in

Mitä voimme oppia maailman innovatiivisimmilta urheiluseuroilta? 3 vinkkiä uusien tulovirtojen löytämiseen

Maailman innovatiivisimmissa urheiluseuroissa panostetaan dataan, osaamiseen ja fanien palvelemiseen kaikissa kanavissa. Tätä kautta syntyvät myös uudet tulovirrat.


Mikä tekee urheiluseurasta innovatiivisen? Sports Innovation Labin raportin mukaan maailman innovatiivisimmat urheiluseurat panostavat monipuolisiin tulovirtoihin, osaamiseen ja teknologiaan. Nämä puolestaan heijastuvat siihen, kuinka tyytyväisiä – ja maksuvalmiita – niin fanit kuin yrityskumppanit ovat, mikä taas edelleen mahdollistaa panostukset entistä innovatiivisempiin palveluihin.

25 innovatiivisimman seuran joukossa on 14 eurooppalaista jalkapalloseuraa. Yksittäisistä liigoista määrällisesti eniten seuroja on NBA:sta (6), Valioliigasta (5) ja NFL:stä (4). Maailman innovatiivisimmaksi seuraksi tutkimus nostaa Manchester City FC:n, joka saa erityiskiitosta teknologian edelläkävijänä ja tulovirtojen hajauttajana – sekä luovana, sosiaalista mediaa hyödyntävänä joukkueena.

Listauksen kärkeen sijoittuneita seuroja yhdistää ainakin kolme asiaa, jotka jokainen seura voi ottaa käyttöön omassa arjessaan:

1: Hajauta tulovirrat

Innovatiiviset seurat eivät nojaa yksinomaan ottelujen ja turnausten tuottamiin rahavirtoihin, vaan tuloja haetaan monesta eri suunnasta. Jalkapalloseura FC Barcelona on rakentanut stadioninsa ympärille kokonaisen ekosysteemin joka ulottuu myös virtuaalitodellisuuteen, ja koripalloseura Philadelphia 76ers taas panosti koronasulun aikana digitaalisiin toteutuksiin.

Toisin sanoen menestyvät seurat ovat läsnä monessa kanavassa ja myös pelitapahtumien ulkopuolella. Kumppaneille hajautetut virrat tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia uudenlaisiin aktivointeihin, brändinrakennukseen myös pelikauden ulkopuolella sekä kaupanteon mahdollisuuksiin useilla alustoilla.

2: Tee organisaatiosta ketterä

Menestyksekkään seuran taustalla on aina innovatiivinen ja ketterä organisaatio, jossa panostetaan uuden teknologian ja datan ymmärtämiseen sekä huolehditaan monimuotoisuudesta, kuten sukupuolten tasa-arvosta.

Aina seuran ei tarvitse osata kaikkea itse. Ketteryys ja uudenlainen osaaminen voivat syntyä myös yhteistyöstä: esimerkiksi jalkapalloseurat Juventus ja Manchester City tekevät tiiviistä yhteistyötä yliopistojen kanssa ja kouluttavat urheilun pariin teknologiaa, dataa ja bisnestä syvällisesti ymmärtäviä osaajia.

Osaamisen kehittäminen ja toimintatapojen ketteröittäminen on seuratoiminnan elinehto. Siinä myös kumppanit voivat tulla avuksi: Millaiset yhteiset projektit hyödyttävät molempia osapuolia? Mitä oppeja yritysmaailmasta voidaan tuoda myös seuratoimintaan?

3: Nosta data ja teknologia keskiöön

Innovatiivisissa seuroissa panostetaan teknologiaan ja dataan. Parhaiten pärjänneet seurat eivät kerää dataa ainoastaan siitä keitä fanit ovat (eli missä he asuvat, kuinka monta kertaa he käyvät otteluissa ja niin edelleen) vaan myös siitä, mitä fanit tekevät. Tämä tieto on äärimmäisen arvokasta, kun tehdään kumppanien kanssa aktivointeja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Seurojen ei pidä ajatella, että fanikunta pysyisi aina samanlaisena ja muuttumattomana. Nykyaikaiset fanit ovat vaativia, he haluavat tehdä valintoja ja ovat valmiita muuttamaan toimintatapojaan. Perinteiset toimintamallit eivät enää riitä, mikä tulee ilmi Sports Innovation Labin raportistakin.

Mistä aloittaa?

Jokaisella seuralla on mahdollisuus olla innovatiivinen. Siinä ei ole kyse vain resursseista vaan myös asenteesta: oppiminen, luovuus ja kekseliäisyys eivät vaadi taakseen valtavia budjetteja.

Hyvä askel eteenpäin on esimerkiksi digitaalinen kumppanimyynti: helposti verkosta ostettavat kumppanipaketit ovat oiva tapa monipuolistaa tulovirtoja, kaupallistaa seuran kanavia ja tuoda faneille relevanttia sisältöä ympäri vuoden. Näin on tehnyt esimerkiksi Kiekko-Espoo, jonka kanssa toimme tarjolle digitaaliset kumppanuuspaketit.

Sovi ilmainen 15 minuutin sparraus!

HALUATKO TIETÄÄ, mILLAISIA UUSIA TULOVIRTOJA VOISIT LÖYTÄÄ DIGITAALISISTA KANAVISTA?

Räikkösestä Samsungin brändilähettiläs, NFT:n kaupalliset mahdollisuudet kiinnostavat

Olympiajoukkueiden asut herättävät keskustelua, palloilijat saavat bonuksensa Bitcoineina