in

Viikon poiminnat 13/20

Emmi Peltonen

Red Bull kuvasi tunturijärvellä, Olympiastadionilla hiihdetään tammikuussa, eurooppalainen sponsorointimarkkina viime vuonna ennätyslukemissa. Lue sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin viikon kuulumiset.


Red Bull x Emmi Peltonen

Red Bullin tukema taitoluistelija Emmi Peltonen toteutti pitkäaikaisen unelmansa ja luisteli näyttävän koreografian Nuorgamin tunturijärvellä.

Erikoisohjelmalle sävellettiin myös oma musiikki, jonka säveltämiseen Peltonen itsekin osallistui. Videotuotannosta vastasi Pablo Films.

Hiihto saapuu Olympiastadionille

Helsingin Olympiastadionilla nähdään tammikuussa 2021 kansainvälisen tason maastohiihdon kutsukilpailu. Stadionin yhteyteen rakennetaan vajaan kilometrin mittainen keinolumilatu, jossa maailman huippunimet ja kotimainen kärki ottavat mittaa toisistaan sprinttikilpailussa.

Tapahtumaviikon jälkeen ladut ovat myös helsinkiläisten vapaassa käytössä. Tapahtumabudjetti on miljoonaluokkaa ja sen televisionnista vastaa Yle.

Euroopan sponsorointimarkkina rikkoi 30 miljardin euron rajan

Eurooppalainen sponsorointimarkkina kasvoi 1,9 prosenttia vuonna 2019 ja nousi kokonaissummaltaan ensimmäistä kertaa yli 30 miljardin euron rajan, kertoo alan eurooppalainen kattojärjestö ESA.

Summa kattaa kaiken sponsoroinnin, josta urheilun osa on yli kaksi kolmasosaa. Vuoden 2020 näkymät ovat koronaepidemian vuoksi huomattavasti negatiivisemmat.

“Vuosi 2021 tulee olemaan toimialallemme valtavan tärkeä. Urheilulla on suuri merkitys siinä, miten maailma ponnahtaa takaisin normaaliin suuntaan”, arvelee ESA:n hallituksen puheenjohtaja Andy Westlake.

Tokion olympialaiset siirtyvät

Kansainvälinen Olympiakomitea tiedotti odotetusti tiistaina, että Tokion olympialaisia siirretään koronaepidemian vuoksi kesään 2021.

“Teemme uudet suunnitelmat. Pystymme toki laajalti hyödyntämään tätä vuotta varten tehtyä työtä. Haasteen heittää se, että vuonna 2022 odottavat jo Pekingin talviolympialaiset, ja tämä aikataulu asettaa tiukkoja vaatimuksia Olympiakomitean työlle erityisesti ensi vuonna”, Suomen Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki sanoo tiedotteessa.

IRONMAN vaihtaa omistajaa

Amerikkalainen Advanced Publications on ostanut IRONMAN-organisaation Wanda Sportsilta, kertoo Bloomberg. Kauppahinta on 730 miljoonaa dollaria.

IRONMAN järjestää vuosittain yli 235 tapahtumaa 50 eri maassa. Koronaepidemia koettelee myös triathlonia, mutta organisaatiossa katsotaan tulevaisuuteen luottavaisin mielin.

“Tavoitteemme eivät ole muuttuneet. Olemme valmiita kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet”, kertoi organisaation toimitusjohtaja Andrew Messick.

Kuva: Kai Kuusisto / Red Bull Content Pool

Kirjoittanut: 10.fi

viikon poiminnat_12_2020_1200x800

Viikon poiminnat 12/20

Kimi Räikkönen iLOQ

Kimi Räikkönen on iLOQin kasvun ja tunnettuuden turboahdin