in

Tour de France: Varasta nämä 5 markkinointikikkaa

Tour de France markkinointi
A.S.O./Pauline Ballet

138 pyöräilijää. 7 400 tuntia livelähetystä 190 maassa. Keskimäärin 7,1 miljoonaa katsojaa per etappi, 21 etapin ajan. Ranskan ympäriajo on massiivinen ponnistus niin urheilijoille, järjestäjille kuin markkinoijille. 

Tässä muutamia poimintoja reitin varrelta, joita voit hyödyntää myös omassa markkinoinnissasi:


1: Käännä koronarajoitukset eduksesi

Tämän vuoden Tourilla noudatetaan tiukkoja turvatoimia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Tallit ovat syystäkin varuillaan: jos yhdelläkin jäsenellä todetaan koronavirustartunta, voidaan koko talli sulkea kisasta pois.

Kun haastattelut ja mediaesiintymiset on pakko hoitaa maski kasvoilla, fiksu sponsori löytää tilanteesta uuden mainospinnan. Bora-Hansgrohen tallin jäsenillä on tähän mennessä nähty joka päivä uudenlainen teksti- tai kuvamaski: välillä viestit ovat olleet kisaan liittyviä (“Bonjour le Tour”), välillä taas tallin suihkupäitä ja hanoja valmistavan pääsponsorin bisnekseen liittyviä: ”Eat, race, shower, repeat”.

Koronarajoitusten hyödyntäminen onnistuu pienemmässäkin mittakaavassa. Miten hyödyntää tyhjät lehterit tai urheilijoiden yllä olevat suojavarusteet oivaltavalla tavalla?


2: Tarjoa joka päivä jotain uutta ja mielenkiintoista

Kun kilpailu kestää lähes kuukauden ja jokainen etappi tunteja, ei markkinointiin riitä yksi standardoitu somepäivitys. Oman viestin puuduttavan toistamisen sijaan kannattaa tarjota seuraajille päivityksiä, tietoa ja mielenkiintoisia knoppeja.

Hyvä esimerkki alati päivittyvästä ja hyödyllisestä kumppaninäkyvyydestä on kilpailun johtajan pitämän keltaisen paidan tilanneseurannalle omistettu Twitter-tili, jossa paitasponsori LCL pääsee esille faneja kiinnostavassa ympäristössä kymmeniä kertoja päivässä:

Vaikkei kyseessä olisikaan kuukauden mittainen globaalisti seurattu kilpailu, voi markkinoija silti tarjota yleisölle tärkeitä tilannepäivityksiä tai uusia oivalluksia – tai olla luontevalla tavalla osa kisaorganisaation tai joukkueen viestintää.

Lue myös: Markkinoija, tartu hetkeen!


3: Ota ilo irti ympäristöstä

Tour de France on paitsi pyöräilykilpailu myös nojatuolimatka Ranskan ympäri. YouGovin kyselytutkimuksen mukaan maisemat ja eri paikkoihin tutustuminen ovat toiseksi tärkein syy kisan katselulle Ranskassa ja Britanniassa.

Tuntikausia kestävissä lähetyksissä ehditään ihailla vuoristomaisemia, kirkkoja ja pikkukyliä antaumuksella, eikä siis ihme, että Tourin virallisten kumppaneiden joukossa on peräti neljä julkishallinnon tahoa. Paikalliset yrittäjät hyödyntävät myös orgaanista näkyvyyttä askartelemalla pelloille ja talojen katoille mitä kekseliäimpiä pyöräilyaiheisia viestejä, jotka parhaimmassa tapauksessa lähetetään lähes 200 maahan helikopterin tallentamana.

Nyt kun kotimaan matkailu elää koronapandemian takia yllättävää nousukautta, voitaisiin myös urheilumarkkinoinnissa ottaa ilo irti maisemista ja ympäristöistä. Ehkä tähän tartutaan jo hiihtokaudella?


4: Hyödynnä konteksti

Tourin TV-yleisö kiinnostaa markkinoijaa myös siksi, että pyöräilyn seuraajissa on paljon myös niitä, jotka harrastavat pyöräilyä itse – ja ovat valmiita pistämään siihen paljon rahaa.  Huomionarvoista mainoskatkoilla on se, kuinka paljon erilaisia pyöriin ja pyöräilyyn harrastuksena liittyviä mainoksia tauoilla on näytetty.

 

Markkinointi toimii, kun sille on valittu oikea konteksti. Kun tiedät, missä ostohalukkaat katsojat aikaansa viettävät, mikset olisi paikalla vastaamassa tarpeeseen?


5: Anna tähtien näkyä ja kuulua

Maantiepyöräily on aina ollut suurten persoonien laji, ja isoimmat tähdet valjastetaan markkinointiin monella tavalla. Erityisen paljon tilaa sekä somessa että televisiomainoksissa saa lajin supertähti Peter Sagan, jonka kumppanit ottavat kaiken irti slovakialaisen jättimäisestä suosiosta ja ainutlaatuisesta heittäytymiskyvystä. Alla olevalla videolla Sagan tosin mainostaa Italian ympäriajoa, mutta samat opit pätevät lokakuussa alkavaan toiseen pyöräilyn klassikkokilpailuun.

10.fi:n uutiskirjeen tilaamalla saat joka viikko sähköpostiisi urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin tuoreimmat kuulumiset ja tärkeimmät innovaatiot meiltä ja maailmalta. Tilaa uutiskirje alta!

Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt käyttö- ja tietosuojaehtomme. Käsittelemme tietojasi vastuullisesti.

Suomalaiset toivovat sponsoroinnilta vastuullisuutta

Suomalaiset toivovat sponsoroinnilta vastuullisuutta, mainostajat laativat varasuunnitelmien varasuunnitelmia

koko suomen paita Huuhkajat

Koko Suomen paita, kiekkoilijat nuuskaa vastaan, urheilujohtamista kehitetään