in

Sponsorointibarometri 2022: Panostukset urheiluun kasvoivat 15 prosenttia

Sponsorointimarkkina on päässyt yli koronavuosien notkahduksesta, osoittaa tuore Sponsorointibarometri. Sponsorointiin käytettiin Suomessa vuonna 2022 noin 270 miljoonaa euroa, mikä on 10 miljoonaa euroa enemmän kuin aiempana huippuvuonna 2019 ennen pandemiaa.

Vuoteen 2021 verrattuna kasvua tuli huimat 20 %.

Urheilun osuus sponsorointikakusta on lähes kaksi kolmasosaa, 167 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli hieman yli 15 prosenttia. Panostukset urheilusponsorointiin olivat viime vuonna viisi miljoonaa euroa enemmän kuin aiempana huippuvuonna 2019.

17 % yrityksistä aikoo kasvattaa sponsorointipanostuksia vuonna 2023. Yli puolet yrityksistä aikoo pitää ne ennallaan.

”2022 oli vaikeista lähtökohdista huolimatta voimakkaan kasvun vuosi. Odotukset tuleville vuosille kasvun osalta ovat huomattavasti varovaisempia. Inflaatio ja taloudenyleisen tilanteen vaikutukset painavat odotuksia voimakkaasti” sanoo barometrin tehneen Sponsor Insightin Klaus Virkkunen.

Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistaja kyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus. Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Tarkemmat tiedot barometristä löytyvät täältä.



Lisää tuoretta tutkittua tietoa suomalaisesta urheilumarkkinoinnista löydät Urheilumarkkinointi 2023 -raportista

Urheilumarkkinoinnin UKK: Miten kumppanit valitaan?

Helsinki Ski Weeks pokkasi vuoden sponsorointiteon ja vuoden tapahtuman palkinnot SPOT Awardseissa