in

Digiloikasta Suomelle uusi menestyslaji?

10 sports marketing hub

Kansainvälisille markkinoille tähtäävä 10 Sports Marketing Hub tekee sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista digitaalista, datavetoista ja kaikkia osapuolia hyödyttävää. 

Mitä yritykset hyötyvät urheilun sponsoroinnista? Ja miksei sitä tehdä enemmän digitaalisesti? Näitä kysymyksiä kokenut markkinointialan yrittäjä, entinen jääkiekkoilija ja sponsorinakin toiminut Erkko Simsiö mietti paljon.

”Urheilun varainhankinnasta puhutaan paljon. Yrityksillä ei ole velvollisuutta rahoittaa urheilua vastikkeetta, ainakaan kilpaurheilua. Todella monen kuitenkin kannattaa olla mukana urheilussa, sillä urheilu on todistetusti tehokas alusta vaikuttaa”, hän pohtii.

Pohdintojen seurauksena syntyi 10 Sports Marketing Hub, kansainvälistä kasvua hakeva startup, joka suunnittelee strategisia ja datavetoisia urheilukumppanuuksia, kehittää digitaalisia kumppanimyyntiratkaisuja ja tuo yhteen urheilijat, seurat, yritykset ja urheilun sisällöntuottajat. Lisäksi yritys julkaisee Suomen ensimmäistä urheilumarkkinoinnille omistautunutta sivustoa 10.fi. 

”Tavoitteenamme on tehdä sponsoroinnista tavoitteellista ja tuloksellista kaikille osapuolille – ja toteuttaa kaikki ketterästi ja digitaalisesti. Brändeillä ja yrityksillä on oma kilpailunsa, ja se on usein vähintään yhtä kova kuin urheilussa. Pikavoittoja voi toivoa, mutta ne ovat harvinaisia. Jos haluaa voittaa, on oltava valmis panostamaan. Vain pitkäjänteinen ja systemaattinen markkinointi tuo tuloksia”, Simsiö kuvailee.

Koronakriisi pakottaa myös urheilun luovuuteen ja digiloikkaan

Vaikka koronakriisi on kurittanut urheiluyhteisöä monella tapaa, on Simsiön mukaan siitä seurannut myös paljon hyvää: urheilun on ollut pakko ottaa digiloikka ja panostaa luovuuteen. Vahvasti tapahtumien tuomiin rahavirtoihin nojautuvat organisaatiot ovat joutuneet miettimään, miten palvella faneja ja yrityskumppaneita otteluiden ja kisojen ulkopuolella.

”Urheilulla on digipuolella vielä paljon hyödyntämätöntä potentiaalia, ja tutkimusten mukaan urheilijat ja seurat ovat poikkeuksellisen tehokkaasti sitouttavia somevaikuttajia. Digitaaliset tavat hyödyntää urheilukumppanuuksia ovat hyödyksi ympäri vuoden, myös silloin, kun ei ole kilpailuja tai kun tapahtumiin ei voi ottaa yleisöä.”

Yksi 10 Sports Marketing Hubin palveluista on digitaalinen kumppanimyynti, jonka pilotti Kiekko-Espoon kanssa käynnistyi lokakuun lopulla. Jääkiekkoseura myy nyt digitaaliset kumppanuutensa suoraan verkossa. 

10 Sports Marketing Hub tähtää kansainvälisille markkinoille

10 Sports Marketing Hub ei aio toimia urheilijoiden managerina tai olla urheiluun keskittyvä markkinointitoimisto vaan alusta, joka tuo yhteen urheilijat, seurat, yritykset ja luovat osaajat. Ensimmäisiä kumppanuuksia on solmittu muun muassa Aqva Finlandille ja Omalainalle. Urheilijoiden joukossa ovat esimerkiksi rintauimari Ida Hulkko, golfari Sanna Nuutinen sekä koripalloilija Sasu Salin.

”Yksi palveluistamme yrityksille on SaaS, Sports as a Service. Yritysten näkökulmasta se tarkoittaa sitä, että niiden ei tarvitse käyttää valtavasti aikaa urheilijoiden etsimiseen, sopimusten laatimiseen tai sisältöjen tuottamiseen vaan ne voivat keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa ja tavoitteiden saavuttamiseen, me tuotamme konseptit ja tarjoamme dataa päätösten tueksi.”

10 Sports Marketing Hubissa on jo mukana yhdeksän eri alan huippuosaajaa, ja ympärille kerääntyvässä verkostossa on urheilusta innostuneita osaajia erilaisiin sisältötarpeisiin.

”Olen maailmalla alan huippuihin tutustuessani havainnut, ettei meillä suomalaisilla ole syytä aliarvioida itseämme. Jos pystymme pienessä markkinassamme rajallisilla resursseilla koviin tuloksiin, mitä voisimmekaan saada aikaan isossa markkinassa! Mietimme, että jos urheiluun keskittyvä startup ponnistaa Suomesta maailmalle, sopiva paikka ensimmäiselle kotipesälle on oltava tietenkin Helsingin Olympiastadion.”

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä!

Alex Hietala Golf

Nuoren golfarin tie huipulle on kuin hyppy pimeyteen

SaiPa palkkasi välihuutajan, vuoden tärkeimmät kansainväliset sponsoridiilit