in

Yhteisöt, nopeat reaktiot ja muut urheilumarkkinoinnin sometrendit 2023 – nappaa vinkit urheilijoille ja markkinoijille!

Uusi vuosi ja uusi fokus sosiaaliseen mediaan. Urheilumarkkinointi jatkaa vahvaa kasvuaan, ja somesta on tullut sen tärkein kanava. Nämä viisi trendiä kannattaa ottaa haltuun viimeistään nyt.


1: Parhaat sisällöt tehdään kohderyhmien sijaan yhteisöille

Toimivimmat somesisällöt luodaan ja jaellaan nyt yhteisöille, kasvottomille massoille tai markkinoinnin laatimille, tarkkaan rajatuille ostajapersoonille. Kun viesti suunnataan yhteisölle, on siinä mukana enemmän tunnetta ja sitouttavuutta. Kylmien ostokehotusten aika on ohi.

👉 Markkinoija: Urheilijoiden yhteisöt ovat poikkeuksellisen sitoutuneita, mikä tekee niistä ennennäkemättömän kiinnostavia myös markkinoijille. Valitse vaikuttajamarkkinoinnin lähtöihin urheilijoita, jolla on sitoutunut ja uskollinen yleisö, mutta muista vaalia yhteisöllisyyttä myös omissa kanavissa. Tässä työssä urheilijoista voi olla paljon hyötyä.

👉 Urheilija: Ota selvää, keitä seuraajasi ovat ja mikä on heille tärkeää. Rakenna yhteisöäsi arvojen, kiinnostavien sisältöjen ja vuorovaikutuksen avulla. Muista, että some on kaksisuuntainen alusta, ei vain keino kertoa omista urheilusuorituksistasi! 


2: Aitous kiinnostaa ja sitouttaa

Aitous on kovaa valuuttaa sosiaalisessa mediassa. Yleisöön vetoaa huippuunsa hiotun somepresenssin sijaan rehellisyys ja oikea ihminen kiiltävän sisällön takana. Kaunistelemattomien tuokiokuvien sovellus Be.real nousi suureen suosioon loppuvuodesta 2022, ja samanlaisia, editoimattomia hetkiä mahdollistavia työkaluja alkaa ilmestyä muillekin alustoille.

👉 Markkinoija: Panosta aitouteen myös vaikuttajavalinnoissa. Älä katso pelkkää seuraajamäärä vaan ota huomioon myös sitouttavuus.

👉 Urheilija: Tuo persoonaasi ja aitoa elämääsi esille entistä tehokkaammin. Hyödynnä kaikki urheiluun erottamattomasti liittyvät suuret tunteet, vastoinkäymiset ja onnistumiset.


3: Nopeat reaktiot ovat somessa kultaa

Someyleisöt haluavat sisältöä entistä nopeammin, jopa livenä tapahtumien keskeltä. Moni seuraa urheilua perinteisen lineaarisen TV-lähetyksen sijaan somessa ja haluaa nähdä parhaat palat nyt, ei tuntien päästä. Jalkapallon miesten MM-kisoissa mediatalojen apuna oli jo tekoäly, joka editoi ja julkaisi parhaita paloja peleistä someen lähes reaaliajassa.

👉 Markkinoija: Tartu kumppaniurheilijan menestyksen hetkeen reaaliajassa, älä onnittele vasta monta päivää myöhemmin. Suunnittele julkaisuja etukäteen mutta jätä myös varaa urheilun mukanaan tuomille yllätyksille.

👉 Urheilija: Tao rautaa silloin kun se on kuumaa. Uudet fanit etsivät sinut somesta huippuhetkien aikana, joten varmista, että tarjolla on tuoretta sisältöä, johon uudet seuraajat voivat reagoida. Jos aikaa sisältöjen tekemiseen kilpailun tai turnauksen tuoksinassa ei ole, tee sisältöä etukäteen tai pyydä jotakuta ottamaan kanavat haltuun siksi aikaa.


4: Maksettu mainonta jatkaa kasvuaan

Etenkin yritysten on entistä hankalampi saada orgaanista näkyvyyttä somekanavissa. Vaikuttajamarkkinointi onkin noussut tärkeäksi keinoksi päästä kiinnostavien yleisöjen äärelle. Maksettua mainontaa hyödynnetään myös urheilumarkkinoinnissa entistä enemmän.

👉 Markkinoija: Muista budjetoida riittävästi myös maksettuun mainontaan. Buustaa parhaiten toimivia sisältöjä niin vaikuttajan kuin brändin kanavissa.

👉 Urheilija: Sinun ei tarvitse olla somemainonnan ammattilainen, mutta on hyvä ymmärtää sosiaalisen median mekanismit ja tutustua analytiikkaan niin, että tiedät millaisista yleisöistä yhteisösi koostuu. Jos et ole vielä tehnyt tileistäsi sisällöntuottajatilejä eri kanavissa, nyt on korkea aika.


5: Uudet kaupallistamisen tavat nousevat

Urheilijoilla on kunnianhimoisia tavoitteita, ja moni tähtää korkealle myös sisällöntuotannossa. Suosituin tapa kaupallistaa oma some on tehdä vaikuttajamarkkinointia, mutta eri somealustat tarjoavat entistä monipuolisempia tapoja tienata sisällöillä.

👉 Markkinoija: Aseta urheilumarkkinoinnille kunnianhimoiset tavoitteet. Parhaimmillaan myös markkinoijan sisältö on niin hyvää, että yleisö haluaa maksaa siitä. Ole myös ensimmäisten joukossa mukana urheilijoiden kaupallistamissa sisällöissä.

👉 Urheilija: Panosta sisällössä laatuun ja sitouttavuuteen ja tutkaile rohkeasti uusia kaupallistamisen keinoja. Kokeile rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja.



Haluatko vinkkejä ja inspiraatiota urheilijan someen? Seuraa meitä Instagramissa!

Tutustu 10.team-alustaan

Urheilijan vahva ääni kantaa pitkälle

Onko kevytyrittäjyys urheiluseurojen työllistämisen tulevaisuus?