in

Urheilijoiden omat mediayhtiöt yhteiskunnallisella asialla, NBA myy faneille otteluiden huippuhetkiä

Kuva: Raven B. Varona/Togethxr


Urheilijoiden mediayhtiöt tähtäävät yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen

TOGETHXR on yhdysvaltalaisten huippu-urheilijoiden perustama media-alan yritys, jonka tarkoituksena on tuoda naisten ja tyttöjen ääntä esiin sekä urheilussa että muilla areenoilla. Yrityksen perustajiin kuuluvat jalkapalloilija Alex Morgan, uimari Simone Manuel, koripalloilija Sue Bird sekä lumilautailija Chloe Kim. Nelikko muistuttaa, että naisten osuus urheilun palstatilasta on edelleen pieni ja osin myös pienentynyt vuosien varrella.

”Sijoittaminen ja median kulutus on entistä tietoisempaa, sitoutuneisuus on kasvussa, kulttuurinen retoriikka on läsnä kaikessa ja naisten rooli poliittisten ja kulttuuristen muutosten aikaansaamisessa on huipussaan”, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Jessica Robertson New York Timesin artikkelissa

Urheilijoiden perustamista mediayhtiöistä on tullut trendi viimeisten vuosien aikana. Muun muassa NBA-legenda LeBron James, baseball-tähti Derek Jeter ja koripalloilija Kevin Durant ovat perustaneet omia mediafirmojaan, joiden tarkoituksena on tuoda moniäänisempää sisältöä urheiluun ja laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.


NBA Top Shot kauppaa otteluiden huippuhetkiä

Haluaisitko omistaa palan NBA-historiaa? NBA Top Shotin kautta voi ostaa virallisia NBA:n lisensoimia pelihetkiä. Halvimmat hetket maksavat 9 taalaa, huippuhetkistä saa pulittaa tuntuvasti enemmän. Digitaalisten hetkien myymisessä ja aitouden varmistamisessa käytetään lohkoketjuteknologiaa.


Miltä näyttävät urheiluseurojen tunnukset ilman luontoa?

Useat urheiluseurat poistivat tällä viikolla eläimet ja luonnon tunnuksistaan yhdessä ympäristöjärjestä WWF:n kanssa järjestetyssä World Without Nature -tempauksessa. Tarkoituksena oli herättää ihmiset miettimään, miltä maailma näyttää ilman luontoa. Myös WWF poisti ikonisen pandatunnuksensa. 


JYP panostaa myös kilpapelaamiseen

Parhaiten jääkiekkoseurana tunnettu JYP panostaa entistä vahvemmin kilpapelaamiseen. Seura on aloittanut yhteistyön paikallisen Exen Esports -yrityksen kanssa, joka vastaa JYPin e-urheilijoukkueen markkinoinnista ja manageroinnista.

”Yhteistyön tavoitteena on kehittää entisestään e-urheiluun liittyviä yrityksille suunnattuja markkinointiyhteistyömahdollisuuksia. JYPin kannattajille pystymme puolestaan tarjoamaan tulevaisuudessa uusia tapahtumia JYP-brändin ympärille”, kertoo JYPin asiakkuus- ja kehityspäällikkö Taneli Maasalo tiedotteessa.


Leijonat ja Huuhkajat kohtaavat Eezyn Onnistumisareenalla

Työnvälityspalvelu Eezy järjestää maanantaina 8.3. suoran Onnistumisareena-lähetyksen, jossa keskustellaan siitä, miten rakennetaan onnistumisia ja kannustavaa kulttuuria ja kuinka urheilusta ammennetaan esimerkkiä työelämään. Keskustelemassa ovat Leijonien päävalmentaja Jukka Jalonen ja joukkueenjohtaja Mika Kortelainen sekä Huuhkajien päävalmentaja Markku kanerva ja joukkueenjohtaja Joonas Vilkki


CrossFit Games sai uuden nimikumppanin – meemitalkoot alkoivat

Reebok CrossFit Games -nimellä kulkeneet CrossFitin “maailmanmestaruuskisat” saavat tästä kaudesta alkaen uuden nimen ja nimikumppanin, kun Reebokin kymmenen vuoden mittainen yhteistyö CrossFit-organisaation kanssa päättyy. Uusi kumppani on urheiluvaatebrändi Nobull, jonka on perustanut kaksi entistä Reebokin työntekijää.

Reebok harkitsi vielä viime vuonna yhteistyön jatkamista, mutta CrossFit Incin perustajan ja silloisen toimitusjohtaja Greg Glassmanin rasistiset twiitit saivat urheilujätin jättämään yhteistyön uusimisoption käyttämättä. CrossFit Inc. on ollut myllerryksessä monella rintamalla ja joutunut tukkanuottasille muun muassa Facebookin kanssa, minkä jälkeen yritys poisti kaikki sosiaalisen median tilinsä. Nyt uuden toimitusjohtajan luotsaamana noin neljän miljardin euron vuosittaista liikevaihtoa tekevä yritys on taas täysillä mukana sosiaalisessa mediassa.

Nimikumppaniuutinen poiki välittömästi varsinaisen meemien tulvan sosiaalisessa mediassa: Nobull on vanhaan nimikumppaniin verrattuna tuntuvasti kalliimpi merkki, ja netissä irvailtiinkin paitsi Nobullin korkeista hinnoista myös kenkien vuodesta toiseen muuttumattomana pysyvästä mallista.


Barcagate jatkuu – nyt ratsattiin FC Barcelonan toimisto

Jalkapalloseura FC Barcelonassa kuohuu. Tämän viikon alussa poliisi ratsasi seuran toimiston ja pidätti useita ihmisiä, mukaan lukien seuran lakiosaston johtajan.

Ratsia liittyy alkuvuodesta 2020 saakka velloneeseen ”Barcagateksi” nimettyyn skandaaliin, jossa oli kyse seuran ja sosiaalisen median toimisto I3 Venturesin sopimuksesta. I3 Venturesin väitettiin luovan feikkiprofiileita entisten ja nykyisten tähtipelaajien maineen tahrimiseksi. Toimiston palkkauksessa ei käytetty seuran virallista protokollaa, ja sille maksettiin kuusi kertaa normaalia enemmän, kertoo Ilta-Sanomat.


Digitaalisesti vaikuttavimmat tennispelaajat listattu

Tutkimusyhtiö Nielsen listasi digitaalisesti vaikuttavimmat tennispelaajat Australian avoimien jälkimainingeissa. Kriteereinä käytettiin seuraajien sitoutuneisuutta, tavoittavuutta ja yleisön laatua. Australian avointen vaikuttavin pelaaja oli itävaltalainen Dominic Thiem, joka sai 17 pistettä. 16 pistettä saivat Naomi Osaka ja Bianca Andreescu.

”Sosiaalisen median muuttuessa jatkuvasti markkinoijilla on mahdollisuus hyödyntää vaikuttajia, jotka auttavat asiakkaitaan jakamaan sisältöjä, tavoittamaan ihmisiä, lisäämään sitoutuneisuutta ja avaamaan uusia tulovirtoja”, kertoo Nielsenin Tyynenmeren alueen urheilujohtaja Scott Gillham.


Viikon paljastukset: uudet F1-autot

Formula 1 -tallit esittelevät tälllä viikolla kilvan uusia menopelejään yleisölle. Luovimman lanseerauksen järjestää Williams, joka tuo lisätyn todellisuuden avulla uuden auton fanien koteihin perjantain lanseerauksessa.

Luovilla ideoilla ja kovilla tuloksilla sponsorointikisan voittoon – ESA Awardsien voittajat

10 Livessä Aki Pajunoja: ”Urheilijan tuoma näkyvyys ei ole vain rahalla saatua tavoittavuutta”