in

Urheilu on alusta, jolla on vaikutus

Maailma muuttuu ja niin muuttuvat myös urheilukumppanuuksien ostamisen ja myymisen tavat, kirjoittaa 10.fi:n perustaja Erkko Simsiö.

urheilu on alusta

Urheilu on alusta

10.fi avattiin uuden vuosikymmenen alussa, juuri sopivasti tammikuun 2020 Urheilugaalan alla. Olimme toki hääränneet urheilun parissa jo pitkään ja suunnitelleet sisältöjä, mutta kun saimme sivuston avattua, tunsimme heti olevamme tervetullut lisä urheilun ja markkinoinnin ammattilaisten seuraamaan keskusteluun. Urheilu on alusta, jolla on vaikutus! Osasimme sitä kyllä odottaakin, mutta keväästä tuli aivan muista syistä odottamattoman vaikuttava. Koronakeväänä me sen muistamme.

Kun ennennäkemätön globaali täyspysäys tuli todeksi, olin itse New Yorkissa. Näin Madison Square Gardenissa kevään viimeisen NHL-ottelun ja Brooklynissä viimeisen NBA-pelin. Matkan aikana kaikesta urheilusta tuli kiellettyä, syystäkin tässä tapauksessa.

Urheilutapahtumien kokemuksen kehuminen ei siinä maailmantilassa tullut kuuloonkaan, ja hiivin hissukseen takaisin Suomeen. Seuraavina kuukausina saimme 10.fi:n jengillä kotikaranteeneissa aikaan enemmän kuin olisi ikinä voinut kuvitella mahdolliseksi. Tiimiimme liittyi myös uusia jäseniä ilman että pääsimme tapaamaan toisiamme kasvokkain, ja hubiimme saimme joukon huippu-urheilijoita.

Sponsorillakin on oma kilpailunsa

Kesällä puheenaiheeksi nousivat huippu-urheilun rahoitus ja sponsorointi, etenkin suomalaisessa yleisurheilussa. Tarvitseeko urheilijan olla sosiaalisen median osaaja saadakseen sponsoreita? Eikö riitä, että on nopein, vahvin, kestävin, taitavin tai ylipäänsä urheilussa ammattilainen? Minun mielestäni riittää, jos joku muu huolehtii kaupallisesta puolesta.

Urheilussa menestys tai suuret odotukset kyllä nostavat kiinnostusta, ainakin tekevät tunnetummaksi ja seuratummaksi. Kuten usea urheilija ja taustavaikuttaja netin keskusteluissa kommentoi: pitää vain osata tarjota sponsoreille jotain hyödyllistä. 

Mikä sitten olisi hyödyllistä? Ensimmäiseksi kannattaa muuttaa asennetta ja puhua kumppanuuksien rakentamisesta. Kumppanuus jo sanana avaa suomalaiselle paremmin, että kyse on molemminpuolisesta hyödystä. Yhdelläkään yrityksellä, brändillä tai muulla mahdollisella kumppanilla ei ole velvollisuutta tukea urheilua yksittäisestä urheilijasta, joukkueesta, seurasta tai lajista puhumattakaan. Monen kuitenkin kannattaa niin tehdä, kunhan löytää yritykselleen tai brändilleen sopivat kohteet.

Toiseksi voimme ajatella kumppanuuksia kilpailun näkökulmasta. Aivan kuten urheilussa, myös yrityksillä ja niiden päättäjillä on omat tavoitteensa. Menestyminen edellyttää, että onnistuu kovassa kilpailussa pitämään työntekijänsä ja yhteistyökumppanit sekä tietenkin maksavat asiakkaat. Yritysten täytyy saada asiakkaat ostamaan toistuvasti, ja jos lisäksi haluaa kasvaa, on tultava tunnetummaksi ja kiinnostavammaksi, onnistuttava hankkimaan uusia asiakkaita ja houkuttelemaan uusia osaajia. Päättäjien on pystyttävä perustelemaan kumppanuudet ja todistettava miten panostukset urheiluun tuottavat.

Urheilu on alusta, joka voi antaa kilpailuetua ja vetoapua yrityksen keskeisissä tavoitteissa. 

Olen todennut sen myös itse eri yritysten leivissä vuosien varrella. Yleisurheilun laaja sponsorointi teki eräästä yrityksestämme tunnetun sekä Ruotsissa että Suomessa, mikä taas johti ennätyksiin niin käyttäjämäärissä kuin yritysmyynnissä. Paraurheilijalle maksetut tonnit maksoivat itsensä takaisin jo ensimmäisenä päivänä, kun kovan työn kautta menestynyt urheilija inspiroi ja puhui myyntitiimille itsensä haastamisesta. Joukkueiden kumppanina pääsimme osaksi yritysyhteisöjä, joiden arvon huomasimme kantapään kautta yhteistyön loputtua. Digikanavissa kumppanuuksien vaikutusta on ollut entistäkin helpompi mitata.

Sponsoroinnin tuotteistukset ja myynti nykyaikaan

Liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittäjänä olen ennen kaikkea todistanut muutosta ostamisessa ja myymisessä. Oli kyse sitten kuluttajista tai yrityspäättäjistä, ostajat etsivät nykyään itse kokemuksia, tietoa ja hintoja ostopäätöstensä tueksi. Asiantuntevimmat ostavat itse verkossa ja suurin osa suhtautuu suurella varauksella yritykseen tai myyjään, joka ei tarjoa tietoa ja hintoja avoimesti verkossa. Eikö tämän pitäisi koskea myös suomalaisia urheilupiirejä ja sponsoripaketteja kaupittelevia?  

Mielestäni urheilun kumppanuuksia voi myydä ja markkinoida avoimesti myös netissä. Ei hyödyllisiä tuotteita tai palveluja tarvitse piilotella. Me olemme mielellämme apuna. Kaikkien ei kannata rakentaa tuotteistusta ja myyntiä tai markkinointia verkkoon itse: niin seuroille, managereille, urheilijoille kuin sponsoreille on paljon nopeampaa ja edullisempaa ottaa käyttöön valmiiksi suunnitellut ja toimivaksi todetut ratkaisut. 

”You cant’t stop sport. You can’t stop us.“ Nike toimii taas esimerkkinä. Minut heidän viime viikon sanomansa tavoitti LeBron Jamesin jakamana. Niken resurssit ovat tietysti omaa luokkaansa, mutta perusideaa voivat hyödyntää kaikki: Nike ei tyydy logonäkyvyyteen vaan tuottaa urheiluväkeä puhuttelevaa sisältöä ja tavoittaa yleisönsä sponsoroimiensa kumppanien avulla. Jos kaikkien tuntema Nike kokee nämä rahan arvoiseksi, miten tuntemattomat brändit voisivat kuvitella menestyvänsä helpommin?

Urheilu on globaali asia. Nyt se jatkuu, ja sitä tulee taas joka tuutista, vaikka yleisön luoma tunnelma monelta areenalta vielä puuttuukin. Tätä kirjoittaessani katsoin urheilulähetyksiä Bolt Arenalta, Kisakalliosta, Kuortaneelta, Sotkamosta, Silverstonesta ja Torontosta. Katsojana on helppo havaita, että urheilussa halutaan toimia vastuullisesti ja maailman asioihin otetaan kantaa monella tavalla. Koska urheilu on alusta, jolla on vaikutus. 

Ekku

Jarno Kukila_urheilumarkkinointi_1200x600

Jarno Kukilan elämä ja markkinointiteot

urheilumarkkinoinnin trendit

5 markkinointitrendiä, joiden tulisi näkyä myös urheilussa