in

Talviolympialaisten markkinointiralli käynnistyi, Lego panostaa naisten jalkapalloon

Kuvat: Olympiakomitea, Lego, Icepeak


STARK Suomen olympiajoukkueen uudeksi pääkumppaniksi

Stark on Suomen olympiajoukkueen uusi pääyhteistyökumppani. Yhteistyö jatkuu Pariisin olympialaisiin ja vuoden 2024 loppuun asti.

Yhteistyön tiimoilta nostetaan esille urheilijoiden ja heidän taustajoukkojensa yhteispeliä. Ensimmäisenä esimerkkinä sisältösarjassa ovat hiihtäjä Ristomatti Hakola ja hänen valmentajansa Antti Hagqvist.

”Stark haluaa olla ammattirakentajille yhtä tärkeä luottokumppani kuin valmentaja on urheilijalle. Yhteistyö on kaiken kulmakivi niin rakentamisessa kuin urheilussa”, kertoo Stark Suomen kaupallinen johtaja Jarmo Salmi tiedotteessa.


Pekingin olympialaisiin 100 päivää – tältä näyttää Suomen joukkueen vaatemallisto

Keskiviikkona juhlittiin sadan päivän merkkipaalua Pekingin olympialaisiin. Uusi brändivideo lanseerattiin, ja Icepeak julkisti Suomen olympiajoukkueen edustusasut. Mallisto on suunniteltu yhdessä hiihto- ja jäälajien urheilijoiden kanssa. Vastuullisuusteemaa tuodaan esiin Spinnova-yrityksen kestävästä tekstiilikuidusta tehdyn laukun muodossa.


Uros menetti areenan nimikumppanuuden

Viime viikkoina taloussotkujensa takia paljon mediassa ollut Uros Oy on menettänyt paikkansa Tampereen uuden areenan nimikumppanina.

”Uros Oy:n saama julkisuus on liitetty vahvasti ja negatiivisesti myös areenaan. Lisäksi nimikumppanin taloudellisesta asemasta julki tulleet tiedot ovat aiheuttaneet vakavan epäilyn siitä, onko yhtiöllä kykyä vastata nimisopimuksen mukaisista velvoitteistaan jatkossa. Näiden syiden vuoksi areenayhtiö ei näe mahdollisuuksia yhteistyön jatkamiselle, joten tässä tilanteessa päätös on nähdäksemme ainoa oikea”, kommentoi areenayhtiön toimitusjohtaja Marko Hurme tiedotteessa.

Tampereen Kannen areenan on määrä avautua suunnitellusti loppuvuodesta. Kiinnostuneita, Uroksen korvaavia kumppaneita on jo ilmoittautunut, uudesta nimikumppanista saamme siis kuulla varmasti pian.


Beckham Qatarin kisojen mannekiiniksi

Eläköitynyt jalkapalloilija David Beckham on Qatarin ensi vuonna pelattavien jalkapallon miesten MM-kisojen uusi mainoskasvo. Mediatietojen mukaan Beckham saa yhteistyöstä hulppeat 177 miljoonaa euroa.

Qatarin kisat ovat olleet tapetilla etenkin rakennustyömailla tapahtuneiden kuolemantapausten johdosta. Muun muassa ihmisoikeusjärjestö Amnesty kyseenalaisti yhteistyön. Beckhamin taustajoukot ovat vakuutelleet, että palloilija uskoo dialogin voimaan asioiden muuttamisessa.


Lego panostaa naisten jalkapalloon

Lego on Englannissa kesällä 2022 pelattavan naisten jalkapallon EM-turnauksen kansallinen ja Englannin maajoukkueen uusi kumppani. Panostukset naisten jalkapalloon ovat tanskalaisen lelubrändin Ready for Girls -kampanjaa, jossa kannustetaan sukupuolinormien purkamiseen.


”Tiedämme, että erilaiset leikkimisen ja pelaamisen tavat ovat edelleen sukupuolittuneita. Siksi olemme sitoutuneet inklusiiviseen leikkiin ja sen varmistamiseen, että sukupuolistereotypiat eivät rajoita lasten luovaa kunnianhimoa nyt tai tulevaisuudessa”, kertoo Isabel Graham LEGO Group UK:sta.


Urheiluyhteisö laati ilmastomanifestin

Tänä viikonloppuna käynnistyvässä COP26-ilmastokokouksessa myös urheilu on mukana yhtenä teemana. Glasgow’ssa järjestetään laaja Sport Positive Summit, jossa pohditaan urheilun vastuuta ilmastotoimissa ja haasteita, joita ilmastonmuutos asettaa urheilulle.

Yli 200 urheilujärjestöä, seuraa ja urheilijaa on myös jo allekirjoittanut COP26 Sports Community Manifeston, jolla painostetaan huippukokoukseen osallistuvia päättäjiä tekemään riittäviä toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Miksi ManU ei kaupallista somekanaviaan?

Jalkapalloseura Manchester Unitedin sosiaalisen median strategiaan ei kuulu joukkueen massiivisten somekanavien kaupallistaminen, vaan sitouttamisen ja tavoittavuuden kasvattaminen.

Kaupallisiin tarkoituksiin käytetään seuran kanavien sijaan pelaajien – kuten Cristiano Ronaldon – kanavia. ”Me olemme hyödyntäneet paljon sitä, että meillä on 25 maailmanluokan supertähteä vaikuttajina. Sponsorointi oli ennen logojen lätkimistä, mutta emme tee sitä enää vaan kerromme autenttisia tarinoita, jotka rakentavat tunnesidettä pelaajien ja fanien välille”, kertoo seuran toimitusjohtaja Phil Lynch StreamTime-podcastissa.


Urheilumuseo ja Ifolor keräävät ihmisten urheilumuistoja

Urheilumuseo ja Ifolor aloittavat yhteistyön, jonka tiimoilta kerätään suomalaisten parhaita urheilumuistoja valokuvina.

”Urheilu herättää paljon tunteita ja tähtihetkistä ikuistetuissa valokuvissa ne upeasti heräävät eloon. Mikä olisikaan mahtavampaa kuin ihailla omaa otostaan Urheilumuseon seinällä? Haluamme lisäksi tässä yhteistyössä tarjota museovieraille mahdollisuuden tutustua moderniin valokuvausteknologiaan”, sanoo Ifolorin Kati Sulin tiedotteessa.


Vantaalla pelattu sulkapallo tavoitti yli 500 miljoonaa kotitaloutta Aasiassa

Sulkapallon sekajoukkueiden MM-kilpailut pelattiin viime viikolla Vantaalla. Maailman toiseksi harrastetuimman urheilulajin turnauksen yleisömäärät olivat huikeat: televisiolähetykset tavoittivat Aasiassa yli 500 miljoonaa kotitaloutta.

Suurimman suosion sai pomputteluhaaste, johon osallistuvien videoita katsottiin viikossa yli 46 miljoonaa kertaa.




Haluatko saada urheilumarkkinoinnin uusimmat uutiset ja tuoreimmat artikkelit sähköpostiisi joka tiistai? Tilaa Kympin uutiskirje!

5 hyvää ja tutkittua syytä panostaa naisten urheiluun

Agendalla yhdenvertaisuus, ihmisoikeudet ja nuorten fanien aktivointi