in

Urheilusponsoroinnin määrä nousi 12,4 prosenttia, kasvuun uskotaan myös kuluvana vuonna

Yrityksistä 86 prosenttia aikoo pitää ennallaan tai kasvattaa sponsorointipanostuksiaan vuonna 2022, kertoo tuore Sponsorointibarometri.


Vuonna 2021 sponsorointiin investoitiin Suomessa kaikkiaan 224 miljoonaa euroa, joka on 10,3 % enemmän kuin vuonna 2020, kertoo Sponsorointibarometri.

Urheilusponsorointi kasvoi 12,4 prosenttia, kulttuurisponsorointi 21,7 prosenttia, ja ryhmä ’muut’ 0,5 prosenttia. Koronapandemian vaikutus näkyy edelleen vahvasti etenkin tapahtumamarkkinoinnissa, jonka panostukset kasvoivat vain reilun prosentin.

Kasvuluvuista huolimatta sponsoroinnin kokonaismäärä laahaa edelleen jäljessä koronapandemiaa edeltävään aikaan verrattuna. Esimerkiksi vuonna 2019 sponsorointiin panostettiin lähes 40 miljoonaa euroa enemmän, 260 miljoonaa. Tällöin urheilun osuus kokonaiskakusta oli 162 miljoonaa.

Tulevaisuuteen suhtaudutaan positiivisesti

Barometriin vastanneet sponsorit ja oikeudenomistajat suhtautuvat positiivisesti tulevaisuuteen. Lähes puolet oikeudenomistajista odotti tuottojensa kasvavan vuonna 2022. Yrityksistä 86 prosenttia aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason.

Kysely toteutettiin ennen Ukrainan sodan käynnistymistä, joten nähtäväksi jää, kuinka kriisi ja edelleen jatkuva koronapandemia vaikuttavat panostusten määrään tänä vuonna.

Sponsorointibarometrin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.

Ukrainan sota jatkaa urheilumaailman mullistamista, Classicin ja Ideaparkin yhteistyö Vuoden sponsorointiteko

LähiTapiolan Kirsi Juusti: ”Sponsoroinnin pitäisi olla aidosti toiminnallista”