in

Erotu, vaikuta ja keskity kumppaneihin: Barçan parhaat opit

Fc Barcelona

Erkko Simsiö vietti viikon FC Barcelonan vieraana. Mitä suomalaiset brändit ja seurat voivat oppia jalkapallon jättiläiseltä?

Vietin lokakuussa 2019 viikon FC Barcelonan vieraana tutustumassa seuran toimintaan, strategiaan ja markkinointiin. Lisää Barça Innovation Hubista ja seuran poikkeuksellisesta avoimuudesta voit lukea tästä postauksesta.

FC Barcelonalla on sosiaalisessa mediassa yli 300 miljoonaa seuraajaa ja omissa medioissaan saman verran kävijöitä. Työntekijöitä Barcelonassa, New Yorkissa ja Hong Kongissa on yhteensä yli 1300. 

Vierailuni jälkeen jäin miettimään, mitä suomalaiset vähän vähemmän tunnetulla brändillä ja pienemmillä resursseilla toimivat markkinoijat ja seurat voisivat Barçalta markkinoinnin ja kaupallistamisen saralla oppia. Ainakin nämä kolme asiaa:

1: Erotu joukosta

Aika hassua, että liiketoiminnan strategia voi lähteä urheilullisista asioista, kuten joukkueiden pelitavasta ja pelipaidan väreistä. Näin FC Barcelona kuitenkin väitti. Tärkeintä ei ole voitto, vaan menestyksen tavoittelu omalla tunnistettavalla tavalla ja värikkäästi. Sellainen muistetaan ja sellaiseen samaistutaan.

Kun kysyin Barçan kaupallisia neuvoja pienemmille lajeille, seuroille ja urheilijoille, korostivat seuran edustajat juuri tätä. Jokaisella on jokin uniikki omaleimainen piirre, josta kannattaa ottaa kaikki irti. Se on vaikkapa sponsoreille ja urheiluyleisön tavoittelussa arvokkaampaa kuin voittaminen.

2: Keskity kumppanimyyntiin

FC Barcelonan lähes miljardin euron liikevaihdosta 79 % tulee B2B-liiketoiminnasta, siis yritysmyynnistä. Se on käsittämätöntä, kun miettii seuran fanimääriä ja esimerkiksi lähes satatuhatta katsojaa vetävää Camp Nou -stadionia. Lähes 300 miljoonaa euroa tulee tänä vuonna tavallaan helposti TV-oikeuksista mutta vielä enemmän tuloja tuo markkinointiratkaisujen yritysmyynti, jota tehdään suunnitelmallisesti ja erinomaisesti. 

Jos yritysmyynti on tärkeää Barçalle, vielä tärkeämpää se on niille, joilla ei ole tunnettua brändiä tai valtavaa yleisöä. Barçan myynnistä vastaavat ihmiset korostivat mielestäni kahta asiaa yli muiden.  He eivät puhu sponsoreista vaan kumppaneista – yhteistyökumppaneiksi etsitään yrityksiä, jotka itsekin panostavat yhteistyöhön ja sopivat arvoiltaan FC Barcelonan kumppaneiksi. Barça itse taas keskittyy myynnin lisäksi todella paljon partnereiden palveluun, sillä kumppanuuden säilyttäminen on kannattavampaa kuin uusien metsästäminen.

3: Vaikuta kun kerran voit

Urheilun avulla voi ja tulee vaikuttaa. FC Barcelonalla on paljon konkreettisia malleja ja suunnitelmia, joista ei voi olla pitämättä. He sanovat haluavansa muuttaa maailmaa huippu-urheilun avulla. Niin pelaajat, kuin seura ja kumppanit lahjoittavat varoja Barça Foundationin hallinnoimaan hyväntekeväisyyteen joka vuosi. 

Barçan resurssit ovat tässäkin asiassa omaa luokkaansa. Järjestöä johtavat alan ammattilaiset, jotka eivät omien sanojensa mukaan edes ymmärrä jalkapallosta mitään. Mielestäni ei kuitenkaan tarvitse olla ammattilainen voidakseen tehdä hyvää. Mikään teko, joka auttaa heikoimmassa asemassa olevia, edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tai suojelee luontoa, ei kuitenkaan ole liian pieni. Tästä voi ottaa kuka vain meistä mallia seuraavan kerran, kun neuvottelee sponsoridiiliä tai urheilijan sopimusta.

Maailmanluokan ideoita paikalliselle tasolle

Tässä tuli aika paljon kehuttua isäntiä. Syystäkin. 

FC Barcelonan liiketoiminta on ollut sekä kasvussa että kannattavaa jo 8 vuotta putkeen. Ei Barçakaan ole kuitenkaan läheskään kaikessa onnistunut. Areena ja muut urheilufasiliteetit ovat auttamatta vanhanaikaisia, ja uudistaminen on vuosia myöhässä. Kuluttajilta ja lipuista saatu vajaan 200 miljoonan myynti kuulostaa mahdollisuudet huomioiden vaatimattomalta. Jopa Messi kuulemma kyselee, että mitähän ne siellä toimistolla oikein puuhastelevat. Kun pelaajat haluavat olla maailman parhaita, asettaa se riman korkealle myös muissa hommissa.

Viikon lopuksi istuimme muutaman muun vieraana olleen kanssa alas katalonialaisessa ravintolassa, riittävän matkan päässä kaupunkia koko viikon häirinneistä mellakoista. Meitä oli 13 urheiluihmistä yhtä monesta maasta, mutta olimme kaikki yhtä mieltä siitä, että viikko oli ollut antoisa ja kiinnostava. 

FC Barcelona on juuri niin suuri kuin kuvittelimme, mutta tunnistimme myös paljon uusia vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Jokainen meistä taatusti otti opikseen ja kertoo kotiin palattuaan monen monta tarinaa – niin kuin minäkin tässä juuri teen. Juuri tätä Barca varmasti tavoittelikin. Sen vahvisti myös Javier Sobrino, kun asiasta kysyin. Avoin innovointi paitsi edistää koko markkinaa myös mahdollistaa omien ideoiden kehittymisen ja kirittää parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

Juuri näin myös me haluamme toimia, edistää koko markkinaa Suomessa ja kehitellä omia ideoitamme niin, että ne ovat maailmanluokkaa.

Erkko Simsiö on urheilun ja markkinoinnin moniottelija ja 10.fi:n perustaja.

Lue myös: FC Barcelona menestyy avoimuudella

Urheilumarkkinointi FC Barcelona

FC Barcelona menestyy avoimuudella

Erkki Alaja

Kun Erkki Alaja puhuu, kannattaa kuunnella