in

Urheilijan vahva ääni kantaa pitkälle

Urheilugaala/Jami Ivanoff

Urheilugaalassa juhlitaan tänä vuonna menestyksen hetkien ohella urheilijoiden vaikuttavuutta. Urheilijoiden vahvasta äänestä hyötyvät niin urheilijat, urheiluyhteisö kuin markkinoijatkin, muistuttaa 10.fin Erkko Simsiö.


Tämän viikon torstaina juhlitaan jälleen suomalaista urheilua. Urheilugaalassa palkitaan huikean urheiluvuoden 2022 ikimuistoisimpia hetkiä ja palkitaan alan toimijoita.

Urheilugaalan yksi tämän vuoden teemoista on urheilijoiden vahva ääni. 2022 tullaankin muistamaan vuotena, jolloin moni urheilija löysi äänensä ja käytti sitä urheilun mahdollisuuksista ja haasteista keskustelemiseen sekä ilmastonmuutoksen ja ihmisoikeuksien kaltaisten yhteiskunnallisten asioiden esiin nostamiseen.

”Urheilijoiden vahva ääni on valtava mahdollisuus niin urheilijoille itselleen kuin koko suomalaiselle urheilulle. Urheilijat voivat nostaa esiin tärkeitä asioita, vaikuttaa mielipiteisiin ja myös houkutella ihmisiä katsomoihin, mikä sataa koko urheiluyhteisön laariin”, pohtii 10.fin Erkko Simsiö. 10.fi on Urheilugaalan kumppani.


Vahva urheilijabrändi on tärkeä ansaintakeino

Simsiön mukaan urheilijat ovat entistä taitavampia hyödyntämään näkyvyyttään ja suosiotaan myös kaupallisesti. Yhä useampi urheilija panostaakin nyt urheilijabrändin rakentamiseen ja läsnäoloon sosiaalisessa mediassa.

”Sosiaalinen media tarjoaa urheilijoille tärkeän kanavan vaikuttaa ja saada lisätuloja. 

Sen avulla voi myös oppia uusia, työelämässä tärkeitä taitoja ja vahvistaa verkostoja, jotka ovat arvokkaita urheilu-uran jälkeisessä elämässä.”

Moni urheilija on löytänyt oman äänensä juuri sosiaalisen median kanavissa. Urheilijoista on kuoriutunut taitavia viihdyttäjiä, syvällisiä keskustelijoita ja eteviä sisällöntuottajia. 

”Creator economy eli sisällöntuottajien talous on ilmiö, joka tulee varmasti nousemaan vahvasti esiin myös suomalaisten urheilijoiden keskuudessa. Maailmalla urheilijat ovat jo perustaneet omia mediayhtiöitään ja tehneet sisällöistä merkittävää liiketoimintaa, ja samaa tullaan varmasti näkemään myös Suomessa”, Simsiö pohtii.


Aitous ja vaikuttavuus houkuttavat myös markkinoijia

Myös markkinoijat ovat kiinnostuneet urheilijoiden vahvan äänen hyödyntämisestä. Urheilijat tavoittavat mielenkiintoisia ja erittäin sitoutuneita yleisöjä, jotka houkuttelevat etenkin vaikuttajamarkkinointia tekeviä yrityksiä.

”Brändit arvostavat nyt aitoutta. Urheilijat ovatkin nousemassa perinteisten sosiaalisen median vaikuttajien rinnalle yritysten tärkeiksi kumppaneiksi. Markkinoijat pitävät urheilijoita aitoina ja helposti lähestyttävinä persoonina, joiden kautta löytyy tie uusien, kiinnostavien yleisöjen pariin.”

Simsiö muistuttaa, että urheilijat ovat paljon muutakin kuin urheilijoita. Yhteistyön urheilijoiden kanssa ei siis tarvitse rajoittua urheiluun liittyviin aiheisiin. Yhä useampi urheilija tuokin sosiaalisessa mediassa esille myös elämänsä muita puolia sekä itselleen tärkeitä aiheita.

”Meiltä on tähän asti puuttunut markkinapaikka, jonka kautta urheilijoiden vahva ääni voidaan valjastaa helposti sekä urheilijoiden että brändien eduksi. Tätä puutetta olemme lähteneet paikkaamaan rakentamalla 10.team-alustan, joka tekee yhteistyöstä helppoa ja tuloksellista kaikille osapuolille.”

Tutustu 10.team-alustaan

Vinkkejä urheilijan äänen kehittämiseen ja tunnelmia Urheilugaalasta löydät Kympin Instagramista!

10.fi ja Joukkueurheilijat ry yhteistyöhön – vahvasta urheilijabrändistä on paljon hyötyä myös joukkuelajien urheilijoille

Yhteisöt, nopeat reaktiot ja muut urheilumarkkinoinnin sometrendit 2023 – nappaa vinkit urheilijoille ja markkinoijille!