in

Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2022: Brändinrakennus tärkeintä markkinoijille, fanit suhtautuvat positiivisesti urheilijoiden kaupallisiin yhteistöihin

Markkinoijat hakevat urheilukumppanuuksilta brändihyötyjä ja panostavat entistä vahvemmin maksettuun mainontaan. Urheilufaneista 43 prosenttia kertoo ostaneensa urheilijoiden ja seurojen somessa mainostamia tuotteita ja palveluita.

Urheilukumppanuuksien mahdollisuuksiin uskovat niin markkinoijat, urheiluyhteisö kuin urheilufanit, kertoo jo kolmatta kertaa toteutettu Sponsorointi ja urheilumarkkinointi -raportti.

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa eniten käytettynä kanavana. Maksetun mainonnan käyttäminen on vahvassa kasvussa: vastaajista 41 prosenttia kertoi käyttävänsä maksettua mainontaa kumppanuuksissa, mikä on 51 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Jo 12 prosenttia urheilumarkkinointia tekevistä kertoo hyödyntävänsä kumppanuuksissa pelkästään digitaalisia kanavia. 

Verkkokyselyymme vastasi 131 markkinoinnin ja urheilun parissa toimivaa ammattilaista vuoden 2021 lopussa. Omaan kyselyynsä urheilumarkkinoinnista ja urheilijoiden kaupallisista yhteistöistä vastasi myös 87 urheilufania.

Markkinoijat hakevat urheilusta brändihyötyjä, faneista 43 prosenttia ostanut urheilijoiden suosittelemia tuotteita ja palveluita

Markkinoijille urheilukumppanuudet ovat erityisen kiinnostavia brändihyötyjen näkökulmasta. 92 prosenttia markkinoijista pitää brändin rakentamista yhtenä tärkeimmistä tavoitteista urheilumarkkinoinnille. Myös markkinointiviestinnän tukeminen, asiakashankinta ja myynnin kasvattaminen olivat markkinoijille tärkeitä tavoitteita.

Myös urheilufanit suhtautuvat positiivisesti urheilijoiden ja seurojen kumppanuuksiin. Urheilufaneista 86 prosenttia kertoi huomanneensa urheilijoiden ja seurojen kaupallisia yhteistöitä somessa ja 43 prosenttia kertoi ostaneensa urheilijoiden tai seurojen mainostamia tuotteita ja palveluita.

”Yhä useampi yritys on huomannut, että urheilukumppanuudet ovat tuottavaa ja tuloksellista markkinointia. Kun urheilu tuodaan osaksi markkinointimixiä, sille halutaan myös asettaa entistä konkreettisempia tavoitteita ja parempia mittareita. Näihin tarpeisiin digitaaliset kanavat ja urheilullinen vaikuttajamarkkinointi sopivat erinomaisesti”, kertoo 10.fin kapteeni Erkko Simsiö.

Markkinoijat pitävät brändinrakennusta tärkeimpänä tavoitteena.

Haluatko lukea lisää? Lataa raportti

Spotify ja FC Barcelona haluavat tuoda urheilun ja viihteen lähemmäs toisiaan

Iivo Niskanen suomalaisten suosikkiurheilija, striimauksen osuus lähetysoikeuksista kasvaa vauhdilla