in

Kuka luo TikTokiin Suomen suurimman urheilubrändin?

Joona Haatainen TikTok urheilu

Maailman kuumin somekanava on yli 1,5 miljardin latauksen TikTok. Suomalaisia urheilubrändejä siellä näkyy vielä vähän. Kysyimme Trootin Joona Haataiselta, miten ottaa TikTok haltuun.

TikTok on noussut nopeasti yhdeksi maailman ladatuimmista sovelluksista, ja aktiivisia käyttäjiä sillä on jo noin 800 miljoonaa. Suomessakin käyttäjiä on jo satoja tuhansia.

”Ihminen käyttää aktiivisesti vain pientä määrää sovelluksia, ja TikTok on onnistunut nousemaan siihen joukkoon. Brändejä siellä näkyy vielä vähän. Kannattaako sinne mennä, se riippuu täysin kohderyhmästäsi”, sosiaalisen median vaikuttajien kanssa työskentelevän Trootin toimitusjohtaja Joona Haatainen sanoo.

Jos urheilubrändi haluaa saada TikTokista irti parhaan hyödyn, kannattaa Haataisen mukaan toimia nyt kun muut vielä pohtivat, lähteäkö vaiko eikö.

”Nyt siellä on vielä tarjolla halpoja näyttökertoja. Urheiluseuralle voi olla todella kova etu, jos se pystyy olemaan ensimmäisten joukossa ja luomaan esimerkiksi Suomen suurimman urheilubrändin TikTokiin.”

Hyväksi esimerkiksi urheilumaailmasta Haatainen nostaa jääkiekkoliiga NHL:n, jonka sisällöt osuvat usein myös hänen TikTok-sisältövirtaansa.

”NHL:llä on selvästikin todella kova sometiimi ja se on rakennettu niin, että he pystyvät liikuttamaan käyttäjiä uusiin kanaviin. Suomessa vastaavasti toimivat tubettajat, jotka ovat pystyneet ohjaamaan seuraajiaan TikTokin puolelle.”

Koukuttava algoritmi tuo näyttökertoja

Tiktokia edelsi Musical.ly-sovellus, jonka kiinalainen teknologiayhtiö Bytedance osti vuonna 2017. Aluksi sisällöt perustuivat listahittien päälle tehtyihin omiin tanssivideoihin. Käyttäjämäärien kasvaessa myös sisältö on monipuolistunut.

Nyt sovelluksessa leviävät erityisesti erilaiset haasteet. Yksi videoklippi saattaa kerätä nopeasti satoja tuhansia, jopa miljoonia katselukertoja.

”Sisältöä syöttävä algoritmi on äärimmäisen koukuttava, joten videosta toiseen hyppiminen on helppoa. Onnistumisen mekanismina on myös tietty kotikutoisuus ja aitous sekä anarkismi muita kanavia kohtaan. Niin se oli aikanaan Youtubessakin.”

Haatainen arvioi, että sovelluksen kasvu ja asema vahvistuu edelleen tulevina vuosina, sillä sen kaupallinen puoli on vasta nyt avautumassa markkinoille.

”Kiinalaiset ovat nopeita rakentamaan uusia juttuja, mutta aika näyttää, tuliko TikTok jäädäkseen ja omaksuvatko mainostajat sen yhdeksi kanavakseen.”

Rohkeasti kokeilemaan

Suomalaisten TikTok-käyttäjien määrä kasvaa tasaisesti, mutta toistaiseksi vain harvat suomalaiset brändit ovat lähteneet sovellukseen. Yleisö on hyvin nuorta, sillä sovellusta käyttävät myös alle kymmenvuotiaat lapset. Teinien keskuudessa TikTok on jo valtavirtaa, mutta aikuisväestö on vasta tulossa sinne.

”Jos tavoitteena on luoda edelläkävijämielikuvaa, nyt on hyvä mahdollisuus löytää uutta yleisöä ja tehdä brändiä tunnetuksi nuorissa kohderyhmissä.”

Mitä TikTokissa sitten kannattaa tehdä? Yksinkertaisin tapa on poimia muista somekanavista tai vaikkapa ottelutapahtumista lyhyitä klippejä ja jakaa ne TikTokiin.

Haataisen mukaan olisi myös tärkeää huomioida kanavan ominaispiirteet ja tuottaa erityisesti TikTokiin räätälöityä sisältöä. Itselleen sopivia sisältöjä kannattaa testata rohkeasti.

”Haasteet ovat sellaisia sisältötyyppejä ja ilmiöitä, joiden mukaan on helppo hypätä. Me olemme lähestyneet asiaa myös niin, että mietimme aluksi 4-5 erilaista klippiä/konseptia ja sitten vain kokeilemme, mikä toimii. Jos joku niistä lähtee vetämään yleisöä, niin sitten teemme sellaista lisää.”

Uutta ei kannata Haataisen mukaan jännittää. Somesisällön kuuluu olla aitoa ja rosoista.

”Aivot narikkaan ja testaamaan.”


Tutustu TikTok-tileihin:


Red Bull – 4 miljoonaa seuraajaa
Nike – 910 000 seuraajaa
GymShark – 1,7 miljoonaa seuraajaa
Nascar – 460 000 seuraajaa
NHL – 760 000 seuraajaa
Chelsea – 657 000 seuraajaa
Liverpool – 2,2 miljoonaa seuraajaa
FC Barcelona – 3,7 miljoonaa seuraajaa
Real Madrid – 2 miljoonaa seuraajaa
Sergio Ramos – 2 miljoonaa seuraajaa
Kansas City Chiefs – 873 000 seuraajaa
Golden State Warriors – 1,7 miljoonaa seuraajaa
IlariPro – 12 700 seuraajaa
HIFK Hockey – 6 000 seuraajaa
Tappara – 6200 seuraajaa
EräViikingit – 830 seuraajaa
Westend Indians – 3000 seuraajaa


Kirjoittanut: Riku Saari

Head of Partnerships 10.fi

Viikon poiminnat 14/20

Pelipaitakevät 10.fi

Viikon poiminnat 15/20