in

Tutkimus: Nuoret fanittavat urheilijoita, eivät näiden urheilulajeja

Photo by Martin Sanchez on Unsplash


Urheilufanius on valtavassa muutoksessa, kertoo markkinointiyhtiö Momentumin tuore Sports Pulse 2024 -tutkimus. Raportin mukaan 62 % Z-sukupolven urheilufaneista kokee olevansa urheilijan, ei tämän urheilulajin fani. Millenniaalien joukossa vastaava luku on 33 %.

Muutos fanituksessa on ollut suuri ja vauhdikas, ja se näkyy myös siinä, millaisia sisältöjä uuden sukupolven urheilufanit kuluttavat: nuoret fanit haluavat nähdä haastatteluja ja urheilun ulkopuolista sisältöä ja seuraavat sosiaalisessa mediassa jopa urheilijoiden perheenjäseniä.

Nuoret urheilufanit myös haluavat brändien ottavan kantaa: 18–34-vuotiaista kuluttajista 91 % etsii brändejä, jotka heijastavat heidän kulttuuriaan ja arvojaan.


Miten fanittamisen muutos näkyy markkinoinnissasi?

Fanituksen painopisteen siirtyminen lajeista yksilöihin ja kilpailuista somesisältöihin tulee muuttamaan myös tapaa, jolla urheilumarkkinointia tehdään. Urheilijoita käytetään myös entistä enemmän vaikuttajamarkkinoinnissa perinteisten somevaikuttajien rinnalla.

Aikaansa seuraava brändi panostaakin nyt kiinnostaviin urheilijoihin ja sosiaaliseen mediaan. Tässä kolmen kohdan lista, joka kannattaa ottaa huomioon vuoden 2024 urheilumarkkinointia ja vaikuttajalähtöjä suunnitellessa:

  1. Nosta yksilöt keskiöön.
    Yksilöt kiinnostavat nuoria faneja liigoja ja seuroja enemmän, ja moni seuraa somessa urheilijoita, vaikkei seuraisikaan itse lajia. Nosta rohkeasti yksilöitä esiin myös perinteisemmissä urheilukumppanuuksissa seurojen tai liigojen kanssa.
  2. Tavoita kiinnostavat kohderyhmät urheilijatiimien avulla.
    Urheilijat tavoittavat sosiaalisessa mediassa mielenkiintoisia kohderyhmiä, jotka ovat myös poikkeuksellisen sitoutuneita urheilijan sisältöihin. Kokoa urheilijoista vaikuttajatiimi, joka sopii brändisi tavoitteisiin ja kohderyhmiin.
  3. Tuo arvot rohkeasti esiin.
    Hyvä idea ja briiffi on onnistuneen yhteistyön avain. Kun kampanja on rakennettu yhteisten arvojen ympärille, sisällöt kiinnostavat myös nuorempia kuluttajia.


10.teamiin on liittynyt jo satoja kiinnostavia urheilijavaikuttajia ja kymmeniä huippubrändejä. Etsi urheilijoita, kasaa oma tiimi tai julkaise yhteistyöhaku ja hoida koko yhteistyö briiffistä laskutukseen helposti alustan kautta. Tukenasi on myös timantinkova urheilumarkkinoinnin ammattilaisten joukko.

Urheilijan henkilöbrändi on markkinoijan tehotyökalu

Aito kumppanuus saa aikaan toimintaa