in

Viikon poiminnat 5/20

Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin tämän viikon kuulumisia: Kobe Bryantin muisto elää, Super Bowl lähestyy, HJK:n pelaajille uran jälkeinen työllisyystakuu.

Kobe Bryant (1978-2020)

Sunnuntaina helikopterionnettomuudessa menehtynyttä Kobe Bryantia on surtu ympäri maailmaa. Koripallolegenda ei jättänyt jälkeään vain urheilumaailmaan, vaan häntä ovat muistelleet niin viihteen kuin yritysmaailman kärkinimet.

Kobe Bryant oli paitsi urheilija myös menestynyt liikemies: yksin hänen sijoitusyhtiöllään raportoidaan olevan varallisuutta yli kahden miljardin dollarin arvosta. Hänen liiketoimistaan ja brändinrakennustyöstään voi lukea lisää CNN:n artikkelissa.

Nike on ollut Bryantin näkyvin sponsori vuodesta 2003 asti. Bryantin peliuran jälkeen yhteistyö jatkui niin kenkämallistojen kuin hyväntekeväisyysprojektien muodossa. Bryantin kuoleman jälkeen Nike kertoi keskeyttäneensä Bryantiin liittyvien tuotteiden myynnin verkossa ja kannustavansa jälleenmyyjiä tekemään samoin.

Super Bowl LIV

Amerikkalaisen jalkapallon päätapahtuma Super Bowl on yksi urheiluvuoden seuratuimmista ja odotetuimmista tapahtumista. Tämän vuoden finaaliottelu pelataan sunnuntaina Miamissa, ja siinä kohtaavat San Francisco 49ers ja Kansas City Chiefs. 

Ottelu kiinnostaa myös urheilumaailman ulkopuolella. Super Bowlin miljoonia maksavat mainosspotit ovat jokavuotinen spektaakkeli ja taatusti mielenkiintoista seurattavaa kaikille markkinoinnista ja brändeistä kiinnostuneille. 

Super Bowl on perinteisesti kerännyt TV-ruutujen ääreen yli 100 miljoonaa katsojaa. Viime vuoden TV-luvut (n. 98 miljoonaa katsojaa) olivat koko vuosikymmenen alhaisimmat, joten mediamaailma seuraa erityisellä mielenkiinnolla tämän vuoden katsojakehitystä. 

Adweekin mukaan 30 sekunnin mainos Foxilla kustantaa hulppeat 5,6 miljoonaa dollaria. Politiikaltakaan ei mainoskatkoilla vältytä: istuva presidentti Donald Trump ja yksi demokraattien mahdollisista presidenttiehdokkaista, Michael Bloomberg, kampanjoivat Super Bowlin välityksellä. Presidentillisten 60 sekunnin spottien hinnaksi on arvioitu 10 miljoonaa dollaria kappaleelta. 

Jo etukäteen julkaistuja teasereita tai kokopitkiä mainosfilmejä löytyy koottuna useilta sivustoilta, esimerkiksi iSpot.TV:n sivuilta.

Oman lisävärinsä tämän vuoden Super Bowliin tuo Yhdysvaltojen hiljattain laajentunut ja osittain vapautunut vedonlyöntimarkkina. Paikallinen kattojärjestö AGA arvioi, että Super Bowlista lyö vetoa yli 26 miljoonaa amerikkalaista yhteissumman kohotessa 6,8 miljardiin dollariin.

HJK:n areenalle uusi nimi, pelaajille työllisyystakuu uran jälkeen

Jalkapalloseura HJK:n kotistadionin nimi vaihtui Bolt Arenaksi, kun henkilöstövuokrausyritys Bolt.worksistä tuli HJK:n uusi pääyhteistyökumppani. Teollisuuteen, rakennuksille, logistiikkaan ja kiinteistöhuoltoon välittävä Bolt.Works lupaa myös tarjota halukkaille HJK:n pelaajille uuden työn peliuran jälkeen.

”Kilpaurheiljoiden sijoittuminen työmarkkinoille peliuran jälkeen on kansainvälinen haaste. Olen erittäin iloinen, että Klubi voi mahdollisesti ensimmäisenä jalkapalloseurana maailmassa tarjota työllisyystakuun uuden uran haluaville entisille ammattipelaajille”, kertoo HJK:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tiedotteessa

Finntriathlon osaksi Ironman Groupia

Kiinalaiseen Wanda Sports Groupiin kuuluva IRONMAN Group on ostanut Finntriathlon Oy:n. Finntriathlonin toiminta jatkuu samojen ihmisten voimin, eikä yrityskauppa vaikuta Finntriathlonin tämän kesän tapahtumiin.

”Triathlonin ja kestävyysurheilun kiinnostus kansainvälisesti kasvaa, eikä Suomi ole tässä poikkeus. Yrityskaupan myötä voimme panostaa Suomen tapahtumien laatuun entistä paremmin”, kertoo Ironman Finlandin maajohtaja Tiina Boman tiedotteessa.

Suomen ensimmäinen täysmatkan Ironman-kisa järjestetään elokuussa Tahkolla. 




Jukka Valtanen HIFK

HIFK:n Jukka Valtanen: ”Jos et ymmärrä yhteisön arvoa, olet vaarassa menettää sen”

Markkinoija, tartu hetkeen!