in

Veikkausliiga tekee digiloikkaa, uudelta eFutisliigalta odotetaan paljon

viville_mikko_korkka_veikkausliiga_markkinointi_efutisliiga

Digitalisoituva Veikkausliiga ei tyydy pelkkään näkyvyysmarkkinointiin, kertoo Ville-Mikko Korkka.

Jalkapallon pääsarja Veikkausliiga on rakentumassa moderniksi media- ja markkinointialustaksi.

Veikkausliigan liiketoiminnan kehittämisestä vastaa Ville-Mikko Korkka, joka on tehnyt monipuolisen uran brändinrakennuksen, palvelualustojen ja digitaalisen markkinoinnin parissa. Veikkausliigassa Korkkaa kiehtoi mahdollisuus nähdä mahdollisimman läheltä, mitä ytimessä oikeasti tapahtuu ja kokeilla, miten paljon hän voisi sinne antaa.

”Jos olet ulkokehällä, voit vaikuttaa vain omana itsenäsi vaikkapa ostamalla lipun tai kuukausitilauksen tai perumalla niitä. Jos haluaa viedä kokonaisuutta eteenpäin, ainoa mahdollisuus on taistella siellä ytimessä paremman tulevaisuuden eteen.”

Kun Korkka aloitti Veikkausliigassa vuonna 2017, sarjan toimintamallia saattoi kuvata näkyvyysmyyntiorganisaatioksi. Nyt hän rakentaa Veikkausliigasta urheilumarkkinointitoimistoa, jossa keskitytään sekä brändinrakentamiseen että liidien hankkimiseen. Kehitettävää on erityisesti digitaalisessa maailmassa.

”Kyse on suuresta kulttuurimuutoksesta, mutta meillä on mukana paljon fiksuja ihmisiä, jotka näkevät sekä tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Eteenpäin on menty”, Korkka sanoo.

”Tarvitsemme myös entistä väkevämpää yhteistyötä keskusorganisaation ja seurojen välille, jotta Veikkausliiga-koneesta saadaan lisää tehoja irti”, hän lisää.

Futista ympäri vuoden, vaikka sitten digitaalisesti

Veikkausliigan vuoden isoin uudistus on loppuvuodesta käynnistyvä eFutisliiga, jonka pääyhteistyökumppani on PlayStation. Kyseessä on mittava projekti, jonka valmistuminen on vaatinut laajaa yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa sekä seura- että kumppanitasolla.

Lisävauhtia hankkeeseen on tuonut myös koronapandemian aiheuttama epävarmuus yleisötapahtumien tulevaisuudesta. Uusi aluevaltaus mahdollistaa Veikkausliiga-jalkapallolle kattavan näkyvyyden ympäri vuoden. Mukaan lähtivät kaikki Veikkausliigan kaksitoista seuraa.

”Yksimielisyys kertoo siitä, että seurat haluavat kehittyä ja mennä eteenpäin. Teemme tällaisen liigan ensimmäisenä Suomessa. Jalkapallo on edelleen se kuningaslaji, mutta haluamme rakentaa kokonaisuuden myös nousevan ja kasvavan e-urheilun ympärille.”

Marraskuussa lanseerattava eFutisliiga avaa jalkapallolle mahdollisuuden olla ajankohtainen ympäri vuoden ja tavoittaa myös uusia kohderyhmiä e-urheilun parista. Uuden sarjan tavoitteena on vakiinnuttaa e-urheilu osaksi suomalaisen huippufutiksen kokonaisuutta. Korkka pitääkin uutta lanseerausta merkittävänä askeleena eteenpäin.

”Tämä on Veikkausliigalle ja seuroille toinen tukijalka. Kyse on pitkäjänteisestä kehitysloikasta, josta odotamme merkittäviä tuloksia.”

Case Aitiokisat

Vuonna 2018 Veikkausliiga ja sarjan pääyhteistyökumppani Veikkaus toteuttivat Youtube-vaikuttajien IlariPron ja Lakon kanssa Aitiokisat-kampanjan, jossa kuluttajilla oli mahdollisuus voittaa aitiopaketteja Veikkausliiga-otteluihin.

”Kampanja tuotti yli sata tuhatta liidiä ja aktivoi satoja tuhansia ihmisiä. Tulosten valossa tämä on kärkiesimerkki siitä, miten urheilua voidaan hyödyntää hyviä elämyksiä ja iloa tuottaen.”


Case Rexona

Toinen uuden ajan esimerkki on tämän kauden yhteistyö Rexonan kanssa. Sen ytimessä on puhutteleva videosarja, johon on paketoitu nippu vahvoja liigapelaajien tarinoita.

”Yhteistyöt aktivointeineen rakennetaan asiakkaan tavoitteiden ympärille, haetaanpa sitten liidejä tai brändinäkyvyyttä. Dokkarisarjat ovat yksi osa yhteistyötä ja edustavat kokonaisuudessa pääasiassa brändiosastoa.”

Jo videosarjan ensimmäinen Ilves-maalivahti Mika Hilanderin tarinaa käsittelevä jakso sai Korkan silmäkulmat kostumaan.

”Sitä oli jopa vaikea katsoa. Minäkin olen isä, jolla on ollut elämässään ylä- ja alamäkiä. Elämässä on paljon asioita ja vastuita, joista haluaa suoriutua korkealla tai korkeimmalla mahdollisella tasolla. Samalla sydämessään tietää, että mikään asia ei ole tärkeämpi kuin perhe.”


koko suomen paita Huuhkajat

Koko Suomen paita, kiekkoilijat nuuskaa vastaan, urheilujohtamista kehitetään

Urheilu Pride-viikko

Juhliiko urheilu Pride-viikolla?