in

Suuren urheilujuhlan tuntua: Jalkapallon EM -valvojaiset

Kuvakappaukset: TikTok, VR, Heineken

Jalkapallon miesten euroopanmestaruuskisat mitellään 11.6.-11.7. Tähän päivittyvään artikkeliin keräämme mielenkiintoisimmat kisojen markkinointi- ja sponsorointilähdöt meiltä ja maailmalta!

Ennakkohype

EM-kisafiilistä on nostatettu Suomessa pitkin kevättä. Kisojen virallisen kumppanin Lidlin kesäbiisissä ollaan pallokentällä ja irvaillaan hyväntuulisesti jalkapallon termistölle ja ilmiöille.

Eniten kylmiä väreitä on nostattanut Huuhkajien joukkueenjulkistusvideo:

TikTok on vahvasti mukana EM-kisoissa. Muusikko Ed Sheeran ja palloilija David Beckham nostattavat ennakkohypeä Sheeranin EM-keikasta:

@edsheeran

Playing @tiktok’s UEFA Euro 2020 LIVE show, filmed this with goldenballs himself @davidbeckham, tune in from 9pm BST 25th June x #EdTikTokLIVE

♬ original sound – Ed Sheeran

TikTokin mainonnassa on hyödynnetty vahvasti somekanavan ominaispiirteitä – myös muissa kanavissa:


SportsDirectin #neverjustagame-kampanja keskittyy TikTokiin:

Palloliiton kumppanin Elisan mainosfilmissä 5G-fanit tapaavat “verkkoinsinööri” Lukas Hradeckyn:


Kisahuumaa

Volkswagenin kauko-ohjattava auto kuljettaa ottelupallon tuomarille. Osaa idea ilahduttaa, jotkut taas kokivat sen häiriköineen Andrea Boccellin esitystä, uutisoi Iltalehti.

https://twitter.com/iam_steveola/status/1403428528742354952


Heineken tunnetaan nopeista reaktioistaan, ja pikkuauto päätyikin sen käsittelyyn alta aikayksikön.

Heineken juhlistaa kisoja myös lanseeraamalla jokaiselle osallistujamaalle omistetun erikoispullon.

Suomessa juhlittiin sinivalkoista päivää 12.6. Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen ensimmäisen arvokisalopputurnauspelin kunniaksi. VR:n kivimiehet olivat hekin sonnustautuneet sinivalkoisiin väreihin.

Suomen ja Tanskan välinen ottelu piirtyi takuulla jalkapallofanien mieliin ympäri maailmaa. Huuhkajat näkyivät myös Kööpenhaminan katukuvassa.

Palloliiton Tuuleta kuin huuhkajat -kampanjan videolla pelaajat reagoivat fanien keksimiin tuuletuksiin.


Mobilepay käynnistää kisastudion YouTubessa suositun Blokess-kaksikon johdolla:

Sponsorikohuiltakaan ei ole kisoissa vältytty. Cristiano Ronaldo aiheutti kuohuntaa siirtämällä Coca-Cola-pullon pois näkyviltä. Coca-Colan markkina-arvon uutisoitiin laskeneen miljardeja Ronaldon tempauksen jälkeen, joskin suurta osaa arvonlaskusta selitti lopulta osakkeen irtoaminen samana päivänä.

Pullojen siirtelystä meinasi jo tulla trendi, ennen kuin Uefa kielsi liikuttelemasta sponsorien tuotteita pois kuvista. Jotkut pelaajat myös vitsailivat ilmiön kustannuksella:

Kanadan Ikea innostui vesipullogatesta:

huomiota on kiinnitetty myös Uefan ristiriitaiseen toimintaan arvokysymyksissä. Ensin liitto kielsi Münchenin stadionin valaisemisen sateenkaariväreillä, mutta ilmoitti sitten muuttavansa oman logonsa sateenkaaren väreihin yhdenvertaisuuden kunniaksi. Mediakulttuurin dosentti Sami Kolamo pohtii Ylen artikkelissa, yrittääkö Uefa sateenkaarivalot kieltämällä miellyttää tiettyjä sponsoreitaan kieltämällä sateenkaarivalaistuksen: “Taustalla saattaa olla, että Uefan ehkä tärkein partneri Gazprom ei välttämättä halua vilkkua laitamainoksissa, jos stadion on värjättynä sateenkaaren väreihin.”

Turon ja Huuhkajien yhteinen mallisto on herättänyt ihastusta, ja Talouselämän mukaan valmentaja Markku Kanervan otteluissa nähtyä pukua on myyty satoja ellei tuhansia kappaleita.

Näyttelijä Will Ferrell on kova Ruotsi-fani:

Kaikkien tunteiden sveitsiläisfanista tuli hetkessä meemi, ja muun muassa Sveitsin turismiviranomainen, Swiss Airlines ja Red Bull tarttuivat hetkeen ja tarjosivat superfanille matkan uuteen otteluun.

Kaikkien joukkueiden kaikkien kumppanien listauksen löydät SportsPro Median sivuilta.

Päivitämme tätä sivua koko kisojen ajan. Turnauksen päätyttyä järjestämme äänestyksen markkinointilähtöjen parhaimmistosta! Voit vinkata meille hyvät toteutukset meiltä ja maailmalta tägäämällä meidät somessa @10pistefi.

Find, mix & match: Näin teet urheilullista vaikuttajamarkkinointia

Sinivalkoinen päivä 12.6., sometähden ja nyrkkeilylegendan näytösottelu tuotti satoja miljoonia