in

Suomen Urheilijoiden Teemu Ramstedt: ”Urheilijoiden kannattaa tarttua kaupallistamisen mahdollisuuksiin”

Suomen Urheilijat ry haluaa vahvistaa ammattiurheilun edellytyksiä. Yhdistys ja 10.team käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on tarjota kaikille suomalaisille urheilijoille tukea oman henkilöbrändin rakentamisessa ja kaupallistamisessa.


Suomen Urheilijat ry on maaliskuussa 2023 perustettu yhdistys, jonka tavoitteena on tuoda urheilijoiden näkökulmaa yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä vahvistaa urheilijoiden asemaa ammattilaisina.

Yhdistyksen puheenjohtaja Teemu Ramstedtin mukaan ammattilaisuus tarkoittaa tänä päivänä paljon muutakin kuin sitä, että urheilija on paras lajissaan.

”Urheilijoiden ammatin rakentaminen alkaa usein jo hyvin nuorena. Asioita, joita pitäisi nopeasti ymmärtää ja omaksua, on paljon.”

Yrityskumppanuudet ovat tärkeässä roolissa erityisesti yksilöurheilijoiden ammattilaisuralla. Ramstedtin mukaan moni urheilija ei kuitenkaan vielä ymmärrä, miten omaa osaamista ja henkilöbrändiä kannattaisi lähteä kaupallistamaan tai tarjoamaan yrityksille.

”Maailma ja urheilu muuttuvat koko ajan. Urheilijoiden on hyvä tarttua entistä vahvemmin uusiin haasteisiin ja ennen kaikkea mahdollisuuksiin brändäämisen sekä kaupallistamisen osalta”, Ramstedt sanoo.


Urheilijoilla on paljon kaupallista potentiaalia

Suomen Urheilijat ja urheilumarkkinoinnin alusta 10.team käynnistävät yhteistyön, joka tukee yhdistyksen vaikutuspiirissä olevia urheilijoita oman urheilijabrändin rakentamisessa ja kaupallistamisessa. 10.teamin taustalla toimiva 10 Sports Marketing Hub on tehnyt myös yhteistyötä kaikkien Suomen Urheilijoiden jäsenyhdistysten kanssa.

10.teamin perustajan Erkko Simsiön mukaan urheilijoilla on valtava kaupallinen potentiaali, jota yritykset ovat nyt heränneet hyödyntämään.

”Kansainväliset trendit viittaavat siihen, että urheilijoiden arvo kumppaneina vain vahvistuu. Se tarkoittaa myös sitä, että omien medioiden täytyy olla kiinnostavia. Jos urheilija haluaa menestyä kumppanirintamalla, viimeistään nyt on oikea aika aloittaa se työ”, hän kannustaa.

Myös Ramstedt näkee, että kyse on isosta mahdollisuudesta, joka edellyttää pitkäjänteistä työtä.

”Yhteistyössämme on tarkoitus saada ajattelun muutosta laajemmin urheilijoissa ja rohkaista heitä kohti uusia mahdollisuuksia sekä tuoda käytännön tukea urheilijalle. Urheilussa ei yleensä pikavoittoja ole tarjolla, joten pitkäjänteinen tekeminen ratkaisee tässäkin.”

Suomen Urheilijoiden jäsenet saavat pääsyn 10 Academyyn, joka on ainutlaatuinen koulutusohjelma, johon kuuluu kokonaisuuksia urheilijabrändin rakentamisesta, sosiaalisen median sisällöntuotannosta sekä kaupallisten yhteistöiden tekemisestä.

ER, RR, ja quality audience – tunnetko vaikuttajamarkkinoinnin mittarit?

Hashtag Sports Awards 2023 – nämä ovat urheilumarkkinoinnin toimivimmat teemat juuri nyt