in

Arvot, striimaus, fanien sisällöt… Nämä olivat vuoden 2022 tärkeimmät urheilumarkkinoinnin ilmiöt


Millainen oli urheilumarkkinoinnin vuosi 2022? 10.fin asiantuntijat kertovat, mistä ilmiöistä kulunut vuosi muistetaan.


Arvot ja urheilun rooli yhteiskunnassa

”Isot yhteiskunnalliset asiat ovat tänä vuonna jälleen osoittaneet, ettei urheilu ole irrallinen saareke muusta yhteiskunnasta. Urheilu vaikuttaa omilla toimillaan ja valinnoillaan siihen, miten se pysyy nyky-yhteiskunnan vaatimuksissa mukana. Yksittäiset urheilijat ovat näiden isojen kysymysten äärellä pahimmillaan kovassa puristuksessa; samalla, kun olet tehokas mielipidevaikuttaja omien yleisöjesi edessä ja sinulta myös odotetaan mielipidettä, kysymykset ovat moniulotteisia eikä niihin ole välttämättä yhtä oikeaa vastausta.” Jari Lamminaho

”Tämän vuoden tärkein ilmiö urheilussa ovat arvot, liittyivätpä ne urheilun sisäisiin tai koko maailmaa koskettaviin ilmiöihin. Arvoja ja etenkin niiden takana seisomista tarvitaan nyt urheiluyhteisöltä, urheilijoilta kuin yrityskumppaneilta.” Lotta Heikkeri


Rohkeus

”Tämän vuoden mieleenpainuvin ilmiö on ollut urheilijoiden rohkeus sisältöjen kanssa. Suomessa urheilijoilta on ilmestynyt entistä laadukkaampia ja kekseliäämpiä sisältöjä. Myös kaupallisissa yhteistöissä perinteiset ’tuote-esittelyt’ ovat jääneet onneksi vähemmälle, ja omaa persoonaa on uskallettu tuoda esiin.” Piitu Hoffrén


Digitaalinen ostopolku ja innovaatiot

”Teknologiset innovaatiot jalkautuivat yhä vahvemmin urheiluun, niin kentillä kuin katsomoissa. Nythän näyttää siltä, että monella paikkakunnalla yleisö ei enää palaa stadioneille ja halleihin samalla volyymilla kuin ennen pandemiaa. Samaan aikaan niin sanotut diginatiivit sukupolvet ovat aiempia sukupolvia valveutuneempia digitalisuuden suhteen. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kannattajille tarjotaan yhä näppärämpiä tapoja ostaa lippuja ja kannattajatuotteita. Erilaiset botit ja WhatsAppin kaltaisiin pikaviestimiin pohjaavat kanavat tehostavat ostopolkua niin, että matka Instagramista lippuluukulle ei vaadi enää kuin pari painallusta älypuhelimella. Tätä on alkanut näkyä yhä useammalla urheiluseurallakin.” Arto Kuuluvainen


Naisten urheilu

”Naisten urheilun suosio ei ole jäänyt markkinoijilta huomaamatta. Hyvänä esimerkkinä tästä on futiksen naisten EM-kisojen suosio ja brändien isot panostukset kisoihin.” Reetta Valkjärvi


Striimaus

”Urheilun mediaoikeuksien arvo on jatkanut kasvuaan, ja peliin on tullut mukaan uusia vahvoja toimijoita. Perinteiset kaapeli-tv-yhtiöt ovat kasvavassa kilpailussa digijättiläisten, kuten Amazonin ja Applen kanssa. Urheilu kiinnostaa myös muita striimausalustoja, kuten Netflixiä ja Disneyä, jotka ovat tunnistaneet urheilun tarinoiden voiman uusien tilaajien keräämisessä. Urheilun oikeuksien omistajat rakentavat myös kasvavalla tahdilla omia striimausalustojaan. Vuoden yksi isoista avauksista oli Fifa+-sovellus, joka pyrkii palvelemaan futisfaneja maailmanlaajuisesti sekä keräämään faneista samalla entistä tarkempaa dataa lajin kattojärjestölle.” Heikki Pohjonen


Yksilöt seurojen sisällöissä

”Seurojen sisällöissä on nähty entistä enemmän yksilöitä. Se tuo monipuolisuutta ja vaikuttavuutta seurojen somekanaviin, jotka edustavat myös koko lajia.” Piitu Hoffrén


Fanit sisältöjen tuottajina ja mielipidevaikuttajina

”Fanien perustamat kanavat haastavat seurojen ja lajien virallista viestintää. Esimerkiksi lähes jokaiselle Englannin Valioliigan futisjoukkueelle löytyy Youtubesta oma ‘fan tv’, joka tuo fanit ympäri maailmaa lähemmäksi seuran fanikulttuuria ja ottelukokemusta paikan päällä. Näissä sisällöissä vetoaa aitous ja joskus myös suora kritiikki seuran toimintaa ja menestystä kohtaan. Faneista muodostuu somessa isoja vaikuttajia. Seurojen kannattaisikin tehdä lähempää yhteistyötä fanikanavien kanssa.” Heikki Pohjonen


Tampere

”Suomesta vuoden 2022 ilmiöksi nostan Tampereen. Kaupunki paistattelee vetovoima- ja mielipidemittausten kärjessä, ja urheilu on vahva osa kaupungin markkinointia. Onnistuneet lätkän MM-kisat huipentuivat Leijonien kultaan, ja syksyn koittaessa Ilves ja Tappara ovat ainakin omassa kuplassaniolleet selkeästi näkyvimmät seurat. Tampere on kiistatta ykkös lätkäkaupunki tällä hetkellä.” Jari Lamminaho

Millaista urheilumarkkinointia Suomessa tehdään? Vastaa ja voita illalliskortti Urheilugaalaan!

Kustannustehokkuus, samaistuttavuus, creator economy… Nämä ovat urheilumarkkinoinnin isoimmat trendit vuonna 2023