in

Yleisurheilijoiden Tuomas Rouvali: ”Urheilijat jäävät ammattilaisuudessa helposti yksin”

Urheilijat eivät aina ymmärrä omaa kaupallista potentiaaliaan, sanoo Yleisurheilijat ry:n Tuomas Rouvali. Maan yleisurheilijoita edustava yhdistys ja 10.fi käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on tukea urheilijoita oman henkilöbrändin rakentamisessa ja kaupallistamisessa.


Vaikka yleisurheilu on yksi Suomen seuratuimpia lajeja, on yleisurheilijoiden leipä edelleen kapea, kertoo Yleisurheilijat ry:n toiminnanjohtaja Tuomas Rouvali.

Suomen yleisurheilijoita edustava yhdistys perustettiin vuonna 2021 urheilijoiden aloitteesta. Rouvalin mukaan tuoreen yhdistyksen yksi tärkeimmistä teemoista on parantaa urheilijoiden edellytyksiä ammattilaisuuteen.

”Kehityssuunta on ehdottomasti hyvä ja yhä useampi voi urheilla ammattilaisena, mutta yksi selkeä kipukohta on edelleen se, että urheilijat jäävät melko yksin. He joutuvat keksimään aina pyörää uudelleen, että miten ammattilaisuutta pitäisi lähteä edistämään. Vaikka erilaisia tukimuotoja on ja vaikka paikoin urheilijoita tuetaan oikein hyvinkin, kokonaisuus jää helposti urheilijan yksin pähkäiltäväksi.”

Rouvalin mukaan yrityskumppanuudet ovat tärkeässä roolissa urheilijoiden ammattilaisuralla.

”On toki urheilijoita, jotka pärjäävät ilman niitäkin, mutta sitten heidän pitää olla oikeasti aivan maailman top-huippuja. Lähes kaikille kovankin tason yleisurheilijoille yrityskumppanuudet ovat erittäin tärkeitä.”


Urheilijoilla on paljon kaupallista potentiaalia

Rouvalin mukaan yksi haaste on, että moni urheilija ei vielä ymmärrä, miten omaa osaamista kannattaisi lähteä kaupallistamaan tai tarjoamaan yrityksille.

”Urheilijat eivät aina itsekään ymmärrä omaa potentiaaliaan tässä suhteessa. Some on muuttanut asioita paljon ja mahdollistanut kaupallistamisen uudella tavalla. Moni hyödyntääkin jo somea tosi ansiokkaasti ja saanut sillä hienoja tuloksia.”

Yleisurheilijat ja 10.fitä julkaiseva urheilumarkkinoinnin startup 10 Sports Marketing Hub ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tavoitteena on tukea urheilijoita oman urheilijabrändin rakentamisessa ja kaupallistamisessa. Yhteistyö alkaa kolmen webinaarin sarjalla, joissa sukelletaan urheilijabrändin rakennuspalikoihin, sosiaalisen median sisältöjen tuottamiseen sekä kaupallisten yhteistöiden tekemiseen.

10.fin perustajan Erkko Simsiön mukaan urheilijoilla on valtava kaupallinen potentiaali, jota yritykset ovat nyt heränneet hyödyntämään.

”Yleisurheilu on suomalaisille rakas laji, jonka piiristä löytyy paljon valovoimaisia urheilijoita. On hienoa, että pääsemme yhdessä Yleisurheilijat ry:n kanssa sparraamaan urheilijoita, jotta he voivat rakentaa entistä parempia urheilijabrändejä ja hyötyä osaamisestaan myös taloudellisesti.”

Super Bowl 2023: Mainoksissa korostuvat kuluttajabrändit, tutut tarinat ja urheilun yllätyksellisyys

Mitä jos seuraajamäärällä ei olisikaan merkitystä?