat tulleet jäädäkseen. Haasteena – ja suurena mahdollisuutena – on tehdä tapahtumista laadukkaita ja aidosti interaktiivisia.

Urheilu elää tapahtumista, ja virtuaalitapahtumat ovat rajoitusten kanssa kamppaileville liigoille ja suurtapahtumille elinehto. Virtuaalisuus tarjoaa mahdollisuuden rikastaa fanikokemusta ja päästää katsojat entistä lähemmäs toimintaa – ja toisaalta paikan tuoda fanien luomaa ainutlaatuista tunnelmaa myös urheilijoiden suorituksia siivittämään.


Merkityksellisyys painottuu myös urheilijavalinnoissa

Konsulttiyhtiö Deloitten mukaan merkityksellisyys on yksi vuoden 2021 tärkeimmistä markkinoinnin trendeistä. Viimeistään koronapandemian myötä myös yritykset havahtuivat miettimään, mikä niille on aidosti tärkeää ja mikä on niiden paikka maailmassa, ja kuinka tätä kaikkea viestitään niin työntekijöille kuin asiakkaille.

Merkityksellisyyden pitäisi näkyä myös urheilijakumppanien valinnassa. Jaettu arvomaailma on avain menestyksekkäälle kumppanuudelle, ja on tärkeää, että myös yhteistyökumppanit ymmärtävät, mikä on yrityksen perimmäinen miksi. Urheilijat ovat myös erinomainen keino viestiä omaa merkityksellisyyttä eteenpäin.

Myös urheilijan kannattaa pitää merkityksellisyys mielessä: maailmalla on nähty, millainen vaikutus urheilija-aktivismilla voi olla. Urheilijaa kuunnellaan, ja se mahdollisuus kannattaa hyödyntää omien arvojen ja itselle tärkeiden asioiden esille tuomiseen.


Myyntiä suoraan somen kautta, myös suurille ikäluokille

Sosiaalinen media on yksi markkinoijien tärkeimpiä kanavia viestiä ja vaikuttaa. Yhä useampi markkinoija myös panostaa tänä vuonna myyntiin suoraan sosiaalisessa mediassa. Somessa eivät kiinnosta yksinomaan millenniaalit, vaan suuret ikäluokat ovat nyt Hootsuiten mukaan markkinoijille kiinnostavin kohderyhmä. Kanavista Instagram on nousussa, mutta Facebook pitää edelleen pintansa.

Myös urheilumarkkinoinnissa kannattaa panostaa sosiaalisen mediaan myös myyntimielessä. Saataisiinko lippu- ja fanituotekauppaa tehtyä entistä tehokkaammin ja ostopolkua lyhennettyä entisestään? Ajan hermolla oleva sponsori hyödyntää tehokkaasti myös urheilijakumppaneitaan myynnin tekemisessä.


Vaikuttajamarkkinoinnissa valttia ovat aitous ja moniäänisyys, myös B2B:ssä

Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut paikkansa markkinoijien työkalupakissa. Sosiaalisen median hallinnointipalvelu Laterin mukaan tänä vuonna vaikuttajamarkkinoinnissa fokus on aitoudessa ja moniäänisyydessä. Brändit haluavat satsata etenkin nano- ja mikrotason vaikuttajiin, joiden seuraajamäärät ovat ehkä pienempiä mutta jotka tuntevat yleisönsä perinpohjaisesti ja sitouttavat tehokkaasti aidoilla sisällöillään.

Vaikuttajien hyödyntäminen on alkaneena vuonna entistä tärkeämpää myös B2B-yrityksille. “Oikeanlaisten kumppanuuksien rakentaminen tuo oikeanlaista näkyvyyttä, liidejä ja liikevaihtoa brändille”, toteaa Outbrain omassa B2B-sektorin trendikatsauksessaan.

Urheilun ainutlaatuisen tunnelatauksen hyödyntäminen tulee nousemaan entistä suositummaksi keinoksi myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Urheilijoiden ja seurakumppanuuksien kautta on mahdollista tuoda brändiä tunnetuksi, houkutella uusia asiakkaita, kerätä liidejä ja tehdä suoraan kauppaa – tämä kaikki digitaalisesti, ketterästi ja jatkuvasti tuloksia mitaten.

Urheilijat reagoivat kongressin valtaukseen, Niken ja Adidaksen sponsoripanostukset vertailussa

Seurojen tukikampanjoiden laillisuus syynissä, uusia kotimaisia sponsoridiilejä