in

Mitkä ovat suosituimmat urheilulajit Suomessa?

Suomalaisten suosikkilajeja vuonna 2023 ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto ja jalkapallo.

Suomalaiset ovat urheilukansaa, jonka mielestä kiinnostavimmat lajit vuonna 2023 ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo ja ralli, joista jälkimmäinen nousi kolme sijaa edellisvuoteen verrattuna. Koripallo nousi kymmenen kärkeen ensimmäistä kertaa, myös tennis ja padel ovat vahvassa nousussa.

18–29-vuotiaiden keskuudessa kärkilajit ovat jääkiekko, jalkapallo, koripallo ja ralli.

Miesten suosikkilajit 2023:

  • jääkiekko
  • yleisurheilu
  • jalkapallo
  • ralli
  • Formula 1
  • hiihto

Naisten suosikkilajit 2023

  • jääkiekko
  • yleisurheilu
  • hiihto
  • taitoluistelu
  • tanssiurheilu
  • jalkapallo

Tutkimustulokset on tuottanut tutkimusyhtiö Sponsor Insight, jonka nettipaneeliin vastasi yli 3 000 ihmistä.


Uudet suosikkilajit yhdistävät kilpaurheilun ja harrastamisen

Monia uusia nousijoita yhdistää se, että ne ovat sekä harraste- että kilpaurheilulajeja. Esimerkiksi koronan myötä suosiotaan vahvasti nostaneet frisbeegolf ja pyöräily sekä vuonna 2023 listalla vahvassa nousussa olevat tennis ja padel ovat lajeja, joissa on sekä vahva harrastamisen kulttuuri että nouseva taso kilpaurheilussa.

2000-luvulla eniten sijoitustaan ovat nostaneet koripallo, jalkapallo ja ampumahiihto. Koronapandemian aikaan listalla nousivat vahvasti myös golf, frisbeegolf, pyöräily, suunnistus, sulkapallo ja tanssi.


Mitä suosituimpien lajien listaus kertoo markkinoijalle?

Kiinnostavimpien lajien listaus on erityisen tärkeää luettavaa kaikille sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille. Tässä kolme tärppiä markkinoinnin näkökulmasta:


1: Menestys ruokkii kiinnostusta ja toisin päin

Menestyksen ja kiinnostuksen välinen suhde on vahva. Tästä hyvänä esimerkkinä on ampumahiihto, jonka sijoitus kiinnostavimpien listalla on vahvasti kytköksissä siihen, miten suomalaiset pärjäävät lajissa. 

Yhtäältä suomalaisia kiinnostavat lajit joissa on perinteisesti menestytty, mutta samalla kiinnostus – ja tätä myöden lisääntynyt markkinointiraha – myös ruokkii menestystä.  Markkinoijalle urheilu on suuri mahdollisuus olla mukana mahdollistamassa menestystarinoita ja saada ansaittua näkyvyyttä omien urheilijoiden kautta.


2: Nousevat lajit tarjoavat alati kasvavia yleisöjä

Suosiotaan lisäävät lajit tarjoavat markkinoijalle usein kohtuuhintaisia kumppanuuksia. Aikaansa seuraava markkinoija poimii nousevien lajien listalta brändinsä arvoihin ja tavoitteisiin sopivat lajit ja urheilijat jo ennen muita.

Urheilijat ovat tutkitusti tehokkaita vaikuttajia, joilla on usein suora ja välitön yhteys yleisöönsä. Pitkäjänteinen kumppanuus kasvavan lajin menestystoivon kanssa voi kantaa suurta hedelmää.


3: Harrastukset voivat olla kultakaivos

Urheilufanien omat vapaa-ajanviettotavat näkyvät myös kiinnostavimpien lajien listalla. Esimerkiksi frisbeegolf, padel ja pyöräily ovat suurten mahdollisuuksien lajeja, joide kilpaurheilukiinnostavuus kasvaa käsi kädessä harrastajamäärien kanssa.

Urheilullinen vaikuttajamarkkinointi lajin kovimpien nimien kanssa on oivallinen keino tavoittaa myös lajista kiinnostuneita harrastajia. 



Haluatko lisää tutkittua tietoa urheilumarkkinoinnista ja urheilijoista? Lue Urheilumarkkinointi 2023 -raportti!

Iivo Niskanen suomalaisten suosikkiurheilija, striimauksen osuus lähetysoikeuksista kasvaa vauhdilla

Case Lehtimäki nosti esiin urheilun ”nykypäivän pelisäännöt”, Oatly tekee koko seurasta maidottoman