in

Mikä yhdistää markkina-arvoltaan suurimpia urheilijoita?

"ginastica_doha_27out2018_classificatoria_fem1_abelardomendesjr-13" by Secretaria Especial do Esporte is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Maailman markkina-arvoltaan suurimmat urheilijat on jälleen listattu. Mikä heitä yhdistää ja mitä suomalaiset urheilijat voivat oppia tähdiltä?

SportsPro Median tuore lista pistää jälleen järjestykseen markkina-arvoltaan suurimmat urheilijat.

Vuoden 2021 listauksessa silmiinpistävintä on naisurheilijoiden rynnistys listan kärkeen.

Siinä missä vielä viime vuoden listalla korkeimmalle sijoittunut nainen löytyi sijalta seitsemän, tänä vuonna kolmen kärkikin on pelkästään naisia: markkina-arvoltaan suurin urheilija on voimistelija Simone Biles, ja hänen perässään tulevat tenniksenpelaaja Naomi Osaka ja jalkapalloilija Ashlyn Harris.

Kaiken kaikkiaan 50 urheilijan listalla jo 40 prosenttia on naisia. Yhdysvaltain naisten jalkapallomaajoukkueen edustajia löytyy listalta peräti kahdeksan. Lajivalikoimassa painottuvat etenkin joukkue- ja palloilulajit. 


Seuraajamäärän sijaan ratkaisee sitoutuneisuus

Mikä sitten vaikuttaa urheilijan markkina-arvoon? Tämänvuotisessa tutkimuksessa huomionarvoista on, että pelkkien fani- ja seuraajamäärien sijaan markkina-arvon laskemisessa painottuu fanien sitoutuneisuus.

Tämä osaltaan selittää myös naisurheilijoiden määrän kasvua listalla. Kuten sosiaalisen median analyytikko Frank Grerory kommentaarissaan toteaa, naisurheilijoiden fanit ovat poikkeuksellisen sitoutuneita. Suhteutettuna seuraajamääriin monen naisurheilijan yleisö on sosiaalisessa mediassa korkeampi kuin miesurheilijoilla.

Sitoutuneisuutta voi kasvattaa aitoudella. Urheilija voi sosiaalisessa mediassa näyttää itsestään eri puolia kuin kisa-areenoilla, ja siihen myös markkinoijan on helpompi tarttua.


Merkityksellisyys tekee urheilijasta kiinnostavan

Merkityksellisyys, purpose, on ollut tärkeää yritysten viestinnässä jo vuosia. Sen tuominen esiin yhdistää myös monia SportsPron listalle päätyneitä urheilijoita. Jokaisella urheilijalla tulisi olla jokin itselle tärkeä asia, jonka puolesta hän haluaa kamppailla – mielellään yhdessä yrityskumppanien kanssa.

Esimerkiksi Biles ja Osaka ovat tänä vuonna nostaneet aktiivisesti esille urheilijoiden mielenterveyshaasteita. Jos ennen pelättiin sponsorien ja yhteistyökumppanien kaikkoavan heti jos urheilija nostaa vaikeita asioita esiin, nyt avoimuus, haavoittuvuus ja suoraan puhuminen voivat nostaa urheilijan markkina-arvoa merkittävästi.

Lue myös: Nyt urheilijoita kannustetaan ottamaan kantaa


Mitä suomalaisurheilijat voivat oppia maailmantähdiltä?

Markkina-arvon kasvattamiseen ei välttämättä tarvitse maailmanmestaruuksia ja miljoonien seuraajakuntaa. Tähdillä on kenties kokonainen sometiimi ja PR-koneisto auttamassa, mutta tärkeimmät asiat voi ottaa käyttöön kuka tahansa:

1: Panosta autenttisuuteen

Millainen olet ihmisenä ja urheilijana ja miten se tulee esiin kaikessa tekemisessäsi? 

2: Tuo esiin itsellesi tärkeitä asioita

Mikä on sinulle tärkeää? Millaisiin asioihin suhtaudut intohimoisesti?

3: Tee sitouttavaa sisältöä

Ole aktiivinen valitsemissasi kanavissa ja ole yhteydessä faneihisi. Julkaise sisältöä säännöllisesti ja seuraa analytiikkaa jotta tiedät, millaiset sisällöt herättävät tunteita.

 

Hei urheilija tai urheilijan edustaja! Haluatko jeesiä markkina-arvon kasvattamiseen ja uusien yrityskumppanien löytämiseen? Ota yhteyttä, niin jutellaan.



Haluatko saada urheilumarkkinoinnin tuoreimmat trendit ja kiinnostavimmat ilmiöt suoraan sähköpostiisi? Tilaa 10.fi-viikkokirje!

Paralympiakomitean Timo Mäkynen: ”Tulevaisuudessa puhutaan paraurheilun sijaan vain urheilusta”

Olisitko valmis lahjoittamaan sielusi yhteistyökumppanille?