in

Viikon poiminnat 9/20

Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin tämän viikon kuulumiset: zambonikuskista NHL-vahdiksi, olympiakomitean vastuullisuusohjelma, Naisten liigan uusi nimi.

Zambonikuskista NHL-maalivahdiksi

Torontolainen jäähallityöntekijä David Ayres nousi Pohjois-Amerikan viikon puhutuimmaksi hahmoksi torjuttuaan viime viikonloppuna NHL-seura Carolina Hurricanesille voiton Toronto Maple Leafsistä – vieläpä Toronton kotiareenalla.

Hurricanes reagoi nopeasti ja Ayres-fanipaidat olivat myynnissä välittömästi ottelun jälkeen. Paitoja myytiin jo ensimmäisen vuorokauden aikana useita tuhansia. Ayresillä on pitänyt tällä viikolla kiirettä, kun hän on ravannut haastattelusta ja kissanristiäisestä toiseen.


Naisten futisliigasta Kansallinen liiga

Jalkapallon Naisten Liiga tunnetaan kaudesta 2020 alkaen Kansallisena Liigana. Naisviittauksen pois jättäminen symboloi urheilun suurta muutosta, kertoo Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja tiedotteessa.

”Urheilumaailmaan on vakiintunut puhetapa, jossa on urheilua ja sitten on naissurheilua – jalkapalloa ja naisjalkapalloa. Tämä näkyy myös siinä, miten miesten ja naisten urheilua arvostetaan. Uuden nimen ja identiteetin on tarkoitus luotsata kulttuurin muutosta siinä, miten rakennamme samanarvoisempaa urheilumaailmaa ja yhteiskuntaa.”

Liiga saa myös alkavalle kaudelle ensimmäistä kertaa pääsponsorin, kun Palloliiton ja Subwayn monivuotinen kumppanuus julkisettiin aiemmin tällä viikolla. Markkinointinimenä liigalle toimii Subway Kansallinen Liiga.

Maailman suurin jalkapallon harrasteturnaus rantautuu Suomeen

Red Bull Neymar Jr’s Five on energiajuomajätin jalkapalloturnaus 16-25-vuotiaille. Turnaukseen osallistuvat viisihenkiset joukkueet pelaavat kiivastempoisen kymmenminuuttisen, ja jokaisen maalin jälkeen vastustajan joukkue menettää yhden pelaajistaan.

Suomen karsinnat järjestetään Espoossa, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Karsintojen voittajat pelaavat Suomen finaalin Helsingissä, ja voittajajoukkue pääsee maailmanfinaaliin Brasiliaan, jossa sillä on mahdollisuus päästä pelaamaan turnauksen nimitähden Neymar Jr:n joukkuetta vastaan.

Hienoja videoita suomalaisilta urheiluseuroilta

Urheiluseurojen kaupalliset videosisällöt kehittyvät ja lisääntyvät myös Suomessa. Ohessa kolme esimerkkiä kuluneelta viikolta.

Joensuun Maila ja Ad Varaosamaailma: Tatun tet-päivä

KuPS ja TaksiYkköset: Uuden pelaajan julkistus

Lahden Pelicans ja Faijaclub: Jeren unelmien päivä

Olympiakomiten vastuullisuusohjelma

Olympiakomitea on julkaissut urheilun yhteisen vastuullisuusohjelman, jonka laatimisessa on ollut mukana 69 lajiliittoa.

”Tarkoitus on, että ohjelma toimii vastuullisuustyön raamina ja sitä voi hyödyntää koko urheiluyhteisö niin urheiluseuroissa, lajiliitoissa kuin muissakin urheilun ja liikunnan ympäristöissä, kertoo Olympiakomitean vastuullisuuspäällikkö Elina Laine tiedotteessa.

playoff

Viikon poiminnat 8/20

Sen piti olla vain euron juusto – tulikin Bolt Arena